AA

Skaper nytt industrieventyr

  • Konsernsjef Tor Hennig Ramfjord har grunn til å smile. Global Ocean Technology vokser, og han tror bedriften tåler svingninger i markedet.
  • 24 got11
  • 24 got17
  • 24 got12
  • 24 got10
  • 24 got8
  • 24 got5
spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Nystartede Global Ocean Technology har gått fra én til 280 ansatte på to år, har åtte fiskebåter i ordreboka og fått sin første rigg i havn. Nå tror konsernsjef Tor Henning Ramfjord på et nytt, potensielt industrieventyr på Sørlandet.

– Jeg var den eneste ansatte da selskapet ble etablert i desember 2017. Nå har vi nesten 300, og større skal vi bli. Mye større, lover Ramfjord.

Global Ocean Technology (GOT) ble etablert i desember 2017 og har sin hovedbase på Gismerøya, noen kilometer utenfor Mandal sentrum. På rekordtid har Ramfjord etablert en industri som satser tungt mot riggservice, teknologi og bygging av spesialfartøyer til fiske og oppdrett.

– Vi har satt sammen en plattform bestående av en marinedivisjon, en riggdivisjon og produkt- og teknologidivisjon. Vi skal være globale, vi skal jobbe med havet og være en kompetanse- og teknologibedrift. Et av målene er å utvikle en offshorehavn her, sier en ambisiøs konsernsjef.

Milliardærhjelp

For den 54 år gamle kristiansanderen har de siste årene vært en berg- og dalbane. Som toppsjef i National Oilwell Varco stod han i spissen for en nedbemanning fra over 5000 ansatte til under 2000 under oljekrisen. I august 2016 valgte han selv å tre til side. På nyåret i 2017 var han arbeidsledig, og mens han holdt på å snekre ferdig badstuen hjemme i Kristiansand surret ideen om et nytt industriselskap i tankene. To norske milliardærer skulle til for å realisere drømmen.

– I forskjellige sammenhenger hadde jeg kontakt med både Leif Hübert og Endre Glastad. Jeg spurte Hübert om han hadde lyst til å bli med på noe gøy, og omtrent samtidig ble jeg oppringt av Glastad i forbindelse med et selskap han var involvert i. Da benyttet jeg anledningen til å lufte noen tanker rundt ideen min. I august 2017 hadde vi et felles møte hvor vi ble enige om å gjøre dette sammen, sier Ramfjord.

Tor Henning Ramfjord, og prosjektleder Johan Ihme (t.h) for GOT Skogsøy, har åtte fiskebåter i ordreboka og store planer for fremtiden.

– Knallgøy

I produksjonshallen på Gismerøya har båtbyggerne mye å gjøre om dagen. I ordreboka har GOT bestilling på totalt åtte fartøyer, og mer enn femti mann jobber med fire fiskebåter til redere fra Nord-Norge.

– I dag kan vi bygge fem–seks båter i året, men det skal økes. Fremover ønsker vi også å satse på spesialfartøyer til for eksempel redning, service og oppdrett, sier Ramfjord.

Johan Ihme, prosjektleder for GOT Skogsøy, har jobbet innen båtbygging siden 1976. Det som skjer på Gismerøya nå er noe av det mest spennende han har vært med på.

– Det går fantastisk bra om dagen, og det er knallgøy å være med på. Vi treffer godt i markedet og det virker som om fiskere i Norge ønsker å ha båter av norsk kvalitet, fra et verft som tilpasser båten fra A til Å, sier Ihme, før han forteller om det aller nyeste på markedet.

– Her har vi en splitter ny type båt, med helt nye linjer. Den er unik i verdenssammenheng. Linjene skal gjøre at den går langt mer økonomisk på havet og gir en energibesparelse på 30 prosent.

Teknologibedrift

– Når kommer elektriske fiskebåter?

– Begrenset rekkevidde har vært det store problemet så langt. Få er interessert i å ha batterier som veier mange tonn ombord, men for de som fisker nær kysten kan det absolutt bli aktuelt, tror Ihme.

Ramfjord følger nøye med på grønne produkter i bransjen, deriblant båter som kan benytte seg av hybrid- og hydrogenteknologi. Neste sommer skal GOT også levere en stor båt med egenutviklet kontrollsystem.

– Da blir vi en teknologibedrift, og ikke bare et verft, understreker Ramfjord.

Like utenfor kontoret hans ruver den britiske oppjekkbare bore- og boligriggen Rowan Viking som måler 180 meter fra topp til tå.

