AA

Hvordan blir morgendagens biler?

  • Terje Jochumsen, t.v., i samtale med Halvor Aamot fra Toyota Sør, Amund Hestsveen fra Fundament og Jesper Krumm fra Toyota Sør.

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Leder for Vest-Agder bilbransjeforbund, Terje Jochumsen, gjestet næringsforeningens fredagsforum 5. mai. Her fortalte han om en rasende utvikling i bilbransjen.

– Morgendagens teknologi vil ta oss alle med på bilopplevelser vi for kort tid tilbake ikke trodde ville være mulig, sier Terje  Jochumsen, som er driftssjef i Gumpen-gruppen og leder av Vest Agder Bilbransjeforbund.

– Vi går fra bil til iphone på hjul. Om få år kan Google, som et av verdens rikeste konsern, være den som utvikler og lager bil. Google sitter på teknologien, utviklingsressurser, penger osv., forteller Jochumsen.

Elbilmarkedet i dag utgjør cirka 30 prosent av bilsalget. I 2020 er dette forventet å stige til 50 prosent, mens det i 2025 vil utgjøre det totale bilsalget.

– Det kommer 200 nye modeller av hel-elektriske biler i løpet av de neste par årene, som kjører mellom 40-60 mil før de trenger lading. Allerede neste år kommer det modeller som kan kjøre 60 mil uten lading, sier Jochumsen.

– I tillegg har produksjon av batteri blitt betydelig rimeligere, og det gjør at elbilen også blir rimeligere. Men dette gjelder for privatbiler, for lastebiler vil det være hydrogen som vil være gjeldende i framtiden, understreker han.

Samtidig trengs det en helhetlig, politisk plan for hele Europa skal man få flere til å velge miljøvennlige biler, påpeker Jochumsen.

– For at flere forbrukere skal våge å velge miljøvennlige biler er det svært viktig med en enhetlig plan for Europa, særlig når det gjelder ladestasjoner i de ulike land: Det kan ikke være slik at hvert land utvikler egne system som ikke er kompatible med andre system, her må man planlegge for et system som snakker sammen på tvers av landegrenser.

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Leder for Vest-Agder bilbransjeforbund, Terje Jochumsen, gjestet næringsforeningens fredagsforum 5. mai. Her fortalte han om en rasende utvikling i bilbransjen.

– Morgendagens teknologi vil ta oss alle med på bilopplevelser vi for kort tid tilbake ikke trodde ville være mulig, sier Terje  Jochumsen, som er driftssjef i Gumpen-gruppen og leder av Vest Agder Bilbransjeforbund.

– Vi går fra bil til iphone på hjul. Om få år kan Google, som et av verdens rikeste konsern, være den som utvikler og lager bil. Google sitter på teknologien, utviklingsressurser, penger osv., forteller Jochumsen.

Elbilmarkedet i dag utgjør cirka 30 prosent av bilsalget. I 2020 er dette forventet å stige til 50 prosent, mens det i 2025 vil utgjøre det totale bilsalget.

– Det kommer 200 nye modeller av hel-elektriske biler i løpet av de neste par årene, som kjører mellom 40-60 mil før de trenger lading. Allerede neste år kommer det modeller som kan kjøre 60 mil uten lading, sier Jochumsen.

– I tillegg har produksjon av batteri blitt betydelig rimeligere, og det gjør at elbilen også blir rimeligere. Men dette gjelder for privatbiler, for lastebiler vil det være hydrogen som vil være gjeldende i framtiden, understreker han.

Samtidig trengs det en helhetlig, politisk plan for hele Europa skal man få flere til å velge miljøvennlige biler, påpeker Jochumsen.

– For at flere forbrukere skal våge å velge miljøvennlige biler er det svært viktig med en enhetlig plan for Europa, særlig når det gjelder ladestasjoner i de ulike land: Det kan ikke være slik at hvert land utvikler egne system som ikke er kompatible med andre system, her må man planlegge for et system som snakker sammen på tvers av landegrenser.

Tagger:, ,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor