AA

Service fra A til Å

  • – Jeg elsker jobben min! Følelsen når jeg kommer til byen om morgenen, åpner dørene og kundene kommer … det er utrolig hyggelig, sier Anne Grethe B. Austeid.
spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Butikksjefen ved VIC Markens mener service, kunnskap og møtet med kunden er det viktigste i kampen mot netthandel.

– Hvordan havnet du i butikkbransjen?

– Jeg hadde sett for meg frisøryrket, men trivdes ikke med det. Så kjente min far personalsjefen hos Ivar Mjåland, som butikken da het, og jeg fikk jobb. Jeg trodde jeg skulle bli der i et par år før jeg skulle gå mer på skole, men nå har jeg vært her i 37 år! Butikken skiftet eier og navn i 2008, men vi driver på samme måte som før, med service fra A til Å. Det er der vi markerer oss: Vi satser ikke på billige klær, men på service og fine varer som holder.

– Det er mye snakk om etikk, miljø og samfunnsansvar i bransjen, og flere kjeder får kritikk for måten de håndterer dette på. Hvordan er det hos dere?

– VIC er opptatt av både miljø og etikk. Fabrikkene vi bruker blir sjekket jevnlig, og vi selger klær av god kvalitet. Det er bedre å kjøpe én skjorte du kan bruke lenge enn tre av dårlig kvalitet. Det brukes enormt store vannmengder for å fremstille bomull, og det verste er at mye ikke når markedet en gang. Man hører om store kjeder som kaster helt nye klær med prislappen på, fordi de ikke får solgt dem. Vi som derimot driver med merkevarer og personlig service kjenner at vi er stolte av det vi driver med, og jeg kan stå for det jeg holder på med.

– Du er også sensor for fagprøven i butikkfag, som du selv tok i voksen alder. Hvor viktig er denne utdannelsen om man vil jobbe i butikk?

– Fagbrev er mye mer utbredt i dag enn for noen år siden, og det virker som de unge skjønner at den er viktig når de skal søke jobb. Det er to år på videregående og to år i lære hvor man lærer alt fra bunnen av, det er klart det teller. Man sitter igjen med kunnskap om blant annet drift, HMS og økonomi, og fortjener absolutt de ekstra kronene man får i lønn.

– Hvordan er det å konkurrere mot Sørlandssenteret og handel på nett?

– Jeg sitter som vara i styret i Kvadraturforeningen, og vi prøver å ikke snakke så mye om Sørlandssenteret. Det er jo ikke det vi skal drive med, vi vil heller jobbe for å utvikle Kvadraturen best mulig. Men noe er i ferd med å forandre seg. Før var det kult å gå på kjøpesenter, nå legger mange av dem ned i USA. Folk ønsker seg mer nisjebutikker og god service, og det er dét vi skal satse på i Kvadraturen. Her har flere drevet butikker i generasjoner, det er masse kunnskap i byen. Vi er alle med på å opprettholde Kvadraturen, eller å svekke den, om vi handler på nett.

– Det høres ut som du trives i jobben?

– Jeg elsker den! Jeg har blitt en sånn som elsker mandager. Hver dag er det noe nytt, det er ikke mange dager jeg ikke kan si at jeg gleder meg til å gå på jobb. Kundene er en stor del av dette, både faste og nye.

– Hvordan kler kristiansanderne seg?

– Sørlendinger er veldig blå. De kan gjerne komme inn og spørre etter jakker i freshe farger, men de går ut med en blå. Selv om flere enn før tør å være litt sprekere i klesveien, kan vi ikke bestille mye av den type klær. Det vi selger aller mest av er mørkeblå Gant-genser med V-hals og Dovre-undertøy. Kristiansandere har blitt mer bevisste på hva de går med, på merker, stoffer, og passform, men de er mer tradisjonelle enn på for eksempel Østlandet.

FAKTA: Anne Grethe B. Austeid (54)

Stilling: Butikksjef for VIC Markens. Har jobbet i bransjen i 37 år.
Familie: En mann, tre barn, ett barnebarn, hund, høns og hane.
Bor, og oppvokst, i Torridal.