Nye riggoppdrag

For å utvikle selskapets nye rigghavn er det fylt ut 110 000 kubikkmeter stein for å bygge et solid fundament i havet.

– Når en rigg på flere tusen tonn skal stå på en steinfylling, må vi vite at den holder. Anlegget stod ferdig 29. mai og riggen kom allerede dagen etter, sier Ramfjord, som gjennom sine kontakter fikk i stand en avtale med den britiskregistrerte riggen.

– Det er litt kult at jeg var med å levere utstyr til riggen i Singapore i 2010, og nå har jeg fått den tilbake, nesten inn på kontoret, smiler han.

Nå kan flere mulige riggoppdrag stå for dør denne høsten.

– Vi jobber med flere nye oppdrag, og spesielt et konkret. Vi krysser fingre for at vi skal lande den avtalen, sier Ramfjord, uten å avsløre hvem de jobber mot.

Revitaliserer industrien

– Dette vil bli «the next big thing» for Sørlandet?

– Ja, det er jeg overbevist om. Jeg tror dette blir en ny industri på Sørlandet, og vil påstå at vi på ett år har revitalisert industrien i Mandal. Jeg vet at vi har funnet en god, bærekraftig plattform. Det er fortsatt litt turbulens i oljeindustrien, og fortsatt noen av de store som sier opp folk, men vår kombinasjon av fiskeri og havbruk, olje og gass, inspeksjon og maritim service, og ikke minst teknologi, vil være så robust at vi skal tåle litt svingninger i markedet, sier Tor Henning Ramfjord.

GOT har så langt opplevd røde tall i regnskapet. Fjoråret endte solid i minus, men i år ligger konsernet an til og mer enn doble inntektene til 400 millioner kroner.

– Fra å være i bunnen har vi nå passert nullpunktet. Om fem år tror jeg vi vil ha passert milliarden med god margin, sier Ramfjord.

 

FAKTA: Global Ocean Technology

Hovedbase Gismerøya, Mandal

Etablert Desember 2017

Ansatte Én ansatt i desember 2017. 222 ansatte ved utgangen av 2018, og rundt 280 i oktober 2019.

Daglig leder Tor Henning Ramfjord

Styreleder Jan Sigurd Vigmostad

Eiere Stålgrossisten Leif Hübert og Glastad-familien eier 43,7 prosent hver, Ramfjord eier ti prosent.

 

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Nystartede Global Ocean Technology har gått fra én til 280 ansatte på to år, har åtte fiskebåter i ordreboka og fått sin første rigg i havn. Nå tror konsernsjef Tor Henning Ramfjord på et nytt, potensielt industrieventyr på Sørlandet.

– Jeg var den eneste ansatte da selskapet ble etablert i desember 2017. Nå har vi nesten 300, og større skal vi bli. Mye større, lover Ramfjord.

Global Ocean Technology (GOT) ble etablert i desember 2017 og har sin hovedbase på Gismerøya, noen kilometer utenfor Mandal sentrum. På rekordtid har Ramfjord etablert en industri som satser tungt mot riggservice, teknologi og bygging av spesialfartøyer til fiske og oppdrett.

– Vi har satt sammen en plattform bestående av en marinedivisjon, en riggdivisjon og produkt- og teknologidivisjon. Vi skal være globale, vi skal jobbe med havet og være en kompetanse- og teknologibedrift. Et av målene er å utvikle en offshorehavn her, sier en ambisiøs konsernsjef.

Milliardærhjelp

For den 54 år gamle kristiansanderen har de siste årene vært en berg- og dalbane. Som toppsjef i National Oilwell Varco stod han i spissen for en nedbemanning fra over 5000 ansatte til under 2000 under oljekrisen. I august 2016 valgte han selv å tre til side. På nyåret i 2017 var han arbeidsledig, og mens han holdt på å snekre ferdig badstuen hjemme i Kristiansand surret ideen om et nytt industriselskap i tankene. To norske milliardærer skulle til for å realisere drømmen.

– I forskjellige sammenhenger hadde jeg kontakt med både Leif Hübert og Endre Glastad. Jeg spurte Hübert om han hadde lyst til å bli med på noe gøy, og omtrent samtidig ble jeg oppringt av Glastad i forbindelse med et selskap han var involvert i. Da benyttet jeg anledningen til å lufte noen tanker rundt ideen min. I august 2017 hadde vi et felles møte hvor vi ble enige om å gjøre dette sammen, sier Ramfjord.

