AA

Samlet for å utvikle reiselivet i Lillesand

  • Disse deltok på møte om reiselivet i Lillesand. Fra venstre: Heidi Løland, Bjørnar Heldal, Tor Borgar Kvås, Tor Asbjørn Hansen, Espen Sjølund, Roger Heimdal, Harald Tobiassen, Gunnar Kulia, Are Arnardo, Trond Are Gjone, ordfører Einar Holmer Hoven, Synnøve Aabrekk, Dianna Sikveland. Geir Figenskau var ikke til stede da bildet ble tatt.

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Flere aktører fra reiselivet i Lillesand var denne uka samlet for å snakke om hvordan man kan utvikle Lillesand som produkt og destinasjon.

– Turistene elsker skjærgården og Blindleia, og det er veldig viktig for Lillesand å beholde dette, sa Harald Tobiassen ved Hos oss, da elleve ulike aktører var samlet for å snakke om hvordan man best mulig kan utvikle reiselivet i Lillesand.

Flere trakk frem nettopp Blindleia som noe av det aller mest spesielle med Lillesand.

– De opplevelsene vi kan skape der er så viktige. Vi må få Blindleia inn på folks “bucketlist” verden over, mente Bjørnar Heldal (Sup og Stup).

– Vi er flinke til å markedsføre Lillesand, men kan bli enda flinkere til å markedsføre Blindleia. Vi må også bli bedre på skuldersesongene, slik at det er turister her også utenom sommersesongen, sa Trond Are Gjone (Over).

Satser på turisme

Ordfører Einar Holmer Hoven var til stede på møtet, og sammen med Dianna Sikveland fortalte han om kommunens planer.

– Det har vært en god sommersesong. Fra kommunens side er det en plan for turistsatsingen i Lillesand på trappene. Vi ønsker å gjøre byen tilgjengelig, og vil jobbe både for å få turistene til Lillesand og å ta vare på dem når de er her, sa han.

Fredagens møte var initiert av Næringsforeningen, og tanken bak var å få til et sterkere samarbeid mellom de ulike aktørene, slik at byens reiseliv kan stå samlet i kampen om turistene.

– Det er et veldig godt tiltak, og når jeg ser tilbake så har det fungert bra de gangene vi har hatt samarbeid tidligere. Samarbeid gjør at relasjoner bygges og aktører prater sammen. Det kan det komme mye godt ut av, sa Roger Heimdal ved Beddingen.

Viktig samarbeid

USUS er reiselivsklyngen i landsdelen, og var representert ved daglig leder Synnøve Aabrekk. Hun heier på Lillesand, og påpekte at samarbeid er alfa/omega.

– Vi må stå sammen, og satse på hele Sørlandet. Reiselivsnæringen er ekstremt viktig for landsdelen, og vi hadde ikke klart oss uten den. Jeg tror det er viktig å satse på helårsturisme, og mye handler om markedsføring. De som vanligvis reiser på helgeturer til Amsterdam og København kommer til Sørlandet i år! Vi må også tenke økonomi, reiselivsaktørene skal tjene penger, sa hun.

Deltakerne satte opp flere aktuelle fokusområder, som de nå skal jobbe videre med. Det ble også enighet om å invitere enda flere aktører med inn i samarbeidet.

– Dette var et godt initiativ, og det er fint å få pekt ut konkrete satsingsområder, avsluttet ordfører Einar Holmer Hoven.

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
Flere aktører fra reiselivet i Lillesand var denne uka samlet for å snakke om hvordan man kan utvikle Lillesand som produkt og destinasjon.

– Turistene elsker skjærgården og Blindleia, og det er veldig viktig for Lillesand å beholde dette, sa Harald Tobiassen ved Hos oss, da elleve ulike aktører var samlet for å snakke om hvordan man best mulig kan utvikle reiselivet i Lillesand.

Flere trakk frem nettopp Blindleia som noe av det aller mest spesielle med Lillesand.

– De opplevelsene vi kan skape der er så viktige. Vi må få Blindleia inn på folks “bucketlist” verden over, mente Bjørnar Heldal (Sup og Stup).

– Vi er flinke til å markedsføre Lillesand, men kan bli enda flinkere til å markedsføre Blindleia. Vi må også bli bedre på skuldersesongene, slik at det er turister her også utenom sommersesongen, sa Trond Are Gjone (Over).

Satser på turisme

Ordfører Einar Holmer Hoven var til stede på møtet, og sammen med Dianna Sikveland fortalte han om kommunens planer.

– Det har vært en god sommersesong. Fra kommunens side er det en plan for turistsatsingen i Lillesand på trappene. Vi ønsker å gjøre byen tilgjengelig, og vil jobbe både for å få turistene til Lillesand og å ta vare på dem når de er her, sa han.

Fredagens møte var initiert av Næringsforeningen, og tanken bak var å få til et sterkere samarbeid mellom de ulike aktørene, slik at byens reiseliv kan stå samlet i kampen om turistene.

– Det er et veldig godt tiltak, og når jeg ser tilbake så har det fungert bra de gangene vi har hatt samarbeid tidligere. Samarbeid gjør at relasjoner bygges og aktører prater sammen. Det kan det komme mye godt ut av, sa Roger Heimdal ved Beddingen.

Viktig samarbeid

USUS er reiselivsklyngen i landsdelen, og var representert ved daglig leder Synnøve Aabrekk. Hun heier på Lillesand, og påpekte at samarbeid er alfa/omega.

– Vi må stå sammen, og satse på hele Sørlandet. Reiselivsnæringen er ekstremt viktig for landsdelen, og vi hadde ikke klart oss uten den. Jeg tror det er viktig å satse på helårsturisme, og mye handler om markedsføring. De som vanligvis reiser på helgeturer til Amsterdam og København kommer til Sørlandet i år! Vi må også tenke økonomi, reiselivsaktørene skal tjene penger, sa hun.

Deltakerne satte opp flere aktuelle fokusområder, som de nå skal jobbe videre med. Det ble også enighet om å invitere enda flere aktører med inn i samarbeidet.

– Dette var et godt initiativ, og det er fint å få pekt ut konkrete satsingsområder, avsluttet ordfører Einar Holmer Hoven.

Tagger:, ,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor