AA
  • Forside
  • Aktuelt
  • – Et steg nærmere avklaring om fremtidig konteinerhavn

– Et steg nærmere avklaring om fremtidig konteinerhavn

  • Havna ved Kongsgård/Vige. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland.

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Torsdag denne uken kom kommunal- og administrasjonsdepartementets avgjørelse om at man kan anlegge en konteinerhavn i Kongsgård/Vige uten å bygge jernbane først.

– Nå er vi et steg nærmere avklaring om fremtidig konteinerhavn, sier Trond M. Backer, administrerende direktør i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen.

Det var BaneNOR som la inn innsigelse mot å anlegge havn uten at jernbane er på plass først. Nå har imidlertid kommunal- og administrasjonsdepartementet landet på at man kan anlegge en konteinerhavn i Kongsgård/Vige uten å bygge jernbane først.

– Med denne avgjørelsen blir det enda tydeligere hvilket alternativ som er økonomisk mulig. KMV-alternativet ligger på nesten 3 milliarder, mens konstnadene knyttet konteindrift på Kongsgård/Vige er estimert til ca 600 millioner. Det vil være innenfor det havna kan betale ved å utvikle Lagmannsholmen. Husk at det er ved utvikling av havnas egne arealer man får pengene til å bygge havn, det er verken staten eller kommunen som betaler dette, sier Backer.

Næringsforeningen har i vår vært tydelig på at arbeidet med et mulighetsstudie for Lagmannsholmen må komme i gang.

– Med denne avklaringen blir det enda viktigere å komme i gang med denne studien. Dette arbeidet må være fordomsfritt, ha klare og ambisiøse miljøstrategier og inkludere hele byen. Det store problemet med havnedebatten til nå har vært at det ikke har vært tydelig for folk i Kristiansand hva som er fordelene ved å frigjøre Lagmannsholmen. Hvem er vinnerne? Svaret må være hele byen. Området er stort og byr på mange muligheter, understreker Backer.

I Fædrelandsvennen sier ordfører Jan Oddvar Skisland at havnesamarbeidet med Mandal kan åpne for at flere funksjoner flyttes dit. Backer mener det kan være en løsning, men presiserer:

– Skal vi gjøre det, må det skje i tett dialog med næringslivet.

Departementets avgjørelse i saken, aktualiserer også behovet for Ytre ringvei. Det er Nye veier som bestemmer om, og når, denne skal bygges.

– Vi håper dette kommer i gang så fort som mulig. Nye veier vurderer alle prosjekter opp mot samfunnsnytte, og en konteinerhavn i Kongsgård/Vige vil øke nytten, sier han.

 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Torsdag denne uken kom kommunal- og administrasjonsdepartementets avgjørelse om at man kan anlegge en konteinerhavn i Kongsgård/Vige uten å bygge jernbane først.

– Nå er vi et steg nærmere avklaring om fremtidig konteinerhavn, sier Trond M. Backer, administrerende direktør i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen.

Det var BaneNOR som la inn innsigelse mot å anlegge havn uten at jernbane er på plass først. Nå har imidlertid kommunal- og administrasjonsdepartementet landet på at man kan anlegge en konteinerhavn i Kongsgård/Vige uten å bygge jernbane først.

– Med denne avgjørelsen blir det enda tydeligere hvilket alternativ som er økonomisk mulig. KMV-alternativet ligger på nesten 3 milliarder, mens konstnadene knyttet konteindrift på Kongsgård/Vige er estimert til ca 600 millioner. Det vil være innenfor det havna kan betale ved å utvikle Lagmannsholmen. Husk at det er ved utvikling av havnas egne arealer man får pengene til å bygge havn, det er verken staten eller kommunen som betaler dette, sier Backer.

Næringsforeningen har i vår vært tydelig på at arbeidet med et mulighetsstudie for Lagmannsholmen må komme i gang.

– Med denne avklaringen blir det enda viktigere å komme i gang med denne studien. Dette arbeidet må være fordomsfritt, ha klare og ambisiøse miljøstrategier og inkludere hele byen. Det store problemet med havnedebatten til nå har vært at det ikke har vært tydelig for folk i Kristiansand hva som er fordelene ved å frigjøre Lagmannsholmen. Hvem er vinnerne? Svaret må være hele byen. Området er stort og byr på mange muligheter, understreker Backer.

I Fædrelandsvennen sier ordfører Jan Oddvar Skisland at havnesamarbeidet med Mandal kan åpne for at flere funksjoner flyttes dit. Backer mener det kan være en løsning, men presiserer:

– Skal vi gjøre det, må det skje i tett dialog med næringslivet.

Departementets avgjørelse i saken, aktualiserer også behovet for Ytre ringvei. Det er Nye veier som bestemmer om, og når, denne skal bygges.

– Vi håper dette kommer i gang så fort som mulig. Nye veier vurderer alle prosjekter opp mot samfunnsnytte, og en konteinerhavn i Kongsgård/Vige vil øke nytten, sier han.

 

Tagger:, ,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor