AA

Ønsker dra-hjelp til hotell på Kjevik

  • Fra venstre lufthavnsjef ved Kjevik Arne Johan Johnsen, ordfører Kristiansand kommune Harald Furre og konsernsjef i Avinor Dag Falk Pedersen.

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Når Avinor nå har investert nær 400 millioner kroner på Kjevik de siste årene, er det neste de ønsker seg et engasjement for å få til næringsaktiviteter rundt flyplassen.

Mandag var konsernsjef i Avinor, Dag Falk Pedersen,til stede i Kristiansand for å møte ordfører Harald Furre, lufthavnsjef Arne Johan Johnsen, politisk rådgiver Åse Marthe Horrigmo og adm dir i Næringsforeningen Anita S Dietrichson. På agendaen sto både parkeringshus og utviklingen av Kjevik som flyplass.

-Avinor har de siste årene vært pådriver for å få veien til Kjevik på plass, at den nå kommer tillater vi oss å ta litt av æren for, sier konsernsjef i Avinor, Falk Pedersen.

–  For øvrig har vi investert nær 400 millioner kroner, hvor blant annet nytt tårn til 100 millioner kroner, ny utenlandsterminal, asfaltering har vært et stort løft for Avinor.

Falk Pedersen er opptatt av at Kjevik skal fremstå som landsdelsflyplass.

–  Kjevik må betjene hele Sørlandet, Gullknapp er etter vår mening ikke noe alternativ. Det foreligger spennende og utfordrende planer for Kjevik Det er blant annet ønskelig med næringsvirksomhet i og rundt flyplassen hvor et flyplasshotell inngår i disse planene, så nå er det opp til landsdelen selv, å skape denne aktiviteten, fortsetter Falk Pedersen

Kristiansand kommune med ordfører Harald Furre i spissen vil arbeide for at den nye veien til Kjevik kommer høyt opp i Norsk Transportplan (NTP) i mai/juni.

–  Det lyktes oss til slutt å få den ut av bymiljøpakken, og det er vi svært godt fornøyd med. Noen oppfatter det som om Gartnerløkka og veien til Kjevik sloss om midler, det er ikke tilfellet, sier Furre.

Avinor vil nå utrede et mindre parkeringsanlegg med totalt 128 biler. Et såkalt modulbasert parkeringsanlegg, som er dimensjonert for å kunne bygges på. Det forventes endelig beslutning på dette før sommeren, forutsetningen fra Avinor er at dette blir selvfinansierende. Privatfinansiering har vært vurdert, men dette har man gått bort fra.

Næringsforeningen i Kristiansandsregionen vil i løpet av høsten sette opp et lunsjmøte hvor vi setter fokus på utviklingen av Kjevik, og arbeider med å få både lufthavnsjef Arne Johan Johnsen og konsernsjef i Avinor Dag Falk Pedersen med på møtet.

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
Når Avinor nå har investert nær 400 millioner kroner på Kjevik de siste årene, er det neste de ønsker seg et engasjement for å få til næringsaktiviteter rundt flyplassen.

Mandag var konsernsjef i Avinor, Dag Falk Pedersen,til stede i Kristiansand for å møte ordfører Harald Furre, lufthavnsjef Arne Johan Johnsen, politisk rådgiver Åse Marthe Horrigmo og adm dir i Næringsforeningen Anita S Dietrichson. På agendaen sto både parkeringshus og utviklingen av Kjevik som flyplass.

-Avinor har de siste årene vært pådriver for å få veien til Kjevik på plass, at den nå kommer tillater vi oss å ta litt av æren for, sier konsernsjef i Avinor, Falk Pedersen.

–  For øvrig har vi investert nær 400 millioner kroner, hvor blant annet nytt tårn til 100 millioner kroner, ny utenlandsterminal, asfaltering har vært et stort løft for Avinor.

Falk Pedersen er opptatt av at Kjevik skal fremstå som landsdelsflyplass.

–  Kjevik må betjene hele Sørlandet, Gullknapp er etter vår mening ikke noe alternativ. Det foreligger spennende og utfordrende planer for Kjevik Det er blant annet ønskelig med næringsvirksomhet i og rundt flyplassen hvor et flyplasshotell inngår i disse planene, så nå er det opp til landsdelen selv, å skape denne aktiviteten, fortsetter Falk Pedersen

Kristiansand kommune med ordfører Harald Furre i spissen vil arbeide for at den nye veien til Kjevik kommer høyt opp i Norsk Transportplan (NTP) i mai/juni.

–  Det lyktes oss til slutt å få den ut av bymiljøpakken, og det er vi svært godt fornøyd med. Noen oppfatter det som om Gartnerløkka og veien til Kjevik sloss om midler, det er ikke tilfellet, sier Furre.

Avinor vil nå utrede et mindre parkeringsanlegg med totalt 128 biler. Et såkalt modulbasert parkeringsanlegg, som er dimensjonert for å kunne bygges på. Det forventes endelig beslutning på dette før sommeren, forutsetningen fra Avinor er at dette blir selvfinansierende. Privatfinansiering har vært vurdert, men dette har man gått bort fra.

Næringsforeningen i Kristiansandsregionen vil i løpet av høsten sette opp et lunsjmøte hvor vi setter fokus på utviklingen av Kjevik, og arbeider med å få både lufthavnsjef Arne Johan Johnsen og konsernsjef i Avinor Dag Falk Pedersen med på møtet.

Tagger:, ,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor