AA

Ønsker tilbud på cargofrakt tilbake

  • Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen sammen med salgssjef for KLM Norge, Kim Lameus.

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Mandag var både speditører og vareeiere samlet for å se hvordan man kan få KLM til å gjenåpne det nedlagte cargotilbudet fra Kjevik.

Nodebedriftene står for ca 70 prosent av cargoaktiviteten på Kjevik, og siden oljenedturen i 2014 har antall tonn med cargo fra Kjevik gått kraftig ned. Dette har ført til at tallene ble for lave til at det lønte seg å holde tilbudet åpent, ifølge KLM.

Må forplikte seg

Salgssjef  i KLM Norge, Kim Lameus, forteller at selskapet har en regel om at det skal være minimum 50 tonn cargo fra Kjevik for at de skal holde tilbudet åpent. Tallene lå i 2017 på rundt 16 tonn, og i mars 2018 sluttet KLM med cargoaktivitet over Kjevik.

– Vi ønsker veldig gjerne å få i gang tilbudet igjen, men da må vi ha en forpliktelse på 960 kilo per uke, utdyper Lameus.

Morten Myrhvold fra National Oilwell  forteller om nitriste tall i 2017 og 2018 på grunn av klimaet i markedet, men at dette er på vei opp og både speditører og vareeiere ser veldig positivt på 2019 og 2020.

– Det kan se ut som om service og nedetid er på vei til å bli viktigere igjen enn hovedfokus på pris. Vi håper å komme tilbake til «the good old days», sier Myhrvold i en kommentar.

Flaut

– Det er flaut at vi ikke har et cargotilbud fra KLM, sier Kenneth Johansen, spesialrådgiver innen Global Supply Chain Management hos National Oilwell Varco.

Johansen sitter også i ressursgruppen for logistikk i Næringsforeningen, og var ikke klar over at tilbudet var lagt ned før han fikk en telefon fra deres speditør.

– For oss er det viktig å kunne ha et tilbud hvor vi kan hastesende ting til for eksempel Korea, og det er det kun KLM som gjør, forteller Johansen, og fortsetter:

– I tillegg er det veldig bra og effektivt å kunne sende ansatte samtidig med varen til samme destinasjon.

En av vareierne sier at de gjør nesten hva som helst for å få tilbake dette tilbudet fra KLM. Sammen må vareiere og speditører finne noen kreative løsninger for å få ruta på plass igjen. Det viktigste for dem er å få ting frem til riktig tid.

Mørketall

Øystein Bentsen fra NHO Logistikk og Transport har gjort undersøkelser ut mot speditører om hvor mye cargo de mener vil være mulig å sende over Kjevik. Tallene viser at anslag på volum som kan sendes fra Kjevik er 35-40 tonn fordelt på mellom 500 og 550 sendinger, men understreker at dette kun er et forsiktig anslag, og at tallene gjelder alle tilbydere på cargo.

– Vi tror det er flere mørketall her, og at tallene potensielt kan bli mye høyere. Men det er flere ting som må tas opp til vurdering for valg av cargoekspeditør,  sier Bentsen.

Må jobbe sammen for best mulig tilbud

– Det er delte meninger både blant kunder og speditører om det er mulig å komme opp i det antall tonn som er påkrevd for å starte opp igjen cargotilbudet fra KLM, men det er stor enighet om at dette er noe man må gå videre med for å se hvordan vi sammen kan jobbe for å få på plass best mulig tilbud, sier næringspolitisk leder i Næringsforeningen, Roar V. Osmundsen.

NIKR kommer til å innkalle ulike parter for å se hva som er mulig.

– Næringsforeningen vil gjerne være med å ta en rolle i denne saken da vi organiserer brukere på tvers av flere bransjer. Ressursgruppen vår vil være sentral her, avslutter Osmundsen.

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
Mandag var både speditører og vareeiere samlet for å se hvordan man kan få KLM til å gjenåpne det nedlagte cargotilbudet fra Kjevik.

Nodebedriftene står for ca 70 prosent av cargoaktiviteten på Kjevik, og siden oljenedturen i 2014 har antall tonn med cargo fra Kjevik gått kraftig ned. Dette har ført til at tallene ble for lave til at det lønte seg å holde tilbudet åpent, ifølge KLM.

Må forplikte seg

Salgssjef  i KLM Norge, Kim Lameus, forteller at selskapet har en regel om at det skal være minimum 50 tonn cargo fra Kjevik for at de skal holde tilbudet åpent. Tallene lå i 2017 på rundt 16 tonn, og i mars 2018 sluttet KLM med cargoaktivitet over Kjevik.

– Vi ønsker veldig gjerne å få i gang tilbudet igjen, men da må vi ha en forpliktelse på 960 kilo per uke, utdyper Lameus.

Morten Myrhvold fra National Oilwell  forteller om nitriste tall i 2017 og 2018 på grunn av klimaet i markedet, men at dette er på vei opp og både speditører og vareeiere ser veldig positivt på 2019 og 2020.

– Det kan se ut som om service og nedetid er på vei til å bli viktigere igjen enn hovedfokus på pris. Vi håper å komme tilbake til «the good old days», sier Myhrvold i en kommentar.

Flaut

– Det er flaut at vi ikke har et cargotilbud fra KLM, sier Kenneth Johansen, spesialrådgiver innen Global Supply Chain Management hos National Oilwell Varco.

Johansen sitter også i ressursgruppen for logistikk i Næringsforeningen, og var ikke klar over at tilbudet var lagt ned før han fikk en telefon fra deres speditør.

– For oss er det viktig å kunne ha et tilbud hvor vi kan hastesende ting til for eksempel Korea, og det er det kun KLM som gjør, forteller Johansen, og fortsetter:

– I tillegg er det veldig bra og effektivt å kunne sende ansatte samtidig med varen til samme destinasjon.

En av vareierne sier at de gjør nesten hva som helst for å få tilbake dette tilbudet fra KLM. Sammen må vareiere og speditører finne noen kreative løsninger for å få ruta på plass igjen. Det viktigste for dem er å få ting frem til riktig tid.

Mørketall

Øystein Bentsen fra NHO Logistikk og Transport har gjort undersøkelser ut mot speditører om hvor mye cargo de mener vil være mulig å sende over Kjevik. Tallene viser at anslag på volum som kan sendes fra Kjevik er 35-40 tonn fordelt på mellom 500 og 550 sendinger, men understreker at dette kun er et forsiktig anslag, og at tallene gjelder alle tilbydere på cargo.

– Vi tror det er flere mørketall her, og at tallene potensielt kan bli mye høyere. Men det er flere ting som må tas opp til vurdering for valg av cargoekspeditør,  sier Bentsen.

Må jobbe sammen for best mulig tilbud

– Det er delte meninger både blant kunder og speditører om det er mulig å komme opp i det antall tonn som er påkrevd for å starte opp igjen cargotilbudet fra KLM, men det er stor enighet om at dette er noe man må gå videre med for å se hvordan vi sammen kan jobbe for å få på plass best mulig tilbud, sier næringspolitisk leder i Næringsforeningen, Roar V. Osmundsen.

NIKR kommer til å innkalle ulike parter for å se hva som er mulig.

– Næringsforeningen vil gjerne være med å ta en rolle i denne saken da vi organiserer brukere på tvers av flere bransjer. Ressursgruppen vår vil være sentral her, avslutter Osmundsen.

Tagger:,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor