AA

Produserer kortreist, tenker langsiktig

  • Kjetil Repstad, daglig leder i Sundays Design.
Medlemsnytt

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Salg av produkter til hus og hjem har vært formidabel i 2020. Hagemøbelprodusenten Sundays Design lå an til tidenes omsetning da en uforutsett utfordring inntraff.

– Da markedet begynte å røre seg etter nedstengingen i mars, solgte vi mer enn noen gang. Alle rekorder ble slått, og vi jobbet iherdig med å produsere nok hagemøbler. Men selv om vi har en helnorsk og kortreist produksjonsprosess, fikk vi likevel oppleve hvor sårbare man er når ett av leddene sliter, sier Kjetil Repstad, daglig leder i Sundays Design.

Kjedereaksjon

Putene til hagemøblene sys og monteres i Kristiansand, og fabrikken Haaland Tynnplate på Jæren produserer aluminiumsplatene som utgjør rammeverket. Men det var ikke fremstillingen av selve produktene som medførte produksjonsstopp.

– Vi måtte rett og slett stoppe på grunn av kartongmangel. De resirkulerte kartongene våre produseres også i Norge, men på grunn av utfordringer knyttet til Covid-19 og flytting av en produksjonslinje, ble leveringstiden så lang at alt ble satt på hold, forteller Kjetil Repstad.

Konsekvensen ble at den daglige lederen, tidligere enn planlagt, måtte konsentrere seg om neste år.

– I juli sendte vi bestillingen for 2021 til Haaland Tynnplate, og fikk en tankevekkende beskjed i retur. Gabriel Høyland, fabrikksjefen der, fortalte at ordren betydde at fabrikken sannsynligvis kunne unngå permittering av minst fem personer denne høsten, sier Repstad. – Det var selvfølgelig en svært hyggelig tilbakemelding, som samtidig bevisstgjorde meg ytterligere hvor viktig kjøp og produksjon av varer og tjenester innenlands er for norsk verdiskaping.

Flagger ikke ut

Sundays Design får uansett pene tall i 2020, men resultatet kunne vært enda bedre hvis varelageret hadde vært større og de hadde klart å produsere mer.

– I år, mer enn noen gang, opplever vi at flere kunder kjøper møblene våre fordi de er produsert i Norge. Heldigvis får vi også tilbakemeldinger på at de liker designet, egenskapene og kvaliteten, men det betyr mer og mer for forbrukerne at merkevarene har et bevisst valg til bærekraft og kortreisthet, konstaterer Repstad.

– I Sundays Design ser vi på det som helt nødvendig å ha fokus på å forbedre produksjonen ved bruk av mer resirkulert materiale. Like viktig er det å beholde det meste av produksjonen i Norge, så langt det er mulig. Å bruke lokale bedrifter til tjenester som markedsføring, skilt, dekor og komponentkjøp som kartonger, er også et ledd i strategien vår, som i bunn og grunn handler om å bidra til et levende, lokalt næringsliv og grønnere produksjon, avslutter Kjetil Repstad, daglig leder i Sundays Design i Kristiansand.

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Salg av produkter til hus og hjem har vært formidabel i 2020. Hagemøbelprodusenten Sundays Design lå an til tidenes omsetning da en uforutsett utfordring inntraff.

– Da markedet begynte å røre seg etter nedstengingen i mars, solgte vi mer enn noen gang. Alle rekorder ble slått, og vi jobbet iherdig med å produsere nok hagemøbler. Men selv om vi har en helnorsk og kortreist produksjonsprosess, fikk vi likevel oppleve hvor sårbare man er når ett av leddene sliter, sier Kjetil Repstad, daglig leder i Sundays Design.

Kjedereaksjon

Putene til hagemøblene sys og monteres i Kristiansand, og fabrikken Haaland Tynnplate på Jæren produserer aluminiumsplatene som utgjør rammeverket. Men det var ikke fremstillingen av selve produktene som medførte produksjonsstopp.

– Vi måtte rett og slett stoppe på grunn av kartongmangel. De resirkulerte kartongene våre produseres også i Norge, men på grunn av utfordringer knyttet til Covid-19 og flytting av en produksjonslinje, ble leveringstiden så lang at alt ble satt på hold, forteller Kjetil Repstad.

Konsekvensen ble at den daglige lederen, tidligere enn planlagt, måtte konsentrere seg om neste år.

– I juli sendte vi bestillingen for 2021 til Haaland Tynnplate, og fikk en tankevekkende beskjed i retur. Gabriel Høyland, fabrikksjefen der, fortalte at ordren betydde at fabrikken sannsynligvis kunne unngå permittering av minst fem personer denne høsten, sier Repstad. – Det var selvfølgelig en svært hyggelig tilbakemelding, som samtidig bevisstgjorde meg ytterligere hvor viktig kjøp og produksjon av varer og tjenester innenlands er for norsk verdiskaping.

Flagger ikke ut

Sundays Design får uansett pene tall i 2020, men resultatet kunne vært enda bedre hvis varelageret hadde vært større og de hadde klart å produsere mer.

– I år, mer enn noen gang, opplever vi at flere kunder kjøper møblene våre fordi de er produsert i Norge. Heldigvis får vi også tilbakemeldinger på at de liker designet, egenskapene og kvaliteten, men det betyr mer og mer for forbrukerne at merkevarene har et bevisst valg til bærekraft og kortreisthet, konstaterer Repstad.

– I Sundays Design ser vi på det som helt nødvendig å ha fokus på å forbedre produksjonen ved bruk av mer resirkulert materiale. Like viktig er det å beholde det meste av produksjonen i Norge, så langt det er mulig. Å bruke lokale bedrifter til tjenester som markedsføring, skilt, dekor og komponentkjøp som kartonger, er også et ledd i strategien vår, som i bunn og grunn handler om å bidra til et levende, lokalt næringsliv og grønnere produksjon, avslutter Kjetil Repstad, daglig leder i Sundays Design i Kristiansand.

Tagger:

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor