AA

Kristiansand Sykkelsenter har rundet 30 år

Medlemsnytt

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Svein Bergheim, daglig leder av Kristiansand Sykkelsenter, feirer jubileet med et lite tilbakeblikk.

– Kristiansand Sykkelsenter ble etablert høsten 1990. Jeg hadde nettopp fullført lærerutdannelsen og drev litt med salg fra garasjen ettersom jeg selv var aktiv syklist både på landevei og som terrengsyklist, innleder Bergheim.

Da lokalene på Grim ble ledige og leverandører stod klare var det bare å trykke på startknappen, forteller Svein Bergheim om starten på det som skulle bli Kristiansand Sykkelsenter.

– Det ble en morsom start med Dag Otto Lauritzen og Yean Yates, som den gang fortsatt var aktive proffsyklister, som kom for å være med åpningen av Kristiansand Sykkelsenter. Det var ikke akkurat noen god start å etablere en sykkelbutikk på høsten når sykkelsesongen nesten var slutt og regningene sto i kø, sier Bergheim.

Hobby og arbeid er sidestilte

Daglig leder og gründer av den Grimbaserte bedriften forteller at når han ser tilbake, har det vært 30 år med mye jobbing.

– Men en tenker ikke timer i en slik bransje. Her går hobby og arbeid hånd i hånd. Kristiansand Sykkelsenter ble etablert med kun meg som ansatt, men fikk tidlig med Thong som mekaniker. Han er den som i dag har utviklet verkstedet til å bli et veletablert, respektert sykkelverksted. Vi har alltid stått på egne bein. Det kan være positive og negative sider ved dette men det ga oss en frihet i valg av produkter og hvilken retning vi skulle gå.

Styrke nettverket

– Vi hadde fått kontakt med gode leverandører, som hadde gode merkevarer og det hjalp oss i kampen mot kjedene, forklarer Bergheim.

Han forklarer at kunnskap og kursing innen sykkelmekanikk i tillegg til god service var og er viktig, samtidig som man må være konkurransedyktig i markedet.

På grunn av dette var det viktig, og et mål, å skape gode relasjoner med den internasjonale sykkelverdenen og bygge opp et nettverk. Bergheim forklarer at det har gitt dem resultater i form av direkte import fra større produsenter i Europa og Asia.

Sykkelrevolusjonen i 2007

Revolusjonen for sykkelindustrien kom i 2007 da elsyklene kom på markedet. Da måtte en ellers konservativ sykkelbransje innse at skulle en lykkes videre var elsykler et viktig valg. Videre ble dyre racer- og terrengsykler solgt på nett, mens elsykkel fortsatt er et produkt folk gjerne vil teste og prøve før de kjøper.

– Vi så trenden tidlig, og har bygget opp et godt utvalg av ulike typer elsykler de siste årene samt blitt sertifisert på de største elektriske motorenhetene, forteller Bergheim.

Bedriften har også de siste årene utviklet sitt eget elsykkel-merke, Elisabeth Powerbikes. Elsykkelen har blitt godt mottatt i markedet og har en historie bak.

– Min kone fikk pacemaker for litt over 15 år siden; hun går på strøm, har kort ladetid og lang rekkevidde, og heter Elisabeth, forteller Bergheim.

Han legger til:

– Vi ville også at vårt overskudd av Elisabeth Powerbikes skal gi noe tilbake til samfunnet som er nyttig, men vi ønsker ikke at det skal være bruk for det. Det har resultert i et samarbeid med Røde Kors hvor vi deler ut to hjertestartere hvert år til frivillige organisasjoner i Agder. Vi oppfordrer kunder og venner på Facebook til å nominere og så trekker vi i samarbeid med Røde Kors vinnerne av disse.

Høydepunkter 

Svein Bergheim peker på flere høydepunkter som sykkelsenteret på Grim har vært involvert i.

  • I 1993 gikk vi ut i samarbeid med KCK for å få arrangere World Cup i terrengsykling. I 1996 ble dette arrangert på Gimlemoen med Jegersberg som løype. Dette var Gunn Rita Dale sin første seier i World Cup sirkuset.
  • Kristiansand Sykkelsenter har også gjennom Svein Bergheim arrangert ett av Norges største rekrutteringsløp på sykkel for barn: “Tour of Norway for kids”. Det hadde startskudd i 2004 og er fortsatt et viktig arrangement for norsk sykkelsport.
  • Sykkelduellen, som var et arrangement i samarbeid med Gjensidige-stiftelsen for å få skolebarn til å bruke sykkelen mer. Her deltok barn fra Agder og Rogaland med finale i Sandnes under Tour de Fjords.
  • Senteret også vært en stor en bidragsyter og utvikler av Arctic Race of Norway samt vært arrangør og speaker for større sykkel- og ski-arrangement.

– Vi ser frem til et nytt og spennende sykkel-år, der vi ser at sykkel er blitt et viktig fremkomstmiddel og det forsterkes gjennom en slik periode vi er gjennom nå, avslutter Bergheim.

