AA

– Ny vei er viktig for næringslivet

  • Det var fullt hus da Næringsforeningen inviterte til frokostmøte om veibygging.

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

I forrige uke arrangerte Næringsforeningen i Kristiansandsregionen frokostmøte hos Søgne og Greipstad Sparebank. Tema for møtet var Nye Veier, og byggingen av ny motorvei mellom Kristiansand og Mandal.

Kommunikasjonsrådgiver i Nye Veier, Nils B. Rinde var tilstede for å fortelle om planene. Arbeidet med den 19 kilometer lange strekningen fra Grauthelleren i Kristiansand til Døle Bru i Mandal starter forhåpentligvis opp i løpet av høsten, og Rinde la blant annet vekt på hva en ny vei vil bety for næringslivet.

– Strekningen Kristiansand Vest til Døle bru er et prosjekt på fire millarder. Minst hver tredje krone i prosjektsummene blir igjen i regionene hvor vi realiserer prosjektene, sa han ifølge Søgne og Songdalen budstikke.

Når veibyggingen starter, er det flere tjenester som hentes i nærområdet.

– Det lokale næringslivet må være parat, være på tilbudssiden. Folk skal ha mat, overnatting, avfallshåndtering, legekontor, kurs og konferanser for å nevne noe. Mye kommer i kjølvannet av dette. Her må næringslivet være frampå og kjenne besøkstiden.

Viktig for banken

Søgne og Greipstad Sparebank fungerte som vertskap for møtet.

– Vi vil gjerne identifisere oss med denne tematikken. Det å få en ny veiforbindelse vestover, og ut av Kristiansand, er ekstremt viktig for Søgne og Songdalen, sier administrerende banksjef Vidar Skaaland.

Han ser flere fordeler med en ny vei mellom Kristiansand og Mandal.

– Vi har våre kunder her, som nå må stå i kø både til jobb og til byen. I tillegg har vi næringsdrivende som må kjøre på denne veien hele tiden. Hyttemarkedet vil også kunne få et løft når det blir kortere reisevei til Stavanger, sier han og fortsetter:

– Som bank tenker vi at dette er supert for vårt distrikt, det blir enklere å drive næringsvirksomhet og bedre å bo her. I tillegg var det oppløftende å høre om betydningen av et lokalmiljø også i byggefasen. De bruker de stedene de jobber.

Veibygging i høyt tempo

Roar Osmundsen, næringspolitisk leder i Næringsforeningen, var godt fornøyd med møtet. Han trekker frem at veibygging i dag går i et meget høyt tempo.

– I tillegg til å informere om denne spesifikke veistrekningen, var hensikten med møtet å spre forståelse for hvordan Nye Veier jobber. Veibygging går i rekordfart med Nye Veier, og det er helt nye regler som gjelder. For å bygge en vei skal dette vurderes som samfunnsøkonomisk nyttig, forklarer han.

I høst skal Nye Veier blant annet på nytt se på Ytre Ringvei.

– Til nå har den samfunnsøkonomiske verdien av dette prosjektet vært vurdert for lav til at byggingen kan starte. Nå skal de se om de har glemt noe i denne vurderingen. Her fikk vi en del innspill fra næringslivet, og det er bra, sier Osmundsen og legger til:

– Enkelte tror at det enten er Gartnerløkka eller Ytre Ringvei. Men det er det ikke, det er både og, og det er viktig å få avklart.

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
I forrige uke arrangerte Næringsforeningen i Kristiansandsregionen frokostmøte hos Søgne og Greipstad Sparebank. Tema for møtet var Nye Veier, og byggingen av ny motorvei mellom Kristiansand og Mandal.

Kommunikasjonsrådgiver i Nye Veier, Nils B. Rinde var tilstede for å fortelle om planene. Arbeidet med den 19 kilometer lange strekningen fra Grauthelleren i Kristiansand til Døle Bru i Mandal starter forhåpentligvis opp i løpet av høsten, og Rinde la blant annet vekt på hva en ny vei vil bety for næringslivet.

– Strekningen Kristiansand Vest til Døle bru er et prosjekt på fire millarder. Minst hver tredje krone i prosjektsummene blir igjen i regionene hvor vi realiserer prosjektene, sa han ifølge Søgne og Songdalen budstikke.

Når veibyggingen starter, er det flere tjenester som hentes i nærområdet.

– Det lokale næringslivet må være parat, være på tilbudssiden. Folk skal ha mat, overnatting, avfallshåndtering, legekontor, kurs og konferanser for å nevne noe. Mye kommer i kjølvannet av dette. Her må næringslivet være frampå og kjenne besøkstiden.

Viktig for banken

Søgne og Greipstad Sparebank fungerte som vertskap for møtet.

– Vi vil gjerne identifisere oss med denne tematikken. Det å få en ny veiforbindelse vestover, og ut av Kristiansand, er ekstremt viktig for Søgne og Songdalen, sier administrerende banksjef Vidar Skaaland.

Han ser flere fordeler med en ny vei mellom Kristiansand og Mandal.

– Vi har våre kunder her, som nå må stå i kø både til jobb og til byen. I tillegg har vi næringsdrivende som må kjøre på denne veien hele tiden. Hyttemarkedet vil også kunne få et løft når det blir kortere reisevei til Stavanger, sier han og fortsetter:

– Som bank tenker vi at dette er supert for vårt distrikt, det blir enklere å drive næringsvirksomhet og bedre å bo her. I tillegg var det oppløftende å høre om betydningen av et lokalmiljø også i byggefasen. De bruker de stedene de jobber.

Veibygging i høyt tempo

Roar Osmundsen, næringspolitisk leder i Næringsforeningen, var godt fornøyd med møtet. Han trekker frem at veibygging i dag går i et meget høyt tempo.

– I tillegg til å informere om denne spesifikke veistrekningen, var hensikten med møtet å spre forståelse for hvordan Nye Veier jobber. Veibygging går i rekordfart med Nye Veier, og det er helt nye regler som gjelder. For å bygge en vei skal dette vurderes som samfunnsøkonomisk nyttig, forklarer han.

I høst skal Nye Veier blant annet på nytt se på Ytre Ringvei.

– Til nå har den samfunnsøkonomiske verdien av dette prosjektet vært vurdert for lav til at byggingen kan starte. Nå skal de se om de har glemt noe i denne vurderingen. Her fikk vi en del innspill fra næringslivet, og det er bra, sier Osmundsen og legger til:

– Enkelte tror at det enten er Gartnerløkka eller Ytre Ringvei. Men det er det ikke, det er både og, og det er viktig å få avklart.

Tagger:, ,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor