SPENN
Gunnar Sagstuen fra bedriften Røyland Gård i Aust-Agder er styringsgruppe-leder for USUS nye initiativ, Spis Sørlandet. Målet er å gjøre Sørlandet til landets fremste matdestinasjon.

Skal få Sørlandet på matkartet

03.05.2018 | Ingrid Michalsen
Satsingen Spis Sørlandet skal løfte landsdelen opp som Norges fremste matdestinasjon.
Ambisjonen er at vi skal bli Norges ledende matdestinasjon, og Nordens matdestinasjon for barn. Det skal være en «reason to go» når man velger Sørlandet som feriedestinasjon.

Det sier Gunnar Sagstuen, leder i styringsgruppen i Spis Sørlandet og daglig leder i lokalprodusenten Røyland Gård på Birkenes.

– Reise- og opplevelsesklyngen USUS har satt dette som et eget fokusområde framover: Mat skal være en av grunnene til å besøke Sørlandet, understreker Sagstuen.

– Hva gjenstår før vi kommer dit?

– Vi må spre det glade budskap om det som produseres her. Vi har en kommunikasjonsjobb foran oss for å fortelle om det gode som lages på Sørlandet. Så har vi en vei å gå med hoteller og restauranter, vi må
tilrettelegge for at de i større grad tar i bruk produktene våre. Slik at folk som besøker oss spiser det som lages her, mener Sagstuen.

Stor entusiasme

Han forteller at de er en rekke lokale aktører representert styringsgruppen, og at de representerer 60 medlemsbedrifter innen matbransjen i USUS.

[caption id="attachment_12391" align="alignright" width="491"] Gaute Ubostad får verdensberømte kokker til Sørlandet. I år gjestet Elena Arzak fra den spanske restauranten Arzak "Sjømat på Sørlandet"-konferansen i Lyngdal. Arzak er ranket som nummer 30 blant verdens beste restauranter. FOTO: Inge Dalen/USUS.[/caption]

– Det er en stor entusiasme for dette prosjektet, og vi vet at kvaliteten på produktene til de lokale aktørene er høy. Veien fram til suksess trenger ikke være så lang, mener Sagstuen.

Han nevner blant annet lokal ølprodusenter, leverandører av fisk og kjøtt, syltetøy, brennevin – ja, «hele fjøla», som han betegner det.

– Men ta makrellen, for eksempel. Den står sterkt på Sørlandet og vi har et slags eierskap til den. Da må vi i større grad servere den på menyen rundt på hoteller og restauranter. Det handler om merkevarebygging.

I april ble konferansen Sjømat på Sørlandet arrangert på Rosfjord Hotel i Lyngdal. Det er sjuende året på rad at Gaute Ubostad, som står bak Rosfjord hotel, Havhotellet på Spangereid og den nye restauranten Under, tar initiativ til å samle matbransjen på Sørlandet.

– Jeg har troen på at denne møteplassen er med på å løfte matbransjen i landsdelen, og sjømat spesielt, sier Ubostad.

Verdensstjerner til Lyngdal

Det er heller ikke hvem som helst han trekker til konferansen. Tidligere har storheter som Heston Blumenthal gjestet konferansen. I år var den verdenskjente kokken Elena Arzak fra restauranten Arzak i Spania, ranket som den 30 beste restauranten i verden, leid inn som foredragsholder.

– Jeg tror faktisk ikke det er så mange andre matkonferanser som har så bra program som dette, og vi blir lagt merke til, understreker Ubostad.

– Hva må til for å løfte Sørlandet som matdestinasjon?

– Vi trenger mer kokkekompetanse og aktører som er villige til å satse. Hvis vi skal opp på et høyere nivå, så er vi avhengige av flere som går foran og tør og satse.

– Kan Under bli et nytt flaggskip?

– Vi mener i alle fall at den har potensialet til å bli det. Men skal den lykkes, så er vi avhengige av at mange rundt oss har produkter som er komplementære, poengterer Ubostad.

Flere må våge

Katrine Hesnes, daglig leder på Henses Gartneri i Grimstad, applauderer Ubostads initiativ med å samle Sørlandets matbransje til en fagtung konferanse.

[caption id="attachment_12390" align="alignleft" width="200"] Kathrine Hesnes fra Hesnes Gartneri.[/caption]

– Det er rett og slett dritkult og helt fantastisk at han klarer å samle så mange bra folk på ett sted. At han får verdensstjerner til lille oss.

Hun mener flere aktører kan bli flinkere til å servere lokale produkter.

– Vi har Dyreparken som et foregangsted når det gjelder å bruke lokal mat. Rosfjord i Lyngdal er råflinke på mat generelt. I Grimstad har vi Smag & Behag som er gode. Men vi kunne gjerne hatt enda flere.

Hun mener imidlertid sørlendinger er litt trege når det gjelder å støtte opp om restauranter som

– Vi hadde et sånt sted i Måltid i Kristiansand. Men vi sørlendinger er litt sidrompa, det er ikke enkelt å drive restaurant om vinterhalvåret her. Og er vi villige til å betale for gode mat på litt finere spisesteder?
Jeg tror vi må begynne med oss selv, for vi kan ikke kun leve av turister og besøkende, sier Hesnes.

Mer fra havet

Næringssjef i Arendal og initiativtager til kystkommunesamarbeidet Blå Vekst på Agder, Kåre Andersen, sier mat er et viktig satsingsområde i årene framover.

– Men vi må bli mye flinkere til å drive merkevarebygging. Offentlige aktører må i større grad kjøpe inn lokale produkter og dele ut når de har besøk fra andre land og byer. Da må det stå tydelig merket på
produktene at det er laget på Sørlandet, mener Andersen.

– Samtidig må butikkene bli flinkere til å ta inn og selge lokale produkter. Det er absolutt et stort forbedringspotensial her, supplerer han.

Andersen mener vi spesielt har mye å gå på når det gjelder produkter fra havet.

– Vi er dårligst på det som er knyttet til havet, og det tror jeg handler om et omstendelig omsetningsregime.

Alt som tas opp av havet skal gå gjennom etablerte salgskanaler, og vi er sterkt knyttet opp til mattilsynet som skal godkjenne.

- Jeg skulle gjerne sett at det var lettere å løsne på dette, så en for eksempel kunne ta med seg turister og gjester ut på krabbefiske for å spise direkte fra båten, og gjøre denne opplevelsen til en merkevare. Og en siste ting: Vi må bli vi bli flinkere til å tenke bredt samarbeid i hele regionen.
facebook