AA

Setter søkelys på barns oppvekst

  • Sonia Loinsworth spiller for barna på en tidligere konsert i regi av Barnas Musikkteater. Foto: Hielke Gerritse og B. Fredheim
Medlemsnytt

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

10. september er det premiere på konsertforestillingen «Den magiske klangen». Forestillingen spilles på Sørlandets kunstmuseum.

– I 2018 ble vi, i samtale med en kollega på CoWorx, oppmerksomme på at om lag ti prosent av barn i Norge utsettes for vold, overgrep eller grov omsorgssvikt. Det er et sjokkerende tall, og det er vanskelig å forstå at det står så dårlig til i det psykososiale miljøet mange steder i et moderne land som Norge, sier daglig leder i Barnas musikkteater, Sonia Loinsworth.

Svaret ble to forestillinger med dette som underliggende tema, som bygger på eventyrets arketypiske kraft der hovedpersonen kommer seg ut av vanskeligheter gjennom å påkalle hjelpere, bruke magiske objekter og elementer.

Henter frem indre krefter

Musikkforestillingen «Den magiske klangen» bygger på fortellingen om spillemannen som går fra dør til dør og banker på for å få mat og drikke. De som slipper ham inn får en musikkopplevelse idet han trekker opp usynlige instrumenter av ryggsekken.

– Barna blir også invitert til å hente opp usynlige instrumenter fra sin egen ryggsekk; i overført betydning de indre helende krefter som jo alle mennesker besitter, og spille gjennom alle slags følelser gjennom instrumentet de lager med hendene og munnen, forteller Loinsworth.

Ønsker å gjøre noe

Barnas musikkteater spiller for 30 000 barn mellom Tromsø og Mandal hvert år. Siden 91 prosent av norske barn går i barnehage møter de allerede de utsatte barna.

– Hva kan vi som kunstnere bidra med inn til en så vanskelig hverdagssituasjon for disse barna, og gjøre det på en måte som gjør forestillingen interessant for alle barn vi møter i barnehagen? Først ute var balansekunstneren Gulli med sin forestilling om reisen med virvelvinden fra Urumqi til Norge, og nå er det min tur med denne musikkforestillingen, sier Loinsworth.

Hun mener at sang i fellesskap styrker opplevelsen av å være del av barnehagens fellesskap, og at dette er spesielt viktig for de utsatte barna.

– Det vi allerede vet fra forskningen er at musikk og estetiske opplevelser styrker den delen i hjernen som evner å berolige nervesystemet vårt, at både utøvelse og lytting til musikk utløser endorfiner, såkalte lykkehormoner, sier Loinsworth og fortsetter:

– I tillegg kommer mange aspekter ved det estetiske både i inntrykk og uttrykk: Hvis man gir barn mulighet til å uttrykke seg gjennom estetisk-kreative kanaler, vil det både virke helende på vanskelige følelser i det at de kommer til uttrykk og blir sett og hørt, og bidra til at selve kanalen for kreativt uttrykk blir trenet slik at barna også siden kan uttrykke sin virkelighet. Derfra er det mulig å bli hjulpet videre av de voksne i barnehagen.

Kunstnerisk kompetanse

Loinsworth understreker at de er kunstnere, og verken har kompetanse på, eller skal arbeide, pedagogisk-terapeutisk. De kan sette fokus på en tematikk i en kunstnerisk dimensjon, og så er det opp til barnehagene hva de ønsker å gjøre videre. Det blir seks åpne konserter for små barnehager på kunstmuseet, og deretter barnehageturnè til samtlige barnehager i Kristiansand. Konsertene er en gave fra SparebankStiftelsen SRBank.

 

 

 

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
10. september er det premiere på konsertforestillingen "Den magiske klangen". Forestillingen spilles på Sørlandets kunstmuseum.

– I 2018 ble vi, i samtale med en kollega på CoWorx, oppmerksomme på at om lag ti prosent av barn i Norge utsettes for vold, overgrep eller grov omsorgssvikt. Det er et sjokkerende tall, og det er vanskelig å forstå at det står så dårlig til i det psykososiale miljøet mange steder i et moderne land som Norge, sier daglig leder i Barnas musikkteater, Sonia Loinsworth.

Svaret ble to forestillinger med dette som underliggende tema, som bygger på eventyrets arketypiske kraft der hovedpersonen kommer seg ut av vanskeligheter gjennom å påkalle hjelpere, bruke magiske objekter og elementer.

Henter frem indre krefter

Musikkforestillingen «Den magiske klangen» bygger på fortellingen om spillemannen som går fra dør til dør og banker på for å få mat og drikke. De som slipper ham inn får en musikkopplevelse idet han trekker opp usynlige instrumenter av ryggsekken.

– Barna blir også invitert til å hente opp usynlige instrumenter fra sin egen ryggsekk; i overført betydning de indre helende krefter som jo alle mennesker besitter, og spille gjennom alle slags følelser gjennom instrumentet de lager med hendene og munnen, forteller Loinsworth.

Ønsker å gjøre noe

Barnas musikkteater spiller for 30 000 barn mellom Tromsø og Mandal hvert år. Siden 91 prosent av norske barn går i barnehage møter de allerede de utsatte barna.

– Hva kan vi som kunstnere bidra med inn til en så vanskelig hverdagssituasjon for disse barna, og gjøre det på en måte som gjør forestillingen interessant for alle barn vi møter i barnehagen? Først ute var balansekunstneren Gulli med sin forestilling om reisen med virvelvinden fra Urumqi til Norge, og nå er det min tur med denne musikkforestillingen, sier Loinsworth.

Hun mener at sang i fellesskap styrker opplevelsen av å være del av barnehagens fellesskap, og at dette er spesielt viktig for de utsatte barna.

– Det vi allerede vet fra forskningen er at musikk og estetiske opplevelser styrker den delen i hjernen som evner å berolige nervesystemet vårt, at både utøvelse og lytting til musikk utløser endorfiner, såkalte lykkehormoner, sier Loinsworth og fortsetter:

– I tillegg kommer mange aspekter ved det estetiske både i inntrykk og uttrykk: Hvis man gir barn mulighet til å uttrykke seg gjennom estetisk-kreative kanaler, vil det både virke helende på vanskelige følelser i det at de kommer til uttrykk og blir sett og hørt, og bidra til at selve kanalen for kreativt uttrykk blir trenet slik at barna også siden kan uttrykke sin virkelighet. Derfra er det mulig å bli hjulpet videre av de voksne i barnehagen.

Kunstnerisk kompetanse

Loinsworth understreker at de er kunstnere, og verken har kompetanse på, eller skal arbeide, pedagogisk-terapeutisk. De kan sette fokus på en tematikk i en kunstnerisk dimensjon, og så er det opp til barnehagene hva de ønsker å gjøre videre. Det blir seks åpne konserter for små barnehager på kunstmuseet, og deretter barnehageturnè til samtlige barnehager i Kristiansand. Konsertene er en gave fra SparebankStiftelsen SRBank.

 

 

 

Tagger:

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor