SPENN

Øl, innovasjon og mangfold

03.05.2019 | Spaltist: Bent Sigmund Olsen
Det finnes mange studier som peker på sammenhengen mellom mangfold og innovasjon. Men hvordan henger mangfold og innovasjon sammen?
Tidlig 2000-tall var, i hvert fall for min del, både en livlig tid og en periode hvor lite egentlig skjedde. Men noen ting skiller seg likevel ut. For eksempel kunne man plutselig gå i butikken og kjøpe øl i tolvpakninger. Kort tid etterpå dukket sosiale medier opp på internettet.

Tolvpakninger med øl og sosiale medier er ulike typer oppfinnelser. Tolvpakningen er effektivisering – men det endrer lite bortsett fra at salg kan øke og logistikk forenkles. Sosiale medier er noe mer – det skaper en rekke uforutsigbare endringer: samtaler endrer karakter og tar nye veier. Disse retningene kan være vanskelig å gripe på forhånd, ikke minst fordi det er først lenge etter at innovasjonen er etablert at mange av effektene kommer til syne.

Oxford Research har i lengre tid studert sammenhengen mellom mangfold og innovasjon i virksomheter her på Agder. I en kronikk i Fædrelandsvennen i fjor høst skriver forskerne Elisabet S. Hauge og Bjørn Brastad: «Viktigheten av mangfold er fundamentert i ideer om at ´der det er mange like mennesker tenkes det lite´. Sannsynligheten for innovasjon er større i møter mellom folk som utfyller hverandre gjennom ulike praksiser, fagkunnskap og kultur».

Rent intuitivt tenker vi at mangfold er viktig fordi gode ideer kommer fra ulike kanter, at det er tegn på at virksomheten rekrutterer de beste hodene uavhengig av hvem de er – men det trenger ikke bare handle om at mangfoldet produserer flere ideer, det kan også være at mangfoldighet fremtvinger andre måter å snakke om ideer på. Mangfold kan bidra til at forslag som strander et sted, får rom til å modnes et annet sted.

Her har vi noe av utfordringen i dag: mye innovasjon vil ikke ligne på tolvpakninger – det vil ikke handle om trinnvise forbedringer, men om å omdefinere forretningsområder, om å bygge nye typer relasjoner med kunder og brukere, om å bruke helt andre verktøy enn man gjør i dag. Å sitte på prosjektmøte å selge en utvidelse av sekspakningen til tolvpakning krever ikke store tankesprang, men tenk på Twitters grunnleggere som kom opp med ideen om lage en sosiale medierplattform hvor maksgrensen på meldinger var 140 tegn!

Mangfold er blitt et viktig symptom på hvor fort tankene flyter i virksomhetenes kollektive hjerne fra person til person, erfaring til erfaring. Det tempoet vil være avgjørende for mange virksomheter, for i fremtiden vil vi gjøre noe helt annet enn i dag, og vi vet ikke hva.

Enda.

Spaltist: Bent Sigmund Olsen, prosjektmedarbeider Likestilt arbeidsliv
facebook