Daniel Wie fra Grønn Kontakt fortalte om bedriftens satsingsområder.

Mangfoldige muligheter

10.05.2019 | Margrethe Saga
I en elektrisk fremtid ligger det mange forretningsmuligheter for bedrifter som tør å satse. Noen av disse ble synliggjort på Mulighetskonferansen denne uka.
artikkelen fortsetter under annonsen
Fagopplæring Syd
- Ta for eksempel en elbil. Den skal lades, både hjemme og ute. Ladestasjonene må produseres, og noen må gjøre dette. Vi ser også at elbileeiere er mer tilbøyelige til å gå for smarthusteknologi og å velge solceller. Her ligger det mange muligheter, og vi er opptatt av å skape prosesser som får bedriftene til å tenke "kan vi gjøre noe her", sa Geir Jørgensen, administrerende direktør i Næringsforeningen i innledningen av konferansen.

Fantasien setter grenser

Det var Næringsforeningen som selv arrangerte Mulighetskonferansen, hvor seks bedrifter var invitert for å fortelle om sine elektriske satsinger.

- Vi ønsker å være en totalleverandør for det å lade hjemme, uavhengig av hvor "hjemme" er. I dag har vi for eksempel veldig fokus på borettslag. En av utfordringene for oss er hvordan vi skal få frem nytteverdien for sluttkunden, og få frem hvordan sluttkunden får økonomisk gevinst, sa Daniel Wie i Grønn Kontakt.

John Fasting Sørbø er gründer i selskapet Voluto, og fortalte om sin vindgenerator.

- Vi utvikler morgendagens løsninger basert på fornybar energi. I vindgeneratoren er det skjulte solceller og en integrert batteribank. Hva denne kan brukes til er det bare fantasien som setter grenser for, sa han.

De resterende deltakerne på konferansen kom straks opp med bruksområder, som småbåter, hytter og lyktestolper med mulighet for å lade elbilen.

Også Asko, Gumpen gruppen, Skandia smarthus og Arendal Fossekompani presenterte ulike elektriske løsninger.

Grønne lån

På konferansen var det lagt opp til gruppearbeid, og i gjennomgangen av dette kom det frem flere tanker om en elektrisk fremtid. En av gruppene mente måten å tenke på vil endre seg fremover.

- Vi tror delingsøkonomien vil bli mer fremtredende, og at vi vil se ulike abonnementer i større grad. Man vil leie fremfor å eie, alt faller ned på kundens etterspørsel. Hva er det kunden vil ha, og hva må leverandøren gjøre for å gi kunden dette?

Viktigheten av samarbeid og partnerskap ble trukket frem av flere grupper.

- Alle bransjer blir omfattet av endringene, og de som ikke blir det dør ut. Noen må ligge foran og drive innovasjonen fremover. Næringslivet må samle gode ideer og hjelpe folk sammen. Dette kan være en utfordring til Næringsforeningen, som kan se verdien av partnerskap og sette sammen bedrifter, ble det sagt.

Å gi grønne lån ble nevnt som en forretningsmulighet for bankbransjen.

- Det koster å finansiere nye ting. Der kan bankene være med å støtte opp, og belønne, de grønne tankegangene. Det er en helt ny måte å tenke på, men det er nettopp derfor vi er her og kanskje der man må snu seg litt rundt?

 

 

 
facebook