Tor Henning Ramfjord, og prosjektleder Johan Ihme (t.h) for GOT Skogsøy, har åtte fiskebåter i ordreboka og store planer for fremtiden.

– Knallgøy

I produksjonshallen på Gismerøya har båtbyggerne mye å gjøre om dagen. I ordreboka har GOT bestilling på totalt åtte fartøyer, og mer enn femti mann jobber med fire fiskebåter til redere fra Nord-Norge.

– I dag kan vi bygge fem–seks båter i året, men det skal økes. Fremover ønsker vi også å satse på spesialfartøyer til for eksempel redning, service og oppdrett, sier Ramfjord.

Johan Ihme, prosjektleder for GOT Skogsøy, har jobbet innen båtbygging siden 1976. Det som skjer på Gismerøya nå er noe av det mest spennende han har vært med på.

– Det går fantastisk bra om dagen, og det er knallgøy å være med på. Vi treffer godt i markedet og det virker som om fiskere i Norge ønsker å ha båter av norsk kvalitet, fra et verft som tilpasser båten fra A til Å, sier Ihme, før han forteller om det aller nyeste på markedet.

– Her har vi en splitter ny type båt, med helt nye linjer. Den er unik i verdenssammenheng. Linjene skal gjøre at den går langt mer økonomisk på havet og gir en energibesparelse på 30 prosent.

Teknologibedrift

– Når kommer elektriske fiskebåter?

– Begrenset rekkevidde har vært det store problemet så langt. Få er interessert i å ha batterier som veier mange tonn ombord, men for de som fisker nær kysten kan det absolutt bli aktuelt, tror Ihme.

Ramfjord følger nøye med på grønne produkter i bransjen, deriblant båter som kan benytte seg av hybrid- og hydrogenteknologi. Neste sommer skal GOT også levere en stor båt med egenutviklet kontrollsystem.

– Da blir vi en teknologibedrift, og ikke bare et verft, understreker Ramfjord.

Like utenfor kontoret hans ruver den britiske oppjekkbare bore- og boligriggen Rowan Viking som måler 180 meter fra topp til tå.

Nye riggoppdrag

For å utvikle selskapets nye rigghavn er det fylt ut 110 000 kubikkmeter stein for å bygge et solid fundament i havet.

– Når en rigg på flere tusen tonn skal stå på en steinfylling, må vi vite at den holder. Anlegget stod ferdig 29. mai og riggen kom allerede dagen etter, sier Ramfjord, som gjennom sine kontakter fikk i stand en avtale med den britiskregistrerte riggen.

– Det er litt kult at jeg var med å levere utstyr til riggen i Singapore i 2010, og nå har jeg fått den tilbake, nesten inn på kontoret, smiler han.

Nå kan flere mulige riggoppdrag stå for dør denne høsten.

– Vi jobber med flere nye oppdrag, og spesielt et konkret. Vi krysser fingre for at vi skal lande den avtalen, sier Ramfjord, uten å avsløre hvem de jobber mot.

Revitaliserer industrien

– Dette vil bli «the next big thing» for Sørlandet?

– Ja, det er jeg overbevist om. Jeg tror dette blir en ny industri på Sørlandet, og vil påstå at vi på ett år har revitalisert industrien i Mandal. Jeg vet at vi har funnet en god, bærekraftig plattform. Det er fortsatt litt turbulens i oljeindustrien, og fortsatt noen av de store som sier opp folk, men vår kombinasjon av fiskeri og havbruk, olje og gass, inspeksjon og maritim service, og ikke minst teknologi, vil være så robust at vi skal tåle litt svingninger i markedet, sier Tor Henning Ramfjord.

GOT har så langt opplevd røde tall i regnskapet. Fjoråret endte solid i minus, men i år ligger konsernet an til og mer enn doble inntektene til 400 millioner kroner.

– Fra å være i bunnen har vi nå passert nullpunktet. Om fem år tror jeg vi vil ha passert milliarden med god margin, sier Ramfjord.

 

FAKTA: Global Ocean Technology

Hovedbase Gismerøya, Mandal

Etablert Desember 2017

Ansatte Én ansatt i desember 2017. 222 ansatte ved utgangen av 2018, og rundt 280 i oktober 2019.

Daglig leder Tor Henning Ramfjord

Styreleder Jan Sigurd Vigmostad

Eiere Stålgrossisten Leif Hübert og Glastad-familien eier 43,7 prosent hver, Ramfjord eier ti prosent.

 

Tagger:

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor