SPENN
Kaisjef Helge Skaar (f.v.), salgs- og markedssjef Nina Moland Andersen og kaptein Helge Aas ombord på MS « SuperSpeed 1». Skipet trafikkerer strekningen Kristiansand-Hirtshals, som er en del av E 39.

Broen til Europa

04.12.2020 | Tekst: Mai Linn O. Tronstad. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland
I år er det 30 år siden Color Line kom til Kristiansand. Mye har skjedd siden dansebandet ble satt igjen på brygga og effektivitet og komfort ble prioritert.
Det er typisk sørlandsk å reise til Danmark. Uansett om vi tar en dagstur over dammen, blir igjen for å nyte at det er deilig å være norsk i Danmark eller om overfarten er startskuddet til en lengre Europatur, starter det på MS «SuperSpeed 1».

– Color Line betyr mye for mange. Folk flest reiser oftere, vi har stamkunder som reiser på faste turer hver uke for å ha det sosialt og hyggelig, sier Nina Moland Andersen, salgs- og markedssjef i Color Line (Kristiansand, Larvik og Sandefjord). 2020, med sin pandemi, er et rart år for oss alle.

Color Line har derfor utsatt feiringen av sine 30 år i byen. For øyeblikket er det godstrafikk, ikke passasjerer, som fraktes med SuperSpeed.

– Innen handel er det normale omstendigheter, derfor har vi en del cargotrafikk, sier Torodd Kyllingstad, regnskapsdirektør i Color Line.

– Dette er kjempeviktig. Ellers er vi hele veien opptatt av å ha tett dialog med myndighetene, og tilpasser hele tiden vår virksomhet til de gjeldende retningslinjer og reiserestriksjoner, sier Moland Andersen.

[caption id="attachment_20014" align="alignnone" width="800"] Kaptein Helge Aas på vei gjennom den velkjente tuben over til MS «SuperSpeed 1».[/caption]

Felles dugnad

Første halvår av 2020 førte til flere millioner i tapte inntekter, og fortsatt er mange ansatte om bord og på land permitterte som følge av covid-19.

– Vi er opptatt av å gi de ansatte god oppfølging. De ser ut til å ha stor forståelse for en situasjon ingen er herre over, sier Moland Andersen, og legger til:

– Dette går også ut over de reisende, det er så mange som savner å reise til Danmark. Cuper er avlyst og julebordsesongen går vi glipp av. Det er kjedelig, men dette er en stor felles dugnad.
Livet om bord er helt fantastisk, man blir som en stor familie. Helge Skaar

Populær arbeidsplass

Helge Skaar var lastebilsjåfør før kjærligheten fikk ham inn i Color Line-familien.

– Jeg traff ei som jobbet i resepsjonen, som jeg i dag er gift med. Via henne fikk jeg jobb i taxfreee-butikken på MS «Skagen», og var siden på flere skip før jeg ble kaisjef i Kristiansand,
sier han.

– Livet om bord er helt fantastisk, man blir som en stor familie og får venner for livet. Men da ungene kom ble det enklere med en jobb på land, sier Skaar.

Helge Aas er en av kapteinene på Color Lines SuperSpeed.

– Det er på Kristiansandsruta alle vil jobbe. Vi har heldigvis også fått flere og flere kvinner i roller menn tradisjonelt har hatt. Jeg synes det er veldig bra med flere kvinnelige styrmenn og maskinister, og håper de går videre oppover i systemet, sier Aas.

– En god kjønnsbalanse gjør noe med miljøet, legger Moland Andersen til.

[caption id="attachment_20018" align="alignleft" width="546"] Nina Moland Andersen og Helge Aas tar en pause i restauranten som MS « SuperSpeed 1» ble bygget ut med i 2011.[/caption]

Superskipet

Kapteinen elsker utfordringen ved å manøvrere et stort skip. 211,3 meter lengde og 25,8 meter bredde er ikke enkelt å plassere ved kai i Hirtshals.

– Det er en utfordrende linje med masse vær i vinterhalvåret. Heldigvis finnes det veldig gode værvarslingsmetoder. Jeg kan telle på én hånd de gangene vi har måttet snu med SuperSpeed, da er det helt ekstraordinært, sier Aas.

SuperSpeed ble bygd av Aker Yards i Finland i 2007 og hadde sin jomfrutur i Kristiansand 13. mars 2008. Skipet erstattet MS «Christian IV» og FF «Silvia Ana».

– Det var litt av en revolusjon da SuperSpeed kom, som dag og natt. Det gjelder hele logistikken, fasilitetene og hvor behagelig og sikkert et sånt skip er å behandle i sjøen, sier Aas.

SuperSpeed er det største skipet som går ut og inn av Hirtshals.

– Med et så flatt landskap, er det ikke noe som tar imot vinden. Det er strøm, til tider drift, vestavind og mye variabel sjø. Man skal ha gjort det noen ganger, sier kapteinen.

Utvikling

Siden Color Line kom til Kristiansand, har de hatt over 31 millioner reisende. De har kjøpt eget hotell i Skagen og satset på et skip som er perfekt for tiden vi lever i.

– Vi reiser på en helt annen måte i dag, og har nok blitt mer kresne. Vi ønsker den perfekte blanding av komfort og effektivitet, noe man får på SuperSpeed, sier Moland Andersen.

Bærekraftige løsninger er viktige for bedriften, som samarbeider tett med blant annet Bellona. I dag er alle Color Lines skip koblet til landstrøm, eksosen blir renset og det første hybridskipet deres går nå mellom Sandefjord og Strømstad. Color Line-hjertet banker hardt for å gi tilbake til regionen gjennom lokale samarbeid. De deler ut lotterimidler til barne- og ungdomsarbeid, og skaper arbeidsplasser.

– Hele regnskapsavdelingen til Color Line ligger i Kristiansand, noe som skaper mange arbeidsplasser og praksisplasser for studenter. Vi har også mange lærlinger i maritim næring, og mye sommerhjelp i sesong, sier Moland Andersen.

I høysesongen er det over 2000 gjester om bord fire ganger i døgnet, noe som krever sitt mannskap både på land og på vann i normale tider.

– Det er utrolig givende å jobbe med å legge til rette for gode opplevelser for folk, enten de skal på jentetur, på cup med idrettslaget, til Legoland med familien eller på forretningsreise. Color Line har blitt en del av folks liv, sier Moland Andersen.

FAKTA OM COLOR LINE:

Adresse: Vestre Strandg. 31, Kristiansand

Hovedkontor: Oslo

Nettside: colorline.no

Etablert: 1990

Ansatte: 2300 (i fire land)

Styreleder: Olav Nils Sunde

Omsetning 2019: 5,3 milliarder kroner
facebook

Relaterte saker