AA
  • Forside
  • Aktuelt
  • Får støtte til å lage interaktivt kommunikasjonsspill

Får støtte til å lage interaktivt kommunikasjonsspill

  • Fra venstre: Clare Jortveit Aftenskolen, Dominika Janik Hornik fra Graceland Foundation, Katowice, Polen; Tiinu Ristinen fra Multicultural Center Gloria, Jyvskala, Finland og Monique Deenik-Dros, TopTaal language school, Amsterdam, Nederland. Bildet er tatt i Dublin på et kontaktseminar i oktober.
Medlemsnytt

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Aftenskolen i Kristiansand har sammen med tre utenlandske aktører fått innvilget to millioner kroner i EU-støtte for å forvandle Kvadraturen til et interaktivt spill for norskopplæring og integrering.

– Det var på et kontaktseminar i Dublin, for folk som har ideer til språkutvikling for voksne innvandrere, at jeg møtte de tre andre prosjektdeltakerne, forteller Clare Jortveit, daglig leder ved Aftenskolen i Kristiansand. Hun er initiativtaker til prosjektet.

Det er Aftenskolen som i Kristiansand som står bak søknaden, i samarbeid med tre andre aktører i Polen, Finland og Nederland.

– Vi mener at reelle oppgaver gjør språkopplæringen mer relevant og effektiv, og at positive møter mellom lokal befolkningen og innvandrere bidrar til å bygge ned barrierer i samfunnet og i arbeidslivet, forteller Jortveit.

Tittelen på prosjektet er «Inclusive communities through interactive language innovation».

Hva går prosjektet ut på? 

Kort fortalt er det en «gamification» av språkopplæring som involverer bedrifter og offentlig instanser i språkopplæringen ved at innvandrere får oppgaver. Innvandrere/ språkstudenter blir sendt,via et googlekart til bedrifter, (hovedsakelig i Kvadraturen til å begynne med), for å løse en liten oppgave der de får poeng for å løse oppgaven. For eksempel, si at Majas frisørsalong er med på spillet. Da får innvandreren en oppgave eksempelvis å finne ut hva som er den mest populær hårfarge i år hos Majas. De må da inn i salongen, prate med noen, finne svar og skrive tilbake. Etter endt oppgave får de poeng for oppdraget.

– Poenget er å fjerne barrierene til å snakke et fremmedspråk ved å få positive interaksjoner med lokalbefolkningen. Poenget for bedriftene er å tiltrekke nye potensielle kunder og samtidig bidra til språkopplæring (og dermed integrering) på en enkel og gøyal måte. Det er nemlig to forskjellige ting å dra ut for å kommunisere med andre enn å sitte i klasserommet for å lære. Gjøre det mer interessant og gøy., understreker Jortveit.

Det er ifølge Jortveit et langsiktig prosjekt over tre år, men de håper å ha en betaversjon klar i 2019.  Det webbaserte spillet vil bli testet ut i Kristiansand først og deretter tilpasset og gjenskapt i de tre byer i de andre landene.

– Jeg håper mange bedrifter og organisasjoner  ønsker å være med i dette spillet for at det skal bli best mulig, avslutter Jortveit.

Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, Business Region Kristiansand og internasjonal avdeling ved UiA er «associated partners» i prosjektet.

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
Aftenskolen i Kristiansand har sammen med tre utenlandske aktører fått innvilget to millioner kroner i EU-støtte for å forvandle Kvadraturen til et interaktivt spill for norskopplæring og integrering.

– Det var på et kontaktseminar i Dublin, for folk som har ideer til språkutvikling for voksne innvandrere, at jeg møtte de tre andre prosjektdeltakerne, forteller Clare Jortveit, daglig leder ved Aftenskolen i Kristiansand. Hun er initiativtaker til prosjektet.

Det er Aftenskolen som i Kristiansand som står bak søknaden, i samarbeid med tre andre aktører i Polen, Finland og Nederland.

– Vi mener at reelle oppgaver gjør språkopplæringen mer relevant og effektiv, og at positive møter mellom lokal befolkningen og innvandrere bidrar til å bygge ned barrierer i samfunnet og i arbeidslivet, forteller Jortveit.

Tittelen på prosjektet er «Inclusive communities through interactive language innovation».

Hva går prosjektet ut på? 

Kort fortalt er det en «gamification» av språkopplæring som involverer bedrifter og offentlig instanser i språkopplæringen ved at innvandrere får oppgaver. Innvandrere/ språkstudenter blir sendt,via et googlekart til bedrifter, (hovedsakelig i Kvadraturen til å begynne med), for å løse en liten oppgave der de får poeng for å løse oppgaven. For eksempel, si at Majas frisørsalong er med på spillet. Da får innvandreren en oppgave eksempelvis å finne ut hva som er den mest populær hårfarge i år hos Majas. De må da inn i salongen, prate med noen, finne svar og skrive tilbake. Etter endt oppgave får de poeng for oppdraget.

– Poenget er å fjerne barrierene til å snakke et fremmedspråk ved å få positive interaksjoner med lokalbefolkningen. Poenget for bedriftene er å tiltrekke nye potensielle kunder og samtidig bidra til språkopplæring (og dermed integrering) på en enkel og gøyal måte. Det er nemlig to forskjellige ting å dra ut for å kommunisere med andre enn å sitte i klasserommet for å lære. Gjøre det mer interessant og gøy., understreker Jortveit.

Det er ifølge Jortveit et langsiktig prosjekt over tre år, men de håper å ha en betaversjon klar i 2019.  Det webbaserte spillet vil bli testet ut i Kristiansand først og deretter tilpasset og gjenskapt i de tre byer i de andre landene.

– Jeg håper mange bedrifter og organisasjoner  ønsker å være med i dette spillet for at det skal bli best mulig, avslutter Jortveit.

Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, Business Region Kristiansand og internasjonal avdeling ved UiA er «associated partners» i prosjektet.

Tagger:

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du bli medlem?

Fyll ut skjemaet nedenfor