AA

Gründerpar med plakat-suksess

  • Firmaet pictureit.no har i løpet av to år blitt en stor suksess. I fjor omsatte samboerparet Solgunn Jacobsen og Petter Stensig for 4,2 millioner. I år ligger de an til en dobling. Samboerparets hund Doggi er alltid med på jobb.
  • 20 pictureit (4)
    Mange lurer på hvordan vi klarer å jobbe sammen, men folk må huske på at vi har drevet dette firmaet sammen i to år allerede, sier de. Her på det koselige kontoret de leier hos Varodd på Rige hvor de også har lager.
  • 20 pictureit (6)
    Camilla Tollefsen er en av to deltidsansatte i firmaet. Hennes oppgave er blant annet å pakke bestillingene. Etter hvert er planen at dette arbeidet skal tas over av Varodd.
  • 20 pictureit (1)
  • 20 pictureit (8)
  • 20 pictureit (9)
spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Posterne til samboerparet Solgunn Jacobsen og Petter Stensig henger i titusenvis av norske hjem. Nøkkelen til suksessen er rå markedsføring på nett og et enkelt budskap.

Ballen begynte å rulle med «Javell» og «Se det». Det var da vi skjønte at dette kanskje kunne bli noe, sier Solgunn Jacobsen (30).

Solgunn Jacobsen fikk ideen til firmaet fra et dansk interiørmagasin.

Sammen med samboeren Peter Stensig (31) sitter hun på kontoret de leier hos Varodd på Rige. Der har firmaet de driver, pictureit.no, holdt til siden i sommer. De har skrivebord på hver sin side av rommet. Over pultene henger postere med «Herr» og «Fru». Her hersker ingen tvil om hvem som sitter hvor.

– «Herr» og «Fru» er de som selger best for tiden. Vi prøver mye forskjellig, og gjør mer av det som fungerer bra. Det er vår enkle strategi, sier Petter Stensig som har jobbet på fulltid i bedriften siden i sommer.

Du har sikkert sett dem, de sorthvite posterne med «Javell», «Se det»og «Du» og «Jeg» som henger rundt i mange norske hjem og på kafeer. Til og med ved sikkerhetssjekken på Kjevik henger de. Ideen til pictureit.no fikk samboerparet i 2015.

«Vi har aldri hatt det så gøy på jobb før»

De jobbet begge med markedsføring, hun hos Lyskomponenter, han hos Netthandelen. De ville lære mer og snakket om å starte nettbutikk sammen for gøy. Problemet var at de ikke hadde startkapital. De trengte noe med null risiko, for å sitte med et stort varelager var uaktuelt. En kveld leste Jacobsen om postere i et dansk interiørmagasin. Det var en stor trend i Danmark, men hadde ikke nådd Norge ennå.

– Jeg tenkte umiddelbart at postere er helt genialt. Da kan vi selge og printe ut fortløpende fra et fiktivt varelager. Jeg kjente også noen som kunne trykke for en ok pris, forklarer 30-åringen som også har bakgrunn som fotograf.

Fulltid i to år

De startet å markedsføre postere av familiehunden Doggi med briller og slips. Det ble ingen umiddelbar suksess, selv om hunden er søt. Så fikk de en ny idé. Stensig er fra Elverum og slet med å forstå den sørlandske måten å utrykke seg på.

– Jeg husker han kom fortvilet hjem etter de første dagene i praksis hos Radio Sør og sa: «Jeg tror de er misfornøyd med meg. De sier bare ‘Javell’ til meg hele tiden», sier Solgunn Jacobsen og ler.

Jacbosens samboer, Petter Stensig, jobber nå også fulltid i firmaet.

De kom til å tenke på denne episoden noen år senere. Folk er veldig opptatt av tilhørighet og stolte av dialekten sin. Hva med å trykke postere med lokale ord og uttrykk? «Javell» og «Se det» ble to store
suksesser og Jacobsen har de to siste årene jobbet fulltid i firmaet. Fram til da hadde nettbutikken kun vært en «fritidssyssel». Det vil si masse arbeid på kveld og helg hjemme i Vågsbygd hvor loftstua fungerte som lager.

– Da jeg startet å jobbe på heltid med pictureit.no hadde vi bare omsatt for 800 000 kroner. Det er nok den største sjansen vi har tatt hittil, sier Jacobsen.