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Svein Bergheim, daglig leder av Kristiansand Sykkelsenter, feirer jubileet med et lite tilbakeblikk.

– Kristiansand Sykkelsenter ble etablert høsten 1990. Jeg hadde nettopp fullført lærerutdannelsen og drev litt med salg fra garasjen ettersom jeg selv var aktiv syklist både på landevei og som terrengsyklist, innleder Bergheim.

Da lokalene på Grim ble ledige og leverandører stod klare var det bare å trykke på startknappen, forteller Svein Bergheim om starten på det som skulle bli Kristiansand Sykkelsenter.

– Det ble en morsom start med Dag Otto Lauritzen og Yean Yates, som den gang fortsatt var aktive proffsyklister, som kom for å være med åpningen av Kristiansand Sykkelsenter. Det var ikke akkurat noen god start å etablere en sykkelbutikk på høsten når sykkelsesongen nesten var slutt og regningene sto i kø, sier Bergheim.

Hobby og arbeid er sidestilte

Daglig leder og gründer av den Grimbaserte bedriften forteller at når han ser tilbake, har det vært 30 år med mye jobbing.

– Men en tenker ikke timer i en slik bransje. Her går hobby og arbeid hånd i hånd. Kristiansand Sykkelsenter ble etablert med kun meg som ansatt, men fikk tidlig med Thong som mekaniker. Han er den som i dag har utviklet verkstedet til å bli et veletablert, respektert sykkelverksted. Vi har alltid stått på egne bein. Det kan være positive og negative sider ved dette men det ga oss en frihet i valg av produkter og hvilken retning vi skulle gå.

Styrke nettverket

– Vi hadde fått kontakt med gode leverandører, som hadde gode merkevarer og det hjalp oss i kampen mot kjedene, forklarer Bergheim.

Han forklarer at kunnskap og kursing innen sykkelmekanikk i tillegg til god service var og er viktig, samtidig som man må være konkurransedyktig i markedet.

På grunn av dette var det viktig, og et mål, å skape gode relasjoner med den internasjonale sykkelverdenen og bygge opp et nettverk. Bergheim forklarer at det har gitt dem resultater i form av direkte import fra større produsenter i Europa og Asia.

Sykkelrevolusjonen i 2007

Revolusjonen for sykkelindustrien kom i 2007 da elsyklene kom på markedet. Da måtte en ellers konservativ sykkelbransje innse at skulle en lykkes videre var elsykler et viktig valg. Videre ble dyre racer- og terrengsykler solgt på nett, mens elsykkel fortsatt er et produkt folk gjerne vil teste og prøve før de kjøper.

– Vi så trenden tidlig, og har bygget opp et godt utvalg av ulike typer elsykler de siste årene samt blitt sertifisert på de største elektriske motorenhetene, forteller Bergheim.

Bedriften har også de siste årene utviklet sitt eget elsykkel-merke, Elisabeth Powerbikes. Elsykkelen har blitt godt mottatt i markedet og har en historie bak.

– Min kone fikk pacemaker for litt over 15 år siden; hun går på strøm, har kort ladetid og lang rekkevidde, og heter Elisabeth, forteller Bergheim.

Han legger til:

– Vi ville også at vårt overskudd av Elisabeth Powerbikes skal gi noe tilbake til samfunnet som er nyttig, men vi ønsker ikke at det skal være bruk for det. Det har resultert i et samarbeid med Røde Kors hvor vi deler ut to hjertestartere hvert år til frivillige organisasjoner i Agder. Vi oppfordrer kunder og venner på Facebook til å nominere og så trekker vi i samarbeid med Røde Kors vinnerne av disse.

Høydepunkter 

Svein Bergheim peker på flere høydepunkter som sykkelsenteret på Grim har vært involvert i.

  • I 1993 gikk vi ut i samarbeid med KCK for å få arrangere World Cup i terrengsykling. I 1996 ble dette arrangert på Gimlemoen med Jegersberg som løype. Dette var Gunn Rita Dale sin første seier i World Cup sirkuset.
  • Kristiansand Sykkelsenter har også gjennom Svein Bergheim arrangert ett av Norges største rekrutteringsløp på sykkel for barn: “Tour of Norway for kids”. Det hadde startskudd i 2004 og er fortsatt et viktig arrangement for norsk sykkelsport.
  • Sykkelduellen, som var et arrangement i samarbeid med Gjensidige-stiftelsen for å få skolebarn til å bruke sykkelen mer. Her deltok barn fra Agder og Rogaland med finale i Sandnes under Tour de Fjords.
  • Senteret også vært en stor en bidragsyter og utvikler av Arctic Race of Norway samt vært arrangør og speaker for større sykkel- og ski-arrangement.

– Vi ser frem til et nytt og spennende sykkel-år, der vi ser at sykkel er blitt et viktig fremkomstmiddel og det forsterkes gjennom en slik periode vi er gjennom nå, avslutter Bergheim.

Tagger:, , ,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor