AA

– Kundeservice blir stadig viktigere

  • Dorte Wimmer fra Retail Institute i Danmark er spesialist i menneskers handlemønster.

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Da Varehandelsrapporten ble presentert denne uken var fokus på hvordan varehandelen er i endring, og at det handler om å nå de unge.

Under presentasjon av varehandelsrapporten denne uken ble det pratet mye om hvordan tradisjonell varehandel er i sterk endring. Internett tar en stadig større del av kaka.

Ifølge Ruben Storevold fra Sørlandssenteret vil så mye som 30 prosent av handelen foregå på nett i 2030.

– Men vel så viktig er det at folks forbruksmønster endrer seg som følge av digitaliseringen: Skille mellom digital handel og handel i fysisk butikk viskes ut, nye tilbud og tjenester kommer til og kundenes forventninger endres i takt med dette, påpeker Storevold.

F.v.: Erik Rostoft fra Sørlandsparken næringsforening, Heidi Sørvig Kvadraturforeningen og Ruben Storevold fra Sørlandssenteret.

I denne endringen ligger det, ifølge leder for Kvadraturforeningen Heidi Sørvig, både utfordringer og muligheter, noe de to andre aktørene sier seg enige i. Målet er å jobbe for en felles utvikling av regionen.

– Her kan vi nå sette fokus på service og den personlige kontakten som er i de fysiske butikkene. Den kontinuerlige kompetansehevingen som kan gi et felles løft. Det er mange dyktige service- og butikkansatte, som har mulighet til å bli enda bedre, forteller Sørvig.

Både Kvadraturforeningen og Sørlandsparken har satt igang et kursopplegg for butikkansatte. Gjennom kursopplegget lærer de om salg, service, kommunikasjon og økonomi, som gjør at de stiller sterkere i kampen om kundene.

Dorte Wimmer fra Retail Institute i Danmark var klar på at den nye generasjonen har et helt annet handlemønster, som det er viktig å ta på alvor.

– For 40 år siden var det merkevarene som hadde makten, nå er det kundene som har makten. De er mye yngre og veldig utålmodige, og det er derfor viktig for butikkansatte å jobbe med å se kunden, sa Wimmer,  som har 15 års erfaring fra å jobbe i danske og internasjonale konsern med detaljhandel, trender og forbrukeratferd.

Relativt stabile tall

Nærmere 70 personer var samlet da Varehandelsrapporten 2018 ble presentert ute på Sørlandssenteret torsdag.  Sjeføkonom Kyrre Knudsen i SR-Bank kunne fortelle at varehandelen i 2017 var dempet, men at det er en betydelig optimisme i det kommende året.

Tallene for de tre aktørene Sørlandsparken, Kvadraturforeningen og Sørlandssenteret ble presentert og Kristiansand sentrum hadde 1,91 milliarder kroner i detaljhandelsomsetning i 2017, ned 1,1 prosent fra året før. Sørlandssenteret har holdt seg stabil på ca 2,5 milliarder kroner. Sørlandsparken endte på 3,2 milliarder kroner hvor bilbransjen har en stor andel av dette tallet.

– Kjøpesenterne i i sentrum gjør det bra. Men det er klart utfordrende å drive nisjebutikk i sentrum. Restauranter og spisesteder er ikke med i tallene, noe som utgjør en betydelig del av handelen i Kvadraturen,  og således får vi ikke det hele bildet i denne rapporten. Men alt i alt så mener jeg vi gjør det godt når sammenligner oss med andre bysentra i Norge, sier Sørvig.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Da Varehandelsrapporten ble presentert denne uken var fokus på hvordan varehandelen er i endring, og at det handler om å nå de unge.

Under presentasjon av varehandelsrapporten denne uken ble det pratet mye om hvordan tradisjonell varehandel er i sterk endring. Internett tar en stadig større del av kaka.

Ifølge Ruben Storevold fra Sørlandssenteret vil så mye som 30 prosent av handelen foregå på nett i 2030.

– Men vel så viktig er det at folks forbruksmønster endrer seg som følge av digitaliseringen: Skille mellom digital handel og handel i fysisk butikk viskes ut, nye tilbud og tjenester kommer til og kundenes forventninger endres i takt med dette, påpeker Storevold.

F.v.: Erik Rostoft fra Sørlandsparken næringsforening, Heidi Sørvig Kvadraturforeningen og Ruben Storevold fra Sørlandssenteret.

I denne endringen ligger det, ifølge leder for Kvadraturforeningen Heidi Sørvig, både utfordringer og muligheter, noe de to andre aktørene sier seg enige i. Målet er å jobbe for en felles utvikling av regionen.

– Her kan vi nå sette fokus på service og den personlige kontakten som er i de fysiske butikkene. Den kontinuerlige kompetansehevingen som kan gi et felles løft. Det er mange dyktige service- og butikkansatte, som har mulighet til å bli enda bedre, forteller Sørvig.

Både Kvadraturforeningen og Sørlandsparken har satt igang et kursopplegg for butikkansatte. Gjennom kursopplegget lærer de om salg, service, kommunikasjon og økonomi, som gjør at de stiller sterkere i kampen om kundene.

Dorte Wimmer fra Retail Institute i Danmark var klar på at den nye generasjonen har et helt annet handlemønster, som det er viktig å ta på alvor.

– For 40 år siden var det merkevarene som hadde makten, nå er det kundene som har makten. De er mye yngre og veldig utålmodige, og det er derfor viktig for butikkansatte å jobbe med å se kunden, sa Wimmer,  som har 15 års erfaring fra å jobbe i danske og internasjonale konsern med detaljhandel, trender og forbrukeratferd.

Relativt stabile tall

Nærmere 70 personer var samlet da Varehandelsrapporten 2018 ble presentert ute på Sørlandssenteret torsdag.  Sjeføkonom Kyrre Knudsen i SR-Bank kunne fortelle at varehandelen i 2017 var dempet, men at det er en betydelig optimisme i det kommende året.

Tallene for de tre aktørene Sørlandsparken, Kvadraturforeningen og Sørlandssenteret ble presentert og Kristiansand sentrum hadde 1,91 milliarder kroner i detaljhandelsomsetning i 2017, ned 1,1 prosent fra året før. Sørlandssenteret har holdt seg stabil på ca 2,5 milliarder kroner. Sørlandsparken endte på 3,2 milliarder kroner hvor bilbransjen har en stor andel av dette tallet.

– Kjøpesenterne i i sentrum gjør det bra. Men det er klart utfordrende å drive nisjebutikk i sentrum. Restauranter og spisesteder er ikke med i tallene, noe som utgjør en betydelig del av handelen i Kvadraturen,  og således får vi ikke det hele bildet i denne rapporten. Men alt i alt så mener jeg vi gjør det godt når sammenligner oss med andre bysentra i Norge, sier Sørvig.

Tagger:

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor