AA

Bytter navn og lander stor kontrakt

  • Salgssjef Tom Arne Urdal (t.v.), administrerende direktør Trond Robstad og operasjonsleder Martin Haga kan smile over rekordordren fra Avinor.
Medlemsnytt

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Tratec-konsernet samler to av sine kompetansemiljøer i et nytt selskap. I tillegg har de landet sin største kontrakt noensinne.

Tratec Agdermaskin, som er det overtakende selskapet i fusjonen, har skiftet navn til Tratec Solutions.

– Navneendringen er med på å tydeliggjøre konsernets fokus på komplette produktløsninger, sier Bent-Ståle Johansen, nytiltrådt konsernsjef i Tratec.

Selskapet vil bli ledet av Trond Robstad, som tidligere styrte Tratec Agdermaskin, og bestå av rundt 70 ansatte fordelt på to avdelinger – én på Nodeland og én på Forus i Stavanger. Samlet omsetning i 2020 ventes å ligge på rundt 190 millioner kroner.

Overtakelsen av konkursboet etter Roxel Energy i slutten av august, sikret Tratec ledende markedsposisjoner innen produksjon av anlegg for postsortering, bagasjehåndtering til flyplasser og bulkhåndtering til industrien.

Alt nøkkelpersonell har blitt værende i virksomheten. Martin Haga vil lede avdelingen på Forus og Tom Arne Urdal fortsetter som salgssjef samme sted.

Stor kontrakt med Avinor

Tratec Solutions har også landet en stor kontrakt med Avinor. I en pressemelding opplyser de at kontrakten har en verdi på over 75 millioner kroner.

Kontrakten dreier seg om en bestilling av et bagasjeanlegg til den nye terminalen ved Tromsø Lufthavn. Anlegget innebærer tolv innsjekkspunkter, to karuseller ved ankomst, opplegg for spesialbagasje, sorteringshall og et system for overvåkning av bagasjen. Kontrakten skal sikre arbeid for de 30 ansatte i Tratec-konsernets avdeling på Forus.

– En stor seier å vinne denne jobben i konkurranse med store, internasjonale og svært kompetente konkurrenter, sier salgssjef Tom Arne Urdal.

Tidligere har avdelingen på Forus i over 50 år levert bagasjeanlegg til flyplasser som Barajas, Brussel, München, København og Noi Bai i Vietnam.

Representerer et gjennombrudd

– Denne kontrakten er spesiell og representerer et gjennombrudd for oss, ettersom vi for første gang skal levere en komplett løsning for bagasjehåndtering. Jobben vil gi oss forutsigbarhet i driften og et godt fundament for videre vekst, sier Trond Robstad, som er administrerende direktør i Tratec Solutions.

Kontrakten er vunnet sammen med Bertel O. Steen Airport Solutions, som skal levere kontrollsystemene til bagasjeanlegget. Første leveranse er planlagt i september.

– Det betyr at vi må komme i gang med arbeidet umiddelbart, sier Robstad og legger til:

– Det er viktig at det investeres i de tidene vi er inne i nå. Det viser at Avinor tror på en normalisering av markedet, sier Martin Haga, som leder driften ved Tratec Solutions-avdelingen på Forus.

«Nye» Tromsø lufthavn skal stå klar ved årsskiftet 2023 og 2024.

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Tratec-konsernet samler to av sine kompetansemiljøer i et nytt selskap. I tillegg har de landet sin største kontrakt noensinne.

Tratec Agdermaskin, som er det overtakende selskapet i fusjonen, har skiftet navn til Tratec Solutions.

– Navneendringen er med på å tydeliggjøre konsernets fokus på komplette produktløsninger, sier Bent-Ståle Johansen, nytiltrådt konsernsjef i Tratec.

Selskapet vil bli ledet av Trond Robstad, som tidligere styrte Tratec Agdermaskin, og bestå av rundt 70 ansatte fordelt på to avdelinger – én på Nodeland og én på Forus i Stavanger. Samlet omsetning i 2020 ventes å ligge på rundt 190 millioner kroner.

Overtakelsen av konkursboet etter Roxel Energy i slutten av august, sikret Tratec ledende markedsposisjoner innen produksjon av anlegg for postsortering, bagasjehåndtering til flyplasser og bulkhåndtering til industrien.

Alt nøkkelpersonell har blitt værende i virksomheten. Martin Haga vil lede avdelingen på Forus og Tom Arne Urdal fortsetter som salgssjef samme sted.

Stor kontrakt med Avinor

Tratec Solutions har også landet en stor kontrakt med Avinor. I en pressemelding opplyser de at kontrakten har en verdi på over 75 millioner kroner.

Kontrakten dreier seg om en bestilling av et bagasjeanlegg til den nye terminalen ved Tromsø Lufthavn. Anlegget innebærer tolv innsjekkspunkter, to karuseller ved ankomst, opplegg for spesialbagasje, sorteringshall og et system for overvåkning av bagasjen. Kontrakten skal sikre arbeid for de 30 ansatte i Tratec-konsernets avdeling på Forus.

– En stor seier å vinne denne jobben i konkurranse med store, internasjonale og svært kompetente konkurrenter, sier salgssjef Tom Arne Urdal.

Tidligere har avdelingen på Forus i over 50 år levert bagasjeanlegg til flyplasser som Barajas, Brussel, München, København og Noi Bai i Vietnam.

Representerer et gjennombrudd

– Denne kontrakten er spesiell og representerer et gjennombrudd for oss, ettersom vi for første gang skal levere en komplett løsning for bagasjehåndtering. Jobben vil gi oss forutsigbarhet i driften og et godt fundament for videre vekst, sier Trond Robstad, som er administrerende direktør i Tratec Solutions.

Kontrakten er vunnet sammen med Bertel O. Steen Airport Solutions, som skal levere kontrollsystemene til bagasjeanlegget. Første leveranse er planlagt i september.

– Det betyr at vi må komme i gang med arbeidet umiddelbart, sier Robstad og legger til:

– Det er viktig at det investeres i de tidene vi er inne i nå. Det viser at Avinor tror på en normalisering av markedet, sier Martin Haga, som leder driften ved Tratec Solutions-avdelingen på Forus.

«Nye» Tromsø lufthavn skal stå klar ved årsskiftet 2023 og 2024.

Tagger:,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor