AA

– Å satse på kvinner lønner seg

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Forfatter, økonom og foredragsholder Benja Stig Fagerland mener bedrifter må endre tankegang. – Flere kvinnelige ledere er ikke et kvinnespørsmål. Det handler om «big business», sier Fagerland.

Onsdag var Fagerland en av hovedinnlederne på Likestillingskonferansen på Universitetet i Agder.

– Kvinner står bak 74 prosent av verdens kjøpekraft. Bedrifter som overser kvinner som ledere, forbrukere og beslutningstakere, vil i et langsiktig perspektiv begå en katastrofal tabbe. Det er kvinner er motoren for økonomisk vekst , sier Fagerland.

Fagerland var initiativtaker og hjernen bak suksessen Female Future, NHOs talentutviklingsprogram for kvinner som ble lansert i 2002.  Siden har hun vært en ettertraktet foredragsholder og rådgiver i inn – og utland. Tidligere i år ga hun ut boken SHEconomy, skrevet i samarbeid med journalist Ingvill Bryn Rambøl.

– Sheconomy handler om at flere kvinner i ledelse lønner seg.  Det amerikanske konsulentselskapet Intuit har Sheconomy på tredjeplass over trender som vil forandre måten vi driver business på i årene fremover, påpeker Fagerland.

Rundt 80 personer deltok på Likestillingskonferansen på uiA onsdag.

Rundt 80 personer deltok på Likestillingskonferansen på uiA
onsdag.

– Foreldet fokus
Hun viser til at det er kvinnene som i de fleste husstander bestemmer over innkjøp til hus og hjem.

– Da er det relevant å stille spørsmål om hvorvidt bedriftene tar sine kvinnelige kunder på alvor. Vet de nok om de kvinnelige kundene, hvilke preferanser de har, og hvordan de skal kommunisere med dem? De bør i alle fall værede interessert i å vite det, understreker hun.

Fagerland mener det er pinlig at kun 13 prosent av lederne i det norske næringslivet er kvinner, og at kun en fjerdedel av topplederne i Norge er kvinner.

– Grunnen til at vi ikke ser mer likestilling i toppledelsen og i styrerommene, er fordi man har et foreldet fokus. Kvinner i ledelse er ikke et kvinnespørsmål, og må ikke behandles som det, og det er heller ikke kun et likestillingsspørsmål. Det handler rett og slett om sunn verdiskaping og «big business», påpeker Fagerland.

– I tillegg er det kvinnene som dominerer på de prestisjetunge utdanningene og som utgjør hoveddelen av studentmassen. Da er det på høy tid at vi begynner å ta i bruk den hele og fulle talentmassen i jakten på morgendagens ledere, sier hun.

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
Forfatter, økonom og foredragsholder Benja Stig Fagerland mener bedrifter må endre tankegang. – Flere kvinnelige ledere er ikke et kvinnespørsmål. Det handler om «big business», sier Fagerland.

Onsdag var Fagerland en av hovedinnlederne på Likestillingskonferansen på Universitetet i Agder.

– Kvinner står bak 74 prosent av verdens kjøpekraft. Bedrifter som overser kvinner som ledere, forbrukere og beslutningstakere, vil i et langsiktig perspektiv begå en katastrofal tabbe. Det er kvinner er motoren for økonomisk vekst , sier Fagerland.

Fagerland var initiativtaker og hjernen bak suksessen Female Future, NHOs talentutviklingsprogram for kvinner som ble lansert i 2002.  Siden har hun vært en ettertraktet foredragsholder og rådgiver i inn – og utland. Tidligere i år ga hun ut boken SHEconomy, skrevet i samarbeid med journalist Ingvill Bryn Rambøl.

– Sheconomy handler om at flere kvinner i ledelse lønner seg.  Det amerikanske konsulentselskapet Intuit har Sheconomy på tredjeplass over trender som vil forandre måten vi driver business på i årene fremover, påpeker Fagerland.

Rundt 80 personer deltok på Likestillingskonferansen på uiA onsdag.

Rundt 80 personer deltok på Likestillingskonferansen på uiA
onsdag.

– Foreldet fokus
Hun viser til at det er kvinnene som i de fleste husstander bestemmer over innkjøp til hus og hjem.

– Da er det relevant å stille spørsmål om hvorvidt bedriftene tar sine kvinnelige kunder på alvor. Vet de nok om de kvinnelige kundene, hvilke preferanser de har, og hvordan de skal kommunisere med dem? De bør i alle fall værede interessert i å vite det, understreker hun.

Fagerland mener det er pinlig at kun 13 prosent av lederne i det norske næringslivet er kvinner, og at kun en fjerdedel av topplederne i Norge er kvinner.

– Grunnen til at vi ikke ser mer likestilling i toppledelsen og i styrerommene, er fordi man har et foreldet fokus. Kvinner i ledelse er ikke et kvinnespørsmål, og må ikke behandles som det, og det er heller ikke kun et likestillingsspørsmål. Det handler rett og slett om sunn verdiskaping og «big business», påpeker Fagerland.

– I tillegg er det kvinnene som dominerer på de prestisjetunge utdanningene og som utgjør hoveddelen av studentmassen. Da er det på høy tid at vi begynner å ta i bruk den hele og fulle talentmassen i jakten på morgendagens ledere, sier hun.

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du bli medlem?

Fyll ut skjemaet nedenfor