AA

Driver business via LinkedIn

  • Rita Tvede Bartolomei har bygget opp sin egen business kun via LinkedIn. Foto: Pierre Jean Le Cras Nedergaard
spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Da Rita Tvede Bartolomei tok sluttpakke i avisen hun jobbet i, stod valget mellom å finne seg en ny, fast jobb eller å starte for seg selv. 38-åringen valgte sistnevnte, og skaffer alle kundene sine via LinkedIn.

– I fjor vår opprettet jeg en profil på LinkedIn for første gang. Der kom jeg i kontakt med en bedrift som holdt jobbsøkerkurs. Jeg deltok på det, og der lærte vi mer om hvor viktig LinkedIn var for å bygge nettverk, sier Bartolomei.

Etter kurset bestemte hun seg for å slutte å søke jobber, og bruke plattformen til å skaffe seg kunder som kommersiell tekstforfatter.

– Først hadde jeg bare 50 kontakter, men visste at et bredt nettverk var positivt. Dessuten er det viktig å unngå å være en «nettverkssnobb», men å akseptere alle seriøse profiler, og knytte til meg kontakter fra alle bransjer, sier hun.

Nå har hun 8900 følgere.

– De første som kontaktet meg var energirådgivningsselskapet Enøk Total i Mandal, som lurte på om jeg kunne hjelpe dem med produksjon av tekst og foto til ny nettside. Etter dette oppdraget ballet det på seg.

Til tross for at ikke alle henvendelser ender med salg, mener Bartolomei det har fungert svært godt å bruke LinkedIn til å skaffe seg kunder.

– Etter 13 måneders drift, ser jeg at dette er mulig å leve av. Kundene mine kommer fortsatt kun inn via LinkedIn, og jeg har ikke brukt en krone på markedsføring, sier Bartolomei.

Stadig flere bedrifter og rekrutteringsbyråer benytter seg av denne plattformen når de skal finne kandidater.

– Ofte har rekrutteringsbyråer brukt databaser hvor kandidater har registrert seg. Vi har valgt å droppe dette og bruker kun LinkedIn. Vi antar at de fleste som søker jobb innenfor de områdene vi jobber med finnes her, forteller Erik Falk Hansen, grunnlegger og partner i rekrutteringsbyrået OG-S.

De jobber hovedsakelig i Oslo, Stavanger og Kristiansand, og det var disse som arrangerte jobbsøkerkurset Bartolomei deltok på. Falk Hansen forteller at 20 prosent av alle som får jobb i dag, får denne via LinkedIn.

– Jeg tror at fremover så er man nødt til å være der for å få jobb. Flere og flere bedrifter legger ut stillingsannonser der, og ikke på andre tjenester som for eksempel Finn.no, fordi man da får mer riktige kandidater. Det gjelder både offentlig og privat sektor.

Falk Hansen tror mange ikke bruker LinkedIn fordi de tror dette kun er for ledere og innenfor visse bransjer.

– Det stemmer ikke. Dette er relevant for alle, og det ligger ute annonser om alt fra advokater til ungdomsarbeidere. Mitt tips er å bruke dette hver dag, lage en søkeoptimalisert profil og følge så mange relevante selskaper som mulig, avslutter han

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Da Rita Tvede Bartolomei tok sluttpakke i avisen hun jobbet i, stod valget mellom å finne seg en ny, fast jobb eller å starte for seg selv. 38-åringen valgte sistnevnte, og skaffer alle kundene sine via LinkedIn.

– I fjor vår opprettet jeg en profil på LinkedIn for første gang. Der kom jeg i kontakt med en bedrift som holdt jobbsøkerkurs. Jeg deltok på det, og der lærte vi mer om hvor viktig LinkedIn var for å bygge nettverk, sier Bartolomei.

Etter kurset bestemte hun seg for å slutte å søke jobber, og bruke plattformen til å skaffe seg kunder som kommersiell tekstforfatter.

– Først hadde jeg bare 50 kontakter, men visste at et bredt nettverk var positivt. Dessuten er det viktig å unngå å være en «nettverkssnobb», men å akseptere alle seriøse profiler, og knytte til meg kontakter fra alle bransjer, sier hun.

Nå har hun 8900 følgere.

– De første som kontaktet meg var energirådgivningsselskapet Enøk Total i Mandal, som lurte på om jeg kunne hjelpe dem med produksjon av tekst og foto til ny nettside. Etter dette oppdraget ballet det på seg.

Til tross for at ikke alle henvendelser ender med salg, mener Bartolomei det har fungert svært godt å bruke LinkedIn til å skaffe seg kunder.

– Etter 13 måneders drift, ser jeg at dette er mulig å leve av. Kundene mine kommer fortsatt kun inn via LinkedIn, og jeg har ikke brukt en krone på markedsføring, sier Bartolomei.

Stadig flere bedrifter og rekrutteringsbyråer benytter seg av denne plattformen når de skal finne kandidater.

– Ofte har rekrutteringsbyråer brukt databaser hvor kandidater har registrert seg. Vi har valgt å droppe dette og bruker kun LinkedIn. Vi antar at de fleste som søker jobb innenfor de områdene vi jobber med finnes her, forteller Erik Falk Hansen, grunnlegger og partner i rekrutteringsbyrået OG-S.

De jobber hovedsakelig i Oslo, Stavanger og Kristiansand, og det var disse som arrangerte jobbsøkerkurset Bartolomei deltok på. Falk Hansen forteller at 20 prosent av alle som får jobb i dag, får denne via LinkedIn.

– Jeg tror at fremover så er man nødt til å være der for å få jobb. Flere og flere bedrifter legger ut stillingsannonser der, og ikke på andre tjenester som for eksempel Finn.no, fordi man da får mer riktige kandidater. Det gjelder både offentlig og privat sektor.

Falk Hansen tror mange ikke bruker LinkedIn fordi de tror dette kun er for ledere og innenfor visse bransjer.

– Det stemmer ikke. Dette er relevant for alle, og det ligger ute annonser om alt fra advokater til ungdomsarbeidere. Mitt tips er å bruke dette hver dag, lage en søkeoptimalisert profil og følge så mange relevante selskaper som mulig, avslutter han

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du bli medlem?

Fyll ut skjemaet nedenfor