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Butikksjefen ved VIC Markens mener service, kunnskap og møtet med kunden er det viktigste i kampen mot netthandel.

– Hvordan havnet du i butikkbransjen?

– Jeg hadde sett for meg frisøryrket, men trivdes ikke med det. Så kjente min far personalsjefen hos Ivar Mjåland, som butikken da het, og jeg fikk jobb. Jeg trodde jeg skulle bli der i et par år før jeg skulle gå mer på skole, men nå har jeg vært her i 37 år! Butikken skiftet eier og navn i 2008, men vi driver på samme måte som før, med service fra A til Å. Det er der vi markerer oss: Vi satser ikke på billige klær, men på service og fine varer som holder.

– Det er mye snakk om etikk, miljø og samfunnsansvar i bransjen, og flere kjeder får kritikk for måten de håndterer dette på. Hvordan er det hos dere?

– VIC er opptatt av både miljø og etikk. Fabrikkene vi bruker blir sjekket jevnlig, og vi selger klær av god kvalitet. Det er bedre å kjøpe én skjorte du kan bruke lenge enn tre av dårlig kvalitet. Det brukes enormt store vannmengder for å fremstille bomull, og det verste er at mye ikke når markedet en gang. Man hører om store kjeder som kaster helt nye klær med prislappen på, fordi de ikke får solgt dem. Vi som derimot driver med merkevarer og personlig service kjenner at vi er stolte av det vi driver med, og jeg kan stå for det jeg holder på med.

– Du er også sensor for fagprøven i butikkfag, som du selv tok i voksen alder. Hvor viktig er denne utdannelsen om man vil jobbe i butikk?

– Fagbrev er mye mer utbredt i dag enn for noen år siden, og det virker som de unge skjønner at den er viktig når de skal søke jobb. Det er to år på videregående og to år i lære hvor man lærer alt fra bunnen av, det er klart det teller. Man sitter igjen med kunnskap om blant annet drift, HMS og økonomi, og fortjener absolutt de ekstra kronene man får i lønn.

– Hvordan er det å konkurrere mot Sørlandssenteret og handel på nett?

– Jeg sitter som vara i styret i Kvadraturforeningen, og vi prøver å ikke snakke så mye om Sørlandssenteret. Det er jo ikke det vi skal drive med, vi vil heller jobbe for å utvikle Kvadraturen best mulig. Men noe er i ferd med å forandre seg. Før var det kult å gå på kjøpesenter, nå legger mange av dem ned i USA. Folk ønsker seg mer nisjebutikker og god service, og det er dét vi skal satse på i Kvadraturen. Her har flere drevet butikker i generasjoner, det er masse kunnskap i byen. Vi er alle med på å opprettholde Kvadraturen, eller å svekke den, om vi handler på nett.

– Det høres ut som du trives i jobben?

– Jeg elsker den! Jeg har blitt en sånn som elsker mandager. Hver dag er det noe nytt, det er ikke mange dager jeg ikke kan si at jeg gleder meg til å gå på jobb. Kundene er en stor del av dette, både faste og nye.

– Hvordan kler kristiansanderne seg?

– Sørlendinger er veldig blå. De kan gjerne komme inn og spørre etter jakker i freshe farger, men de går ut med en blå. Selv om flere enn før tør å være litt sprekere i klesveien, kan vi ikke bestille mye av den type klær. Det vi selger aller mest av er mørkeblå Gant-genser med V-hals og Dovre-undertøy. Kristiansandere har blitt mer bevisste på hva de går med, på merker, stoffer, og passform, men de er mer tradisjonelle enn på for eksempel Østlandet.

FAKTA: Anne Grethe B. Austeid (54)

Stilling: Butikksjef for VIC Markens. Har jobbet i bransjen i 37 år.
Familie: En mann, tre barn, ett barnebarn, hund, høns og hane.
Bor, og oppvokst, i Torridal.

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du bli medlem?

Fyll ut skjemaet nedenfor