Omsatte for 4,2 millioner

Posterne med dialektord har blitt populære. Samboerparet utvikler ideer etter hvor de får nye forhandlere. For tiden er de i full gang med Lyngdal, Hardanger, Bodø, Halsnøy og Laksevåg.

– Vi får hjelp fra våre følgere på Instagram og Facebook og fra forhandlerne til å finne ord og uttrykk. For dem er det både personlig og unikt å få disse posterne i butikken.

Pictureit.no har 60 forhandlere i Norge, men størstedelen av omsetningen står nettbutikken for. I fjor omsatte de for 4,2 millioner kroner og ligger an til en dobling i år.

– Mange gjør likende ting, men nøkkelen vår er markedsføringen. Våre største kanaler er Facebook og Instagram. Der er vi veldig aktive og jobber for å følge med på det nyeste, sier Stensig.

For pictureit.no er følgerne, 24 000 på Facebook og 11 300 på Instagram, en viktig del av suksessen. Fra dem får de umiddelbar respons.

– Har du en idé kan du legge ut et innlegg i sosiale medier og få tilbakemeldinger med en gang. På den måten vet vi hva vi bør satse på og ikke, sier Stensig.

Stort marked i Norge

– Hva har vært det vanskeligste med å starte egen bedrift?

– Helt klart vokse-smertene man må gjennom fra tid til annen. Når du kommer over et visst antall ordre per dag, setter det krav til support, pakking og lager som påvirker alle ledd. Å vokse fører ganske mye med
seg som ikke man ikke har tenkt på at kan være en utfordring, sier han. De har tenkt tanken på å satse utenlands, men ser at det fortsatt er et massivt marked i Norge.

– Nordmenn er de som bruker mest penger per innbygger på nett handel. Skal vi satse i et annet land blir det Sverige. Vi eier domenenavnetpictureit.se, sier hun.

Hovedmålgruppa til bedriften er interiørinteresserte og de som er på jakt etter en gave til den som har alt. Så langt har de for eksempel solgt 4000 postere med «mamma» og «pappa». Hovedtyngden av kundene
er kvinner i alderen 25 til 45 år.

– Hvordan er det å jobbe sammen på heltid?

– Vi har jobbet sammen om dette hver kveld og hver helg i over to år og har fått testet det. Nå har vi lagt noen grunnregler for rollene våre. Petter er markedssjef og jeg er daglig leder. Enn så lenge fungerer det bra.
Ett «problem» etter at vi begynte å jobbe sammen, er at klokka ofte blir åtte om kvelden før vi kommer oss hjem. Vi har ikke lyst til å gå igjen for vi har aldri hatt det så gøy på jobb før, sier de to og smiler.

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Posterne til samboerparet Solgunn Jacobsen og Petter Stensig henger i titusenvis av norske hjem. Nøkkelen til suksessen er rå markedsføring på nett og et enkelt budskap.

Ballen begynte å rulle med «Javell» og «Se det». Det var da vi skjønte at dette kanskje kunne bli noe, sier Solgunn Jacobsen (30).

Solgunn Jacobsen fikk ideen til firmaet fra et dansk interiørmagasin.

Sammen med samboeren Peter Stensig (31) sitter hun på kontoret de leier hos Varodd på Rige. Der har firmaet de driver, pictureit.no, holdt til siden i sommer. De har skrivebord på hver sin side av rommet. Over pultene henger postere med «Herr» og «Fru». Her hersker ingen tvil om hvem som sitter hvor.

– «Herr» og «Fru» er de som selger best for tiden. Vi prøver mye forskjellig, og gjør mer av det som fungerer bra. Det er vår enkle strategi, sier Petter Stensig som har jobbet på fulltid i bedriften siden i sommer.

Du har sikkert sett dem, de sorthvite posterne med «Javell», «Se det»og «Du» og «Jeg» som henger rundt i mange norske hjem og på kafeer. Til og med ved sikkerhetssjekken på Kjevik henger de. Ideen til pictureit.no fikk samboerparet i 2015.

«Vi har aldri hatt det så gøy på jobb før»

De jobbet begge med markedsføring, hun hos Lyskomponenter, han hos Netthandelen. De ville lære mer og snakket om å starte nettbutikk sammen for gøy. Problemet var at de ikke hadde startkapital. De trengte noe med null risiko, for å sitte med et stort varelager var uaktuelt. En kveld leste Jacobsen om postere i et dansk interiørmagasin. Det var en stor trend i Danmark, men hadde ikke nådd Norge ennå.

