Nils-Ragnar Tvedt i Statens vegvesen inviterer til møte om Faseplaner og trafikkavvikling i forbindelse med utbyggingen av Gartnerløkka.

Næringslivet skal samarbeide med veivesenet

24.09.2019 | Margrethe Saga
Hva må veivesenet huske på i Gartnerløkkautbyggingen slik at ikke trafikken korker seg? Næringsforeningen samler nå ulike aktører som får møte veivesenet og komme med konkrete innspill.
Første møte er planlagt torsdag 17. oktober klokken 11.30 - 15.00, og har fått tema "faseplaner og trafikkavvikling". Næringsforeningen har invitert veivesenet to ganger i år for å forklare hvordan de ser for seg byggeprosessen på Gartnerløkka, og når de kritiske tidspunktene er for gjennomgangstrafikken. Her har det kommet et tydelig ønske fra næringslivet om å få bidra underveis, noe også veivesenet har vært positive til.

- Det er mange aktører som har ytret ønske om å få være med, fra speditører som bruker veien mange ganger om dagen, til store prosessbedrifter og andre som er avhengig av god trafikkflyt i og gjennom byen, sier næringspolitisk leder i Næringsforeningen, Roar Vigeland Osmundsen.

- Statens vegvesen ønsker å opprette en samarbeidsgruppe med ulike aktører som har et engasjement for at prosjektet kan gjennomføres til beste for byen, regionen og landet.  Målet er å få fram de gode løsningene og få disse diskutert av personer med kompetanse fra flere miljø og fra en stor gruppe brukere. Hva er de gode løsningene, hvordan bør de gjennomføres, når bør de gjennomføres, samt hvordan kan andre tilpasse seg i de årene anlegget skal bygges. Samtidig er en slik gruppe også et ledd i et viktig informasjonsarbeid, sier Nils-Ragnar Tvedt, prosjektleder hos Statens vegvesen.

Gartnerløkka er et knutepunkt som påvirker gående, syklende, kollektivtrafikk, gjennomgangstrafikk, lokaltrafikk, ferjetrafikk, BaneNOR og annen infrastruktur som vann, avløp, strøm, tele, data, fjernvarme, med mer. Hos veivesenet erkjenner man at Gartnerløkka er et tema i pågående politiske forhandlinger i Kristiansand.

- Skal prosjektet gjennomføres så ønsker Statens vegvesen å være godt forberedt, sier Nils-Ragnar Tvedt, prosjektleder hos Statens vegvesen.

Osmundsen sier perioden vi nå går inn i, blir viktig for næringslivet.

- Det handler om å se hvordan Statens vegvesen skal gjennomføre dette. Vi hørte i et møte tidlig i september at veivesenet spiller med åpne kort, de har tenkt seg godt om, men er ikke låst i de løsningene de ser. Det er jo særlig i de halvannet årene som går fra høybrua rives og til nye Gartnerløkka står ferdig, som er kritisk, sier Osmundsen.

I denne perioden planlegger veivesenet fire felt gjennom byen. I dag er det tre felt.

- Trafikkavviklingen kan faktisk bli bedre da enn den er nå, men det kan være detaljer som avgjør om det fungerer eller ikke - her er bransjekunnskap helt avgjørende for at vi lykkes, sier Osmundsen.

- En viktig suksessfaktor er å lykkes med gode endelige løsninger og god trafikkavvikling i anleggsperioden, sier Tvedt.

- Vil næringslivet delta da?

- Ja. Vi har invitert bredt i næringslivet og involvert andre organisasjoner som NHO og lastebileierne, Node- og Eyde-klyngene samt Kvadraturforeningen. Vi lykkes med dette hvis vi jobber sammen og har god dialog om løsningene i forkant. En løsning er selve trafikkavviklingen, en annen er tilrettelegging fra arbeidsgiverne. Kanskje kan terskelen for hjemmekontor eller tidspunkt man begynner og slutter være noe mer fleksibelt. Eller man spanderer et busskort på de ansatte. Det er ikke mye man skal redusere privattrafikken før næringstrafikken kommer fint frem, sier Osmundsen.

Ønsker du å være med på møtet 17. oktober? Send en epost til Osmundsen på roar@nikr.no så får du invitasjon.

 

Fakta:



  • Statens vegvesen forbereder seg på å gjennomføre prosjektet Gartnerløkka – Kolsdalen. I Nasjonal Transportplan (NTP) er prosjektet ført opp med tildelinger fra staten.

  • Forslag til ny bompengeproposisjon «Samferdselspakke for Kristiansandsregionen, Fase 2» er vedtatt i Kristiansand kommune og i Fylkeskommunen, og saken er sendt Samferdselsdepartementet for utforming av proposisjon til Stortinget.

  • Det er utarbeidet styrende dokument for prosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen, og disse skal gjennom en ekstern kvalitetssikring (KS2) initiert av departement, på linje med alle store vegprosjekt.

  • 20.juni 2019 vedtok Stortinget å forlenge dagens bompengeperiode med 3 mnd. for finansiering av forberedende arbeider i prosjektet.

  • Gartnerløkkaprosjektet er oppe til diskusjon i forhandlingene om politisk samarbeid i Nye Kristiansand, der det blant er forslag om ny lokal gjennomgang av kostnadssiden ved prosjektet.

facebook