AA

30 år med profilering

  • Morten Andersen t.v og Per Berentsen ser at det er viktig å ha fokus på bærekraft i fremtiden.
Medlemsnytt

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Det begynte med salg av fisk og ferskvare til bedrifter for 30 år siden. Fisken er det slutt på, men NTC Profil satser fortsatt på ferskvare.

– Hele bedriften og driften i fremtiden er bygget på service og levering, som vi definerer som ferskvareprinsippet. Pålitelig levering og distribusjon har alltid vært vår styrke, og derfor har vi klart å være i markedet i 30 år, sier daglig leder i NTC Profil, Morten Andersen.

Han har selv vært i bedriften i 13 år.

Startet med fisk

NTC (Norwegian Taste Company) ble startet med fire aksjonærer, med 25 prosent andel hver, i 1989. Det var Per Berentsen, Jim Berentsen, Geir Håbesland og Jan Børre Winther. Hovedfokus var å selge matrelaterte gaveesker som laks, ørret, spekemat og sildetiner til bedriftskunder i inn- og utland. I tillegg drev de også med salg av norsk ørret til røkerier og fiskemottak. Fersk ørret gikk i hovedsak til norske røkerier, mens frossen ørret gikk til kunder i Japan.

Fem år etter oppstart ble det mer etterspørsel etter profileringsvarer med logo, og det var den spede starten for et helhetlig konsept.

– Vi utvidet med profileringsartikler for 25 år siden. Samtidig tonet vi ned ørretsalget i Norge, og vi gikk mer over mot konfeksjon og arbeidsklær med logo, forteller Andersen.

Andersen forteller at det gjennom årene har blitt en endring i bedrifters innkjøpsvaner. Det kjøpes færre produkter, men av høyere kvalitet.

–  Det er veldig fokus på merkevarer, og at de ansatte og kunder skal få noe som er litt mer eksklusivt. Endringen som vi har sett i det siste 10 til 15 årene er at markedet ønsker mer og mer tidsriktige merkevarer de kan bruke som gaver og strøartikler, forteller Andersen.

Innkjøpssamarbeid

Etterspørselen etter mer eksklusive varer har også ført til et nytt satsingsområde for NTC Profil. De har sammen med seks andre bedrifter startet en innkjøpskjede, som sørger for at de kan få bedre priser ved større innkjøp. Denne kjeden ble startet i 2016.

– Vi ser at det å gå sammen med flere i en kjede med felles innkjøp gir en sterkere posisjon, og dermed var vi med å danne Pro Norge. Dette passer oss godt, for da kan vi gi et enda bedre tilbud til våre kunder, understreker Andersen.

Miljøbevisst fremtid
Andersen og NTC Profil mener at dagens mål og morgendagens framtid er å være miljøbevisste, og de jobber fortløpende for å holde tritt med utviklingen innenfor miljø og etikk. Han er også overbevist om at dersom de ikke har bærekraftige produkter i deres portefølje, vil ikke bedriften overleve.
– Vi var en av de første bedriftene som ble miljøfyrtårnsertifiserte,og det er viktig for oss hele tiden å følge med i tiden og jobbe for å etterleve de miljøkravene som er satt, forteller Andersen, og fortsetter:
– Vi må nå begynne å fortelle hva produktene inneholder, ikke hva de ikke inneholder.
27. august arrangerer de en messe hvor hovedfokus vil være bærekraft og miljø. Det er en årlig messe, men på grunn av jubileumet vil den være større enn vanlig.
– Vi har leid festningen i Tresse og håper på 250 besøkende. Vi har leid inn 16 havseilere til regatta og har mange spennende foredrag og utstillere denne dagen. Vi har fått inn Petter Gulli og sjefsingeniør fra produkttilsynsseksjonen hos Miljødirektoratet, Ingvild Kvien, på talerlisten sammen med flere andre,  forteller Andersen.
Fakta om NTC Profil:
15 ansatte
Kontor i Rigedalen
Omsetning i 2017: 45 millioner kroner

 

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
Det begynte med salg av fisk og ferskvare til bedrifter for 30 år siden. Fisken er det slutt på, men NTC Profil satser fortsatt på ferskvare.

