AA

Cemo tar samfunnsansvar

  • Daglig leder i Cemo AS, Per Ole Pedersen (foran i mørkeblå skjorte), sammen med resten av de ansatte i Cemo AS.
Medlemsnytt

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Gjennom tre prosjekter i Nairobi skal Cemo, gjennom Cemo Care, være med å bidra til å gjøre lokalsamfunnet bedre.

– Vi ønsket å finne en dypere mening med det vi holder på med, sier daglig leder i Cemo, Per Ole Pedersen.

Rettferdig handel

Kaffeprodusenten har etter hvert fått en god bunnlinje, og vil nå gi noe tilbake. Pedersen så på flere type prosjekter, men ønsket å gå inn i noe som henger sammen med det de jobber med. Dette gav dem en mulighet til å tenke kaffe. Ifølge Pedersen er folk opptatt av bærekraft på dette området.

– Vi kjøper råvarer fra noen av verdens fattigste land , og ønsker å være med å bidra til bedre levevilkår i disse landene. Vi er opptatt av rettferdig handel og hvordan vi kan gjøre dette på en smart måte, sier Pedersen.

All deres kaffe skal være bærekraftig, og de kjøper kaffebønner direkte fra ulike gårder rundt om i verden. Pedersen forteller at de til sammen kjøper mellom 150 og 200 tonn med kaffebønner per år.

– Vi kjøper kaffe direkte fra bonden, og  betaler en bærekraftig pris både for bonden og arbeiderne. I tillegg  gir vi bonden forutsigbarhet, slik at de kan videreutvikle plantasjene og fortsette produksjonen av spesialkaffe. Ved å kutte mellomledd får vi en bærekraftig spesialkaffe til en riktig pris det norske markedet. Dette gjør at sluttkunden får billig og bærekraftig kaffe, og bonden får bedre betalt. Det ser vi på som bærekraft i begge ender, uttrykker Pedersen.

Cemo Care

For å kunne engasjere seg i lokalsamfunnet i de landene de kjøper kaffebønner fra, har bedriften startet det de kaller Cemo Care, som er en del av Cemo AS. Gjennom salg av kaffe til bedrifter, går en viss sum av pengene per pose til Cemo Care.

Pengene som kommer inn fra dette kaffesalget er øremerket spesifikke prosjekter, og det er viktig for Pedersen at pengene forvaltes på en god måte. Han ønsker ikke gjøre det alene, og har fått med seg tidligere generalsekretær i Strømmestiftelsen, Øistein Garcia de Presno, leder for Norsk Fotballtrenerforening Teddy Moen, Bjørn Halvorsen fra Sanastiftelsen og Jostein Håland fra BDO.

Sammen skal de bestemme hvilke prosjekter som mottar støtte fra Cemo Care.

Viktig å se hvor pengene går

– Vi har alle det samme verdigrunnlaget og har sammen kommet frem til prosjektene vi ønsker å støtte, uttrykker Pedersen.

Foreløpig gir Cemo Care, som startet opp før sommeren, støtte til tre prosjekter i Nairobi, Kenya. Her tar de også et ansvar for driften av prosjektene, og Pedersen sier det er viktig å kunne se fra A til Å hva pengene går til.

– I disse tre prosjektene ser vi pengestrømmen, og vet at pengene forvaltes på en god måte.

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
Gjennom tre prosjekter i Nairobi skal Cemo, gjennom Cemo Care, være med å bidra til å gjøre lokalsamfunnet bedre.

– Vi ønsket å finne en dypere mening med det vi holder på med, sier daglig leder i Cemo, Per Ole Pedersen.

Rettferdig handel

Kaffeprodusenten har etter hvert fått en god bunnlinje, og vil nå gi noe tilbake. Pedersen så på flere type prosjekter, men ønsket å gå inn i noe som henger sammen med det de jobber med. Dette gav dem en mulighet til å tenke kaffe. Ifølge Pedersen er folk opptatt av bærekraft på dette området.

– Vi kjøper råvarer fra noen av verdens fattigste land , og ønsker å være med å bidra til bedre levevilkår i disse landene. Vi er opptatt av rettferdig handel og hvordan vi kan gjøre dette på en smart måte, sier Pedersen.

All deres kaffe skal være bærekraftig, og de kjøper kaffebønner direkte fra ulike gårder rundt om i verden. Pedersen forteller at de til sammen kjøper mellom 150 og 200 tonn med kaffebønner per år.

– Vi kjøper kaffe direkte fra bonden, og  betaler en bærekraftig pris både for bonden og arbeiderne. I tillegg  gir vi bonden forutsigbarhet, slik at de kan videreutvikle plantasjene og fortsette produksjonen av spesialkaffe. Ved å kutte mellomledd får vi en bærekraftig spesialkaffe til en riktig pris det norske markedet. Dette gjør at sluttkunden får billig og bærekraftig kaffe, og bonden får bedre betalt. Det ser vi på som bærekraft i begge ender, uttrykker Pedersen.

Cemo Care

For å kunne engasjere seg i lokalsamfunnet i de landene de kjøper kaffebønner fra, har bedriften startet det de kaller Cemo Care, som er en del av Cemo AS. Gjennom salg av kaffe til bedrifter, går en viss sum av pengene per pose til Cemo Care.

Pengene som kommer inn fra dette kaffesalget er øremerket spesifikke prosjekter, og det er viktig for Pedersen at pengene forvaltes på en god måte. Han ønsker ikke gjøre det alene, og har fått med seg tidligere generalsekretær i Strømmestiftelsen, Øistein Garcia de Presno, leder for Norsk Fotballtrenerforening Teddy Moen, Bjørn Halvorsen fra Sanastiftelsen og Jostein Håland fra BDO.

Sammen skal de bestemme hvilke prosjekter som mottar støtte fra Cemo Care.

Viktig å se hvor pengene går

– Vi har alle det samme verdigrunnlaget og har sammen kommet frem til prosjektene vi ønsker å støtte, uttrykker Pedersen.

Foreløpig gir Cemo Care, som startet opp før sommeren, støtte til tre prosjekter i Nairobi, Kenya. Her tar de også et ansvar for driften av prosjektene, og Pedersen sier det er viktig å kunne se fra A til Å hva pengene går til.

– I disse tre prosjektene ser vi pengestrømmen, og vet at pengene forvaltes på en god måte.

Tagger:,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor