AA
  • Forside
  • Aktuelt
  • – Noen av våre tjenester har mer enn 100 prosent økning

– Noen av våre tjenester har mer enn 100 prosent økning

  • Trond Larsen, administrerende direktør i Phonero.

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Administrerende direktør i Phonero, Trond Larsen, er imponert over hvor raskt de ansatte i bedriften har kastet seg rundt. Samtidig mener han vi nordmenn er ekstra privilegerte i denne krisen.

 

1.) Hvordan rammes (bedriften) av korona-krisen?

Vi i Phonero har i stor grad “business as usual”. Vi leverer jo tjenester og produkter som blir svært mye brukt og vi ser faktisk at enkelte tjenester får mer enn 100 prosent økning fra normalen. Eksempler her er telefonkonferanser, sentralbordtjenesten/bedriftsnett og videokonferanser med tale i teams. Vi leverer også tjenester til cirka 100 kommuner og samfunnskritiske tjenester som forsvaret og politiet. Det som slår motsatt vei for oss, er roaming/bruk i utlandet som nå er på et historisk lavt nivå.

Salgskorpset vårt har rekordraskt lagt om rutiner og jobber nå med andre verktøy gjennom digitale flater, videomøter og litt telemarketing. Vi har faktisk klart å holde salgsbudsjettene i denne krevende perioden.  Kundeservice jobber hjemmefra, det er høy trafikk inn, og vi har bortimot samme leveranser som før i prosjektene.  Med andre ord “business as usual” – nesten.

2) Hvordan utfordres du som leder i disse dager?

Jeg, som alle andre må jo tilpasse hverdagen  Så jeg sitter stort sett hele dagen i videomøter eller i telefonen. I starten ble man veldig trøtt av denne måten å jobbe på, nå går det seg til. Det er imidlertid viktig å legge inn noen pauser. Jeg blir i hvert fall mer effektiv da. Men jeg er imponert over Phoneros organisasjon som virkelig viser at vi kan holde hjulene i gang, også under en pandemi.

3) Hva tror du blir de langsiktige konsekvensene av krisen, både for bedriften og samfunnet?

Det er for tidlig å si. Det vil nok dessverre bli en del konkurser, men forhåpentligvis skal vi som nasjon klares oss bedre enn hva jeg frykter mange andre land gjør. Dugnaden må fortsette, og vi må være lojale og lytte til rådene som blir gitt.

Når man er i en krise er det viktig å zoome ut og holde hodet kaldt. Fra et finansielt perspektiv har markedene blitt truffet av en såkalt svart svane.  Ingen vet det endelige utfallet, men kraftfulle tiltak uten historisk sidestykke er iverksatt, i seg selv det beste argumentet for at «unntakstilstanden» blir så kortvarig som mulig.

Som en ekstra «sten til byrden» har priskrigen blant oljeprodusentene bidratt til et kraftig oljeprisfall og der er vi jo som nasjon utsatt. Men jeg er optimist av natur og tror verden en gang skal komme sterkt tilbake.

4) Hva mener du om myndighetenes tiltak så langt. Har de truffet godt?

 Ja, det synes jeg så langt. Gradvis opptrapping av krisepakker tror jeg har vært fornuftig. Vi er jo egentlig heldige. Vi kan fortsatt gå ut, vi har vakker natur og vi har politikere som har stått samlet bak tiltakene.

5) Er det noe som har overrasket deg positivt i denne situasjonen?

Hvor raskt vi har tilpasset oss den nye hverdagen. Stort sett alle er lojale til tiltakene.

6) Hvordan kobler du av?

Her i familien har vi laget treningsstudio i det største rommet i huset. Så her kjører vi sirkeltrening hver dag. Alle må med hver dag. Det er dagens høydepunkt – og så prøver jeg å ha en daglig gåtur eller løpetur. Jeg tror aktivitet er viktig i denne merkelige perioden vi alle opplever.

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
Administrerende direktør i Phonero, Trond Larsen, er imponert over hvor raskt de ansatte i bedriften har kastet seg rundt. Samtidig mener han vi nordmenn er ekstra privilegerte i denne krisen.

 

1.) Hvordan rammes (bedriften) av korona-krisen?

Vi i Phonero har i stor grad “business as usual”. Vi leverer jo tjenester og produkter som blir svært mye brukt og vi ser faktisk at enkelte tjenester får mer enn 100 prosent økning fra normalen. Eksempler her er telefonkonferanser, sentralbordtjenesten/bedriftsnett og videokonferanser med tale i teams. Vi leverer også tjenester til cirka 100 kommuner og samfunnskritiske tjenester som forsvaret og politiet. Det som slår motsatt vei for oss, er roaming/bruk i utlandet som nå er på et historisk lavt nivå.

Salgskorpset vårt har rekordraskt lagt om rutiner og jobber nå med andre verktøy gjennom digitale flater, videomøter og litt telemarketing. Vi har faktisk klart å holde salgsbudsjettene i denne krevende perioden.  Kundeservice jobber hjemmefra, det er høy trafikk inn, og vi har bortimot samme leveranser som før i prosjektene.  Med andre ord “business as usual” – nesten.

2) Hvordan utfordres du som leder i disse dager?

Jeg, som alle andre må jo tilpasse hverdagen  Så jeg sitter stort sett hele dagen i videomøter eller i telefonen. I starten ble man veldig trøtt av denne måten å jobbe på, nå går det seg til. Det er imidlertid viktig å legge inn noen pauser. Jeg blir i hvert fall mer effektiv da. Men jeg er imponert over Phoneros organisasjon som virkelig viser at vi kan holde hjulene i gang, også under en pandemi.

3) Hva tror du blir de langsiktige konsekvensene av krisen, både for bedriften og samfunnet?

Det er for tidlig å si. Det vil nok dessverre bli en del konkurser, men forhåpentligvis skal vi som nasjon klares oss bedre enn hva jeg frykter mange andre land gjør. Dugnaden må fortsette, og vi må være lojale og lytte til rådene som blir gitt.

Når man er i en krise er det viktig å zoome ut og holde hodet kaldt. Fra et finansielt perspektiv har markedene blitt truffet av en såkalt svart svane.  Ingen vet det endelige utfallet, men kraftfulle tiltak uten historisk sidestykke er iverksatt, i seg selv det beste argumentet for at «unntakstilstanden» blir så kortvarig som mulig.

Som en ekstra «sten til byrden» har priskrigen blant oljeprodusentene bidratt til et kraftig oljeprisfall og der er vi jo som nasjon utsatt. Men jeg er optimist av natur og tror verden en gang skal komme sterkt tilbake.

4) Hva mener du om myndighetenes tiltak så langt. Har de truffet godt?

 Ja, det synes jeg så langt. Gradvis opptrapping av krisepakker tror jeg har vært fornuftig. Vi er jo egentlig heldige. Vi kan fortsatt gå ut, vi har vakker natur og vi har politikere som har stått samlet bak tiltakene.

5) Er det noe som har overrasket deg positivt i denne situasjonen?

Hvor raskt vi har tilpasset oss den nye hverdagen. Stort sett alle er lojale til tiltakene.

6) Hvordan kobler du av?

Her i familien har vi laget treningsstudio i det største rommet i huset. Så her kjører vi sirkeltrening hver dag. Alle må med hver dag. Det er dagens høydepunkt – og så prøver jeg å ha en daglig gåtur eller løpetur. Jeg tror aktivitet er viktig i denne merkelige perioden vi alle opplever.

Tagger:,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor