AA

Kunder tiltrekkes av opplevelser

  • Sjeføkonom i Sparebank 1, Kyrre M. Knudsen presenterte varehandelsrapporten 2019. Her med Liv Andersen (Sørlandssenteret), Torbjørn Torkildsen (SR-Bank), Heidi Sørvig (Kvadraturforeningen) og Erik Rostoft (Sørlandsparken Næringsforening).
Medlemsnytt

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Denne uka ble Sparebank 1 sin varehandelsrapport 2019 lagt frem i Kristiansand.

Rapporten viser en liten vekst i det totale forbruket av varer og tjenester. Totalt handlet nordmenn for 1450 milliarder kroner i 2018.

– Vi ser at forbruket av tjenester øker betydelig mer enn varer, sier Rolf Øygarden, prosjektleder i Kvadraturforeningen.

Varehandelsrapporten 2019 ble presentert hos Pippin, og representanter fra Sandens, Sørlandssenteret og Kvadraturen holdt innlegg. De trakk frem økt fokus på opplevelser og bespisning.

– Alle aktørene har økt sin satsing på bespisning og opplevelser for å tiltrekke seg kundemasse. Vi ser at disse tingene har stor tiltrekningskraft, sier Øygarden.

Heidi Sørvig, daglig leder i Kvadraturforeningen, trakk frem at handelen har endret seg de senere årene.

– Handelsøkonomien består ikke bare av tradisjonell handel som vi kjenner den, men også av tjenester og opplevelser som skjer på kveldstid, sa hun.

For å kunne opprettholde drift og bemanning er det flere butikker som nå satser på fysisk butikk i kombinasjon med netthandel. Berge Libris og Pippin er eksempler på dette. Ved Pippin har de valgt å tilby både varer og tjenester, med serviceverksted i butikken. Dette gjør at driften kan opprettholdes.

Prognosene fremover viser fortsatt økonomisk oppgang, og økt sysselsetting. Man forventer også at kjøpekraften vil øke fremover.

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
Denne uka ble Sparebank 1 sin varehandelsrapport 2019 lagt frem i Kristiansand.

Rapporten viser en liten vekst i det totale forbruket av varer og tjenester. Totalt handlet nordmenn for 1450 milliarder kroner i 2018.

– Vi ser at forbruket av tjenester øker betydelig mer enn varer, sier Rolf Øygarden, prosjektleder i Kvadraturforeningen.

Varehandelsrapporten 2019 ble presentert hos Pippin, og representanter fra Sandens, Sørlandssenteret og Kvadraturen holdt innlegg. De trakk frem økt fokus på opplevelser og bespisning.

– Alle aktørene har økt sin satsing på bespisning og opplevelser for å tiltrekke seg kundemasse. Vi ser at disse tingene har stor tiltrekningskraft, sier Øygarden.

Heidi Sørvig, daglig leder i Kvadraturforeningen, trakk frem at handelen har endret seg de senere årene.

– Handelsøkonomien består ikke bare av tradisjonell handel som vi kjenner den, men også av tjenester og opplevelser som skjer på kveldstid, sa hun.

For å kunne opprettholde drift og bemanning er det flere butikker som nå satser på fysisk butikk i kombinasjon med netthandel. Berge Libris og Pippin er eksempler på dette. Ved Pippin har de valgt å tilby både varer og tjenester, med serviceverksted i butikken. Dette gjør at driften kan opprettholdes.

Prognosene fremover viser fortsatt økonomisk oppgang, og økt sysselsetting. Man forventer også at kjøpekraften vil øke fremover.

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor