Medlemsnytt
For andre år på rad har studenter ved UiA bygget en racerbil de skal konkurrere med. Foto: Align Racing UiA

Lanserte egen racerbil

03.05.2019 | Margrethe Saga
På åtte måneder har ingeniørstudenter ved UiA designet, utviklet og bygget en racerbil. I forrige uke ble bilen avduket, og prosjektet er med på å forberede studentene på livet etter studiene.
artikkelen fortsetter under annonsen
Fagopplæring Syd
- Avdukingen av racerbilen er et av årets store høydepunkt, sier Sander Landmark, markedsføringsansvarlig i studentorganisasjonen Align Racing UiA.

Konkurrerer internasjonalt

Organisasjonen har 60 medlemmer fra elleve ulike studielinjer, og hvert år bygger de en racerbil som de konkurrerer med i den internasjonale studentkonkurransen Formula Student, en av verdens største konkurranser for studenter. Formula Student går av stabelen til sommeren, og mellom 20 og 30 studenter fra Align Racing UiA reiser til England for å delta.

- Å bygge bilen er bare en liten del av opplegget. Under konkurransen på Silverstone skal bilen gjennom en rekke tester, både dynamiske og statiske. I tillegg skal vi presentere flere caser. En av dem er en Business Logic Case, som handler om å foreslå en bærekraft salgs- og markedsstrategi, forteller Landmark.

Prosjektet er svært tverrfaglig, og både Fakultetet for teknologi og realfag og Handelshøyskolen er med.

- I organisasjonen har vi ni avdelinger, hvor fire er tekniske. I tillegg har vi prosjektstyring, markedsføring, økonomi, hr og it. Det er utrolig kult at vi får muligheten til å knytte så mange studieretninger sammen, sier Landmark og fortsetter:

- Vi knytter teori opp mot praksis, og det er hovedargumentet for hvorfor vi startet med dette i utgangspunkt. Det er utrolig nyttig å ha et sted hvor man kan se hvordan vi kan bruke det vi lærer på skolen.

Forberedes til arbeidslivet

Han er fornøyd med samarbeidet med UiA, og forteller at Align Racing nå ønsker å få med enda flere fakulteter i prosjektet.

- Ved Handelshøyskolen og Fakultetet for teknologi og realfag ser de at den kompetansen man får gjennom prosjektet er vanskelig å få til på skolebenken. Vi jobber nå for å gjøre det hele enda mer tverrfaglig, fordi vi ser at tverrfaglighet er svært aktuelt i dagens arbeidsliv. Vi tenker at dette er med på å forberede studentene på arbeidslivet.

 
facebook

Relaterte saker