AA

Økte omsetning med 280 prosent

  • Daglig leder i Ferdinand AS, Erik Hatlestad.
Medlemsnytt

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Fra oppstarten i 2015 har Erik Hatlestad hatt en formidabel omsetningsvekst i sitt firma Ferdinands AS, som leverer kjøtt til ulike aktører.

– Fra 2016 til 2017 hadde vi en omsetningsvekst på 280 prosent. Dette har vi klart gjennom knallhard jobbing, først og fremst. Vi har vært til stede og på hugget hele tiden, sier Hatlestad.

Han startet firmaet i 2015, da han etter 25 år i Meny-systemet, Gilde og Matbørsen innen kjøtt og salg så et behov for hyppig levering av kjøtt samt mer service og lavere priser.

Daglig leder hos Ferdinand AS, Erik Hatlestad, er utdannet slakter.

– Det skjer mye på sparket i bransjer hvor det er behov for store kjøttleveranser,  med store drop-in selskaper på hotell og restaurant. Da var min tanke å være kundens lager, og jeg ser jo at jeg fikk rett her, sier Hatlestad. 

Han trekker frem leveringskapasiteten som en av hovedgrunnene til den sterke veksten.

– Det å kunne tilby daglige leveringer og være på «alerten» når kundene ringer. Det er telefoner nesten døgnet rundt, men allikevel har de varene få timer etterpå, påpeker Hatlestad.

Han mener også at kaffe og kjas er sterkt undervurdert, og forteller at kundene setter veldig stor pris på å bli sett. Hatlestad har fått flere henvendelser fra andre steder i Norge, og i tillegg til lageret på Mjåvann i Kristiansand har han opprettet lager i Tønsberg. På denne måten kan han serve kunder blant annet i Oslo og Hamar.

– Her ser jeg hvordan jungeltelegrafen og nettverket fungerer. Det er jo kunder her i sør som har kontakter og kjennskap til bedrifter rundt om i hele landet, forteller Hatlestad og fortsetter:

– Vi er inne på alle arenaer. Både restauranter, hoteller og kantiner, og vi ser også på hvordan vi kan selge kjøtt til private over netter. Jeg jobber med løsninger her, men det krever mye dyrt utstyr.

Navnebytte

Hatlestad har også foretatt et nøye gjennomtenkt navnebytte på bedriften, fra det opprinnelige Hatlestad Trading AS til Ferdinands AS.

– Navnet kommer fra oksen Ferdinand, som jeg tror de fleste kjenner. Oksen med det store hjertet, og det føler jeg vi har, sier han.

I løpet av 2018 har de utviklet en større produktportefølje, i tillegg til at de har utviklet et nytt logistikksystem for videre vekst.

– Ferdinands omsetning i 2018 ble over ti millioner, og veksten bare fortsetter. Målet vårt for 2019 er 15 millioner kroner, så her er det bare å brette opp ermene, avslutter Hatlestad.

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
Fra oppstarten i 2015 har Erik Hatlestad hatt en formidabel omsetningsvekst i sitt firma Ferdinands AS, som leverer kjøtt til ulike aktører.

– Fra 2016 til 2017 hadde vi en omsetningsvekst på 280 prosent. Dette har vi klart gjennom knallhard jobbing, først og fremst. Vi har vært til stede og på hugget hele tiden, sier Hatlestad.

Han startet firmaet i 2015, da han etter 25 år i Meny-systemet, Gilde og Matbørsen innen kjøtt og salg så et behov for hyppig levering av kjøtt samt mer service og lavere priser.

Daglig leder hos Ferdinand AS, Erik Hatlestad, er utdannet slakter.

– Det skjer mye på sparket i bransjer hvor det er behov for store kjøttleveranser,  med store drop-in selskaper på hotell og restaurant. Da var min tanke å være kundens lager, og jeg ser jo at jeg fikk rett her, sier Hatlestad. 

Han trekker frem leveringskapasiteten som en av hovedgrunnene til den sterke veksten.

– Det å kunne tilby daglige leveringer og være på «alerten» når kundene ringer. Det er telefoner nesten døgnet rundt, men allikevel har de varene få timer etterpå, påpeker Hatlestad.

Han mener også at kaffe og kjas er sterkt undervurdert, og forteller at kundene setter veldig stor pris på å bli sett. Hatlestad har fått flere henvendelser fra andre steder i Norge, og i tillegg til lageret på Mjåvann i Kristiansand har han opprettet lager i Tønsberg. På denne måten kan han serve kunder blant annet i Oslo og Hamar.

– Her ser jeg hvordan jungeltelegrafen og nettverket fungerer. Det er jo kunder her i sør som har kontakter og kjennskap til bedrifter rundt om i hele landet, forteller Hatlestad og fortsetter:

– Vi er inne på alle arenaer. Både restauranter, hoteller og kantiner, og vi ser også på hvordan vi kan selge kjøtt til private over netter. Jeg jobber med løsninger her, men det krever mye dyrt utstyr.

Navnebytte

Hatlestad har også foretatt et nøye gjennomtenkt navnebytte på bedriften, fra det opprinnelige Hatlestad Trading AS til Ferdinands AS.

– Navnet kommer fra oksen Ferdinand, som jeg tror de fleste kjenner. Oksen med det store hjertet, og det føler jeg vi har, sier han.

I løpet av 2018 har de utviklet en større produktportefølje, i tillegg til at de har utviklet et nytt logistikksystem for videre vekst.

– Ferdinands omsetning i 2018 ble over ti millioner, og veksten bare fortsetter. Målet vårt for 2019 er 15 millioner kroner, så her er det bare å brette opp ermene, avslutter Hatlestad.

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du bli medlem?

Fyll ut skjemaet nedenfor