– Hele bedriften og driften i fremtiden er bygget på service og levering, som vi definerer som ferskvareprinsippet. Pålitelig levering og distribusjon har alltid vært vår styrke, og derfor har vi klart å være i markedet i 30 år, sier daglig leder i NTC Profil, Morten Andersen.

Han har selv vært i bedriften i 13 år.

Startet med fisk

NTC (Norwegian Taste Company) ble startet med fire aksjonærer, med 25 prosent andel hver, i 1989. Det var Per Berentsen, Jim Berentsen, Geir Håbesland og Jan Børre Winther. Hovedfokus var å selge matrelaterte gaveesker som laks, ørret, spekemat og sildetiner til bedriftskunder i inn- og utland. I tillegg drev de også med salg av norsk ørret til røkerier og fiskemottak. Fersk ørret gikk i hovedsak til norske røkerier, mens frossen ørret gikk til kunder i Japan.

Fem år etter oppstart ble det mer etterspørsel etter profileringsvarer med logo, og det var den spede starten for et helhetlig konsept.

– Vi utvidet med profileringsartikler for 25 år siden. Samtidig tonet vi ned ørretsalget i Norge, og vi gikk mer over mot konfeksjon og arbeidsklær med logo, forteller Andersen.

Andersen forteller at det gjennom årene har blitt en endring i bedrifters innkjøpsvaner. Det kjøpes færre produkter, men av høyere kvalitet.

–  Det er veldig fokus på merkevarer, og at de ansatte og kunder skal få noe som er litt mer eksklusivt. Endringen som vi har sett i det siste 10 til 15 årene er at markedet ønsker mer og mer tidsriktige merkevarer de kan bruke som gaver og strøartikler, forteller Andersen.

Innkjøpssamarbeid

Etterspørselen etter mer eksklusive varer har også ført til et nytt satsingsområde for NTC Profil. De har sammen med seks andre bedrifter startet en innkjøpskjede, som sørger for at de kan få bedre priser ved større innkjøp. Denne kjeden ble startet i 2016.

– Vi ser at det å gå sammen med flere i en kjede med felles innkjøp gir en sterkere posisjon, og dermed var vi med å danne Pro Norge. Dette passer oss godt, for da kan vi gi et enda bedre tilbud til våre kunder, understreker Andersen.

Miljøbevisst fremtid
Andersen og NTC Profil mener at dagens mål og morgendagens framtid er å være miljøbevisste, og de jobber fortløpende for å holde tritt med utviklingen innenfor miljø og etikk. Han er også overbevist om at dersom de ikke har bærekraftige produkter i deres portefølje, vil ikke bedriften overleve.
– Vi var en av de første bedriftene som ble miljøfyrtårnsertifiserte,og det er viktig for oss hele tiden å følge med i tiden og jobbe for å etterleve de miljøkravene som er satt, forteller Andersen, og fortsetter:
– Vi må nå begynne å fortelle hva produktene inneholder, ikke hva de ikke inneholder.
27. august arrangerer de en messe hvor hovedfokus vil være bærekraft og miljø. Det er en årlig messe, men på grunn av jubileumet vil den være større enn vanlig.
– Vi har leid festningen i Tresse og håper på 250 besøkende. Vi har leid inn 16 havseilere til regatta og har mange spennende foredrag og utstillere denne dagen. Vi har fått inn Petter Gulli og sjefsingeniør fra produkttilsynsseksjonen hos Miljødirektoratet, Ingvild Kvien, på talerlisten sammen med flere andre,  forteller Andersen.
Fakta om NTC Profil:
15 ansatte
Kontor i Rigedalen
Omsetning i 2017: 45 millioner kroner

 

Tagger:

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor