AA

Pippin 10 år

  • Elin Krumm har vært daglig leder for Pippin i 10 år.
Medlemsnytt

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Applebutikken Pippin kan i år feire ti år. Det har ifølge daglig leder Elin Krumm vært ti spennende år.

Jesper Krumm fikk ideen til å åpne butikken da han jobbet med Apple-produkter i sin tid i Scan Computer på Grim. Han gjorde en del undersøkelser, så et marked og åpnet en rendyrket Applebutikk sammen med sin daværende arbeidsgiver og to andre. Kona Elin Krumm gikk inn som daglig leder.

– Da butikken åpnet i 2007 var det veldig spennende for Kristiansand. Denne typen butikk åpnes stort sett i storbyer, men Apple så potensialet i Kristiansand, forteller Elin Krumm.

Da første butikken åpnet i Henrik Wergelandsgate i 2007, var det ifølge Krumm folk over fra Apple i USA, som tegnet lokalet og utseendet på butikken, noe det er strenge krav til.

– Det kreves at butikkene skal fremstå med rett image, forteller Krumm.

— I tillegg har vi uanmeldte besøk fra Apple, som sjekker at vi holder standarden de krever. To ganger i året får vi besøk av en såkalt «mystery shopper» og to ganger i året kommer det noen fra Apple for å sjekke hvordan butikken ser ut, forklarer Krumm.

God start

– Det som skapte trafikken i begynnelsen var at vi var alene om produktene, og det som solgte mest var hitene Ipod og Ipad. Første året hadde vi en omsetning på 14 millioner kroner, forteller Krumm.

Tobias Ravnevand hjelper en kunde i butikken i Henrik Wergelandsgate.

Butikken hadde en jevn vekst, og i 2011 hadde de en omsetning på 27 millioner kroner. De vokste etterhvert ut av lokalene og i 2012 flyttet de høyere opp i Henrik Wergelandsgate der butikken har tilholdssted i dag. I 2013 åpnet de også butikk  på Sørlandssenteret. Pippin er eneste rene Appleforhandler mellom Stavanger og Tønsberg, og den er lokaleid.

– Det er mange som tror at Pippin er en del av Apple Norge, men det er vi ikke. Vi er lokaleid, og det er både på godt og vondt, påpeker Krumm.

– Det er på mange måter en utfordring å være i kamp med de store kjedene på grunn av tilgjengelighet på produkter. Det tøffe i bransjen er marginene, og konkurransen rundt kunder, nettsalg og utsalgssteder er en utfordring, fortsetter Krumm.

Inntekter fra verksted

Til tross for utfordringer mener Krumm at de skiller seg ut på andre måter.

– De ansatte hos oss er spesialister på produktene og autorisert på reparasjon, og det gir oss på mange måter fordeler, sier  Krumm.

I 2013 åpnet de verksted som etterhvert ble flyttet til den nye butikken som åpnet på Sørlandssenteret.

– Verkstedet er en god bidragsyter til omsetning og dekning, og for oss er det en måte å tenke nytt, noe som er veldig viktig i en tøff bransje påpeker Krumm.

Pippin har i dag to butikker, en i Kvadraturen og en på Sørlandssenteret og er tilsammen 18 ansatte. De regner med å omsette for rundt 53 millioner kroner i 2017.

Omsetningstallene er uten mva (red anm).

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
Applebutikken Pippin kan i år feire ti år. Det har ifølge daglig leder Elin Krumm vært ti spennende år.

Jesper Krumm fikk ideen til å åpne butikken da han jobbet med Apple-produkter i sin tid i Scan Computer på Grim. Han gjorde en del undersøkelser, så et marked og åpnet en rendyrket Applebutikk sammen med sin daværende arbeidsgiver og to andre. Kona Elin Krumm gikk inn som daglig leder.

– Da butikken åpnet i 2007 var det veldig spennende for Kristiansand. Denne typen butikk åpnes stort sett i storbyer, men Apple så potensialet i Kristiansand, forteller Elin Krumm.

Da første butikken åpnet i Henrik Wergelandsgate i 2007, var det ifølge Krumm folk over fra Apple i USA, som tegnet lokalet og utseendet på butikken, noe det er strenge krav til.

– Det kreves at butikkene skal fremstå med rett image, forteller Krumm.

— I tillegg har vi uanmeldte besøk fra Apple, som sjekker at vi holder standarden de krever. To ganger i året får vi besøk av en såkalt «mystery shopper» og to ganger i året kommer det noen fra Apple for å sjekke hvordan butikken ser ut, forklarer Krumm.

God start

– Det som skapte trafikken i begynnelsen var at vi var alene om produktene, og det som solgte mest var hitene Ipod og Ipad. Første året hadde vi en omsetning på 14 millioner kroner, forteller Krumm.

Tobias Ravnevand hjelper en kunde i butikken i Henrik Wergelandsgate.

Butikken hadde en jevn vekst, og i 2011 hadde de en omsetning på 27 millioner kroner. De vokste etterhvert ut av lokalene og i 2012 flyttet de høyere opp i Henrik Wergelandsgate der butikken har tilholdssted i dag. I 2013 åpnet de også butikk  på Sørlandssenteret. Pippin er eneste rene Appleforhandler mellom Stavanger og Tønsberg, og den er lokaleid.

– Det er mange som tror at Pippin er en del av Apple Norge, men det er vi ikke. Vi er lokaleid, og det er både på godt og vondt, påpeker Krumm.

– Det er på mange måter en utfordring å være i kamp med de store kjedene på grunn av tilgjengelighet på produkter. Det tøffe i bransjen er marginene, og konkurransen rundt kunder, nettsalg og utsalgssteder er en utfordring, fortsetter Krumm.

Inntekter fra verksted

Til tross for utfordringer mener Krumm at de skiller seg ut på andre måter.

– De ansatte hos oss er spesialister på produktene og autorisert på reparasjon, og det gir oss på mange måter fordeler, sier  Krumm.

I 2013 åpnet de verksted som etterhvert ble flyttet til den nye butikken som åpnet på Sørlandssenteret.

– Verkstedet er en god bidragsyter til omsetning og dekning, og for oss er det en måte å tenke nytt, noe som er veldig viktig i en tøff bransje påpeker Krumm.

Pippin har i dag to butikker, en i Kvadraturen og en på Sørlandssenteret og er tilsammen 18 ansatte. De regner med å omsette for rundt 53 millioner kroner i 2017.

Omsetningstallene er uten mva (red anm).

Tagger:,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor