Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen ( i rød vest) forteller om planene for Kjevik de kommende årene under Vare-eierforum 13. desember.

Avinor satser på cargo på Kjevik

14.12.2016 | Anne Marit Thomassen
Kjevik lufthavn håndterte i overkant av 1 million reisende i 2016. Nå er Avinor i dialog med DHL om bygging av ny godsterminal på Kjevik.
artikkelen fortsetter under annonsen
Fagopplæring Syd
-Vi er i samtaler med DHL om bygging av godsterminal på Kjevik, tomten som terminalen er tenkt plassert på er selve indrefileten på Kjevik, sier lufthavnsjef Arne Johan Johnsen.

Tirsdag 13. desember holdt Næringsforeningen frokostmøtet Vareeierforum på Kjevik. Vareeierforum er et initiativ fra Næringsforeningens ressursgruppe for logistikk, og har som formål å samle vareeiere for å skape en bedre, raskere og mer effektiv vareflyt. Under møtet kom Johnsen også inn på den nye veien til Kjevik, som nå er løftet ut av «bypakka» og over i nasjonal transportplan. Statens vegvesen har fått 20-30 millioner i planleggingsmidler fra årets statsbudsjett.

- Målet er å få vedtatt reguleringsplan i bystyret våren 2018, og deretter få satt i gang byggestart så snart som mulig etter det. Den nye veitraseen går mellom flystripa og sjøen, med bro over elva og vil ha alt å si for cargoaktiviteten på Kjevik, forklarer Johnsen.

Må finne midler

Geir Stølevik i DHL sier de satser for fullt på cargo fra Kjevik, men at det per i dag er for lite investeringsmidler i konsernet til å få bygget en ny cargoterminal på Kjevik.

- Vi satser for å opprettholde status som internasjonal gateway for cargo på Kjevik, med triangelruta fra Vigra til Kjevik og videre til København. Ruten går hver dag, og effektiviteten er høy. Det går maks 30 minutter fra flyet fra Vigra lander til det er lastet og på vei til København. I tillegg bruker vi Widerøe, Norwegian og SAS for å transportere innenlandsgods, forklarer Stølevik.

- DHL forsker hele tiden på trender – for å få kunnskap om volumer på cargo i fremtiden. Nedgangen kom i 2015, i 2016 har volumet vært helt flatt og vi ser nå tendenser til en økning. Så det er markedet som bestemmer, men trendene er positive, poengterer Stølevik.

Passasjerruter 2017

Widerøe har besluttet å bestille tre nye jetfly som snarlig settes i produksjon.

- Disse flyene skal ikke gå i  innenlandstrafikk, og kan forhåpentligvis gi Kjevik nye utenlandsruter, sier Tor Erik Egerdal, stasjonssjef for Widerøe på Kjevik.

Samtidig ble det denne uken klart at Widerøe kutter i sine ruter fra Kjevik til Trondheim og København i sommersesongen 2017.

– Det er selvsagt kjedelige nyheter for vår del, men det bør også nevnes at dette er kutt som ikke bare rammer Kristiansand, men hele rutenettet til Widerøe, sier Johnsen, til fvn.no.

Johnsen understreker at KLM opprettholder sine ruter i sommersesongen neste år.

-KLM opprettholder tre sommerlegg i 2017. Vi får charter til Rhodos og Split. SAS flyr til Malaga i juli, Berg Hansen åpner nye direkteruter til aktuelle feriesteder. Det jobbes fortsatt aktivt med London, og vi har UiA-studenter som forsker på behovet for forretningsruter til Øst-Europa, presiserer Johnsen.
facebook

Relaterte saker