AA

Legger Boen-gulv over hele verden

spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

De er blant verdens største parkettprodusenter, og åpner i disse dager nytt kontor i Hong Kong. Men Boen-ledelsen har ingen planer om å flytte fra Tveit.

Vi glemmer å fortelle suksesshistorien vår her hjemme. Vi er så fokuserte på markedene våre i utlandet, sier Geir Wåland, administrerende direktør for Boen AS.

Sammen  med markedsdirektør Finn ­Roger Opedal, og 21 andre ansatte, holder han til i kontorloka­ ler ved Topdalselva på Tveit, der par­kettprodusenten har hatt tilholds­ sted helt siden 1641! Fabrikklokalene er der fremdeles de også, men siste rest av produksjonen ble lagt ned for fire år siden og flyttet til Litauen.

– Det er aldri moro å si opp ansatte, men det var dessverre helt nødvendig. Prosessen med å flytte produksjon til Litauen startet i 2001, dette var siste fase av utflyttingen. Skulle vi være konkurransedyktige på pris, måtte vi gjøre noe, forklarer Wåland, som har 20 år bak seg i bedriften.

SELGER TIL OVER 50 LAND
De aller fleste drar kjensel på merkenavnet med det samme. Boen har lange røt­ter i Kristiansand, og mange sørlen­dinger og nordmenn har et Boen­gulv hjemme. Men de siste årene har det vært ganske stille rundt parkett­produsenten, bortsett fra da Boen fusjonerte med sveitsiske Bauwerk i 2013, og ble til Bauwerk Boen Group.

– Boen­produkter omsettes i dag i mer enn 50 land i fire verdensde­ler. I tillegg har vi salgskontorer i Norge, Tyskland, Litauen, England, USA og Kina, og et stort nettverk av partnere verden over, sier markedsdirektør Opedal.

Han er bedriftsledelsens ferskeste tilskudd, og startet i jobben for snaue fire måneder siden. Opedal ble mektig imponert da han kom til Boen.

– Ganske umiddelbart sa jeg at denne suksessen må vi fortelle flere om. Boen har alltid vært litt beskjedne. Helt til jeg kom, ler Opedal.

DOBLET OMSETNINGEN
For selv om konsernledelsen i Bauwerk Boen holder til i Sveits, sitter den norske ledelsen fremdeles på Tveit. Boen har doblet omsetningen de siste fem årene og omsetter i dag for rundt én milliard kroner i året. Bedriften er klart markedsledende i Norge, med en markedsandel på 26 prosent, i tillegg er den en av de største i bransjen i Europa.

– Det legges cirka 275 Boen­stuegulv hver dag verden over. Det er ganske mange gulv, sier Thorleif Hals, visekonsernsjef i Bauwerk Boen.

12 boen4

SATSER I ASIA
I tillegg er Boen i ferd med å ta Asia med storm. I mars åpnet Wåland det nye Hong Kong­-kontoret.

– I både Hong Kong og Kina går Boen for å være et high-end­merke, synonymt med kvalitet og eksklusivitet, på linje med Rolls Royce. Boen har vært det ledende importmerket i Hong Kong de siste 20 årene, forteller Wåland.

Boen er også her hjemme kjent for å være et tradisjonsrikt merke av høy kvalitet, men Wåland innrøm­mer at det er tøft å konkurrere i et marked som stadig presser fram billigvarianter.

– Det har ført til at vi har måtte satse enda mer offensivt på å bygge merket. Vi er mer sluttbrukerorien­terte og opptatt av konsumentene, som i vårt tilfelle ofte er kvinner. Det er gjerne de som har siste ordet i valg av gulv, og det legger vi vekt på i markedsføringen vår, forklarer Wåland.

– Er det hemmeligheten bak suksessen?

– Vi har stort engasjement og god åpenhetskultur. I tillegg har vi gjort noen riktige grep på veien. Og så lenge vi har eiere som backer oss, ser vi muligheter for å vokse. Vi har ambisjoner, både i Russland og USA, forteller Wåland.