– Jeg tenkte umiddelbart at postere er helt genialt. Da kan vi selge og printe ut fortløpende fra et fiktivt varelager. Jeg kjente også noen som kunne trykke for en ok pris, forklarer 30-åringen som også har bakgrunn som fotograf.

Fulltid i to år

De startet å markedsføre postere av familiehunden Doggi med briller og slips. Det ble ingen umiddelbar suksess, selv om hunden er søt. Så fikk de en ny idé. Stensig er fra Elverum og slet med å forstå den sørlandske måten å utrykke seg på.

– Jeg husker han kom fortvilet hjem etter de første dagene i praksis hos Radio Sør og sa: «Jeg tror de er misfornøyd med meg. De sier bare ‘Javell’ til meg hele tiden», sier Solgunn Jacobsen og ler.

Jacbosens samboer, Petter Stensig, jobber nå også fulltid i firmaet.

De kom til å tenke på denne episoden noen år senere. Folk er veldig opptatt av tilhørighet og stolte av dialekten sin. Hva med å trykke postere med lokale ord og uttrykk? «Javell» og «Se det» ble to store
suksesser og Jacobsen har de to siste årene jobbet fulltid i firmaet. Fram til da hadde nettbutikken kun vært en «fritidssyssel». Det vil si masse arbeid på kveld og helg hjemme i Vågsbygd hvor loftstua fungerte som lager.

– Da jeg startet å jobbe på heltid med pictureit.no hadde vi bare omsatt for 800 000 kroner. Det er nok den største sjansen vi har tatt hittil, sier Jacobsen.

Omsatte for 4,2 millioner

Posterne med dialektord har blitt populære. Samboerparet utvikler ideer etter hvor de får nye forhandlere. For tiden er de i full gang med Lyngdal, Hardanger, Bodø, Halsnøy og Laksevåg.

– Vi får hjelp fra våre følgere på Instagram og Facebook og fra forhandlerne til å finne ord og uttrykk. For dem er det både personlig og unikt å få disse posterne i butikken.

Pictureit.no har 60 forhandlere i Norge, men størstedelen av omsetningen står nettbutikken for. I fjor omsatte de for 4,2 millioner kroner og ligger an til en dobling i år.

– Mange gjør likende ting, men nøkkelen vår er markedsføringen. Våre største kanaler er Facebook og Instagram. Der er vi veldig aktive og jobber for å følge med på det nyeste, sier Stensig.

For pictureit.no er følgerne, 24 000 på Facebook og 11 300 på Instagram, en viktig del av suksessen. Fra dem får de umiddelbar respons.

– Har du en idé kan du legge ut et innlegg i sosiale medier og få tilbakemeldinger med en gang. På den måten vet vi hva vi bør satse på og ikke, sier Stensig.

Stort marked i Norge

– Hva har vært det vanskeligste med å starte egen bedrift?

– Helt klart vokse-smertene man må gjennom fra tid til annen. Når du kommer over et visst antall ordre per dag, setter det krav til support, pakking og lager som påvirker alle ledd. Å vokse fører ganske mye med
seg som ikke man ikke har tenkt på at kan være en utfordring, sier han. De har tenkt tanken på å satse utenlands, men ser at det fortsatt er et massivt marked i Norge.

– Nordmenn er de som bruker mest penger per innbygger på nett handel. Skal vi satse i et annet land blir det Sverige. Vi eier domenenavnetpictureit.se, sier hun.

Hovedmålgruppa til bedriften er interiørinteresserte og de som er på jakt etter en gave til den som har alt. Så langt har de for eksempel solgt 4000 postere med «mamma» og «pappa». Hovedtyngden av kundene
er kvinner i alderen 25 til 45 år.

– Hvordan er det å jobbe sammen på heltid?

– Vi har jobbet sammen om dette hver kveld og hver helg i over to år og har fått testet det. Nå har vi lagt noen grunnregler for rollene våre. Petter er markedssjef og jeg er daglig leder. Enn så lenge fungerer det bra.
Ett «problem» etter at vi begynte å jobbe sammen, er at klokka ofte blir åtte om kvelden før vi kommer oss hjem. Vi har ikke lyst til å gå igjen for vi har aldri hatt det så gøy på jobb før, sier de to og smiler.

Våre hovedsamarbeidspartnere