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
De er blant verdens største parkettprodusenter, og åpner i disse dager nytt kontor i Hong Kong. Men Boen-ledelsen har ingen planer om å flytte fra Tveit.

Vi glemmer å fortelle suksesshistorien vår her hjemme. Vi er så fokuserte på markedene våre i utlandet, sier Geir Wåland, administrerende direktør for Boen AS.

Sammen  med markedsdirektør Finn ­Roger Opedal, og 21 andre ansatte, holder han til i kontorloka­ ler ved Topdalselva på Tveit, der par­kettprodusenten har hatt tilholds­ sted helt siden 1641! Fabrikklokalene er der fremdeles de også, men siste rest av produksjonen ble lagt ned for fire år siden og flyttet til Litauen.

– Det er aldri moro å si opp ansatte, men det var dessverre helt nødvendig. Prosessen med å flytte produksjon til Litauen startet i 2001, dette var siste fase av utflyttingen. Skulle vi være konkurransedyktige på pris, måtte vi gjøre noe, forklarer Wåland, som har 20 år bak seg i bedriften.

SELGER TIL OVER 50 LAND
De aller fleste drar kjensel på merkenavnet med det samme. Boen har lange røt­ter i Kristiansand, og mange sørlen­dinger og nordmenn har et Boen­gulv hjemme. Men de siste årene har det vært ganske stille rundt parkett­produsenten, bortsett fra da Boen fusjonerte med sveitsiske Bauwerk i 2013, og ble til Bauwerk Boen Group.

– Boen­produkter omsettes i dag i mer enn 50 land i fire verdensde­ler. I tillegg har vi salgskontorer i Norge, Tyskland, Litauen, England, USA og Kina, og et stort nettverk av partnere verden over, sier markedsdirektør Opedal.

Han er bedriftsledelsens ferskeste tilskudd, og startet i jobben for snaue fire måneder siden. Opedal ble mektig imponert da han kom til Boen.

– Ganske umiddelbart sa jeg at denne suksessen må vi fortelle flere om. Boen har alltid vært litt beskjedne. Helt til jeg kom, ler Opedal.

DOBLET OMSETNINGEN
For selv om konsernledelsen i Bauwerk Boen holder til i Sveits, sitter den norske ledelsen fremdeles på Tveit. Boen har doblet omsetningen de siste fem årene og omsetter i dag for rundt én milliard kroner i året. Bedriften er klart markedsledende i Norge, med en markedsandel på 26 prosent, i tillegg er den en av de største i bransjen i Europa.

– Det legges cirka 275 Boen­stuegulv hver dag verden over. Det er ganske mange gulv, sier Thorleif Hals, visekonsernsjef i Bauwerk Boen.

12 boen4

SATSER I ASIA
I tillegg er Boen i ferd med å ta Asia med storm. I mars åpnet Wåland det nye Hong Kong­-kontoret.

– I både Hong Kong og Kina går Boen for å være et high-end­merke, synonymt med kvalitet og eksklusivitet, på linje med Rolls Royce. Boen har vært det ledende importmerket i Hong Kong de siste 20 årene, forteller Wåland.

Boen er også her hjemme kjent for å være et tradisjonsrikt merke av høy kvalitet, men Wåland innrøm­mer at det er tøft å konkurrere i et marked som stadig presser fram billigvarianter.

– Det har ført til at vi har måtte satse enda mer offensivt på å bygge merket. Vi er mer sluttbrukerorien­terte og opptatt av konsumentene, som i vårt tilfelle ofte er kvinner. Det er gjerne de som har siste ordet i valg av gulv, og det legger vi vekt på i markedsføringen vår, forklarer Wåland.

– Er det hemmeligheten bak suksessen?

– Vi har stort engasjement og god åpenhetskultur. I tillegg har vi gjort noen riktige grep på veien. Og så lenge vi har eiere som backer oss, ser vi muligheter for å vokse. Vi har ambisjoner, både i Russland og USA, forteller Wåland.

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor