AA

Slik kan næringslivet bidra til plastreduksjon

  • Erlend Moksness, tidligere forskningsdirektør for Havforskningsinstituttet, snakket om hvordan næringslivet kan bidra til å kutte plast.

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Plast i havet er et gigantproblem, og fokus i årets TV-aksjon. Hvordan jobber aktører i næringslivet lokalt med dette problemet?

– Den viktigste enkeltfaktoren som næringslivet kan bidra med, er å gå over til alternative løsninger til plast, sier Erlend Moksness, tidligere forskningsdirektør for Havforskningsinstituttet.

Fredag innledet han på møtet i Næringsforeningen i forbindelse med årets TV-aksjon som går til WWF og arbeidet med plastreduksjon. Marin forsøpling er et av de raskest voksende miljøproblemene i verden.

På møtet snakket de tre lokale bedriftene NorEngros, Sørlandschips og Pure Norway Water om hvordan de jobber med å kutte plast. NorEngros snakket blant annet om hvordan de hele veien jobber med å finne alternative løsninger til plast, mens Sørlandschips har redusert plastforbruket sitt.

– Vårt mål er at alle våre produktposer skal være 100 prosent resirkulerbare, sier Kjartan Rønvik, fabrikk- og produksjonssjef i Sørlandschips.

– Jeg har lyst til å trekke fram Kristiansand kommune, som kanskje er Norges mest innovative, uttaler Erik Severin Svensen, daglig leder i NorEngros Gustav Pedersen, og trekker fram kommunes satsing på resirkulerbare søppelposer.

Øystein Frustøl, daglig leder i Pure Norway Water, som produserer vann på aluminiumsbokser, sier de har et klart mål om å bidra til plastreduksjon gjennom produktet sitt. Ideen oppstod da de så et stort problem med håndtering av plast, særlig i Asia. På verdensbasis resirkuleres kun 3 prosent av plasten, mens 70 prosent av aluminium resirkuleres.

Årets TV-aksjon er 18. oktober, men man kan allerede nå melde seg som digital bøssebærer. I tillegg skal næringslivet i Kristiansand ha ringedugnad tirsdag 13. oktober.

– Vi oppfordrer alle som har mulighet til å melde seg som digitale bøssebærere, og på tirsdag sitter næringslivsledere og andre og ringer, fra restauranten Under og Grønt Senter i Kristiansand, for å samle inn penger, sier Torunn Sandve, leder av kommunekomiteen for TV-aksjonen i Kristiansand.

Om årets TV-aksjon:
TV-aksjonen 2020 går til World Wildlife Foundation (WWF) med tema “Et hav av muligheter”. Innsamlingen går til å bekjempe plast i havet i Sør-Øst Asia – der problemet anses å være størst. Midlene skal gi lokalt næringsliv nye avfallssystemer for å fase ut engangsplast, opplæring av muligheter for inntekter av sortert avfall, kommersiell utnyttelse av organisk avfall, lære fiskebåter å fase ut engangsplast og bistå bedrifter med alternativer til engangsplast.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Plast i havet er et gigantproblem, og fokus i årets TV-aksjon. Hvordan jobber aktører i næringslivet lokalt med dette problemet?

– Den viktigste enkeltfaktoren som næringslivet kan bidra med, er å gå over til alternative løsninger til plast, sier Erlend Moksness, tidligere forskningsdirektør for Havforskningsinstituttet.

Fredag innledet han på møtet i Næringsforeningen i forbindelse med årets TV-aksjon som går til WWF og arbeidet med plastreduksjon. Marin forsøpling er et av de raskest voksende miljøproblemene i verden.

På møtet snakket de tre lokale bedriftene NorEngros, Sørlandschips og Pure Norway Water om hvordan de jobber med å kutte plast. NorEngros snakket blant annet om hvordan de hele veien jobber med å finne alternative løsninger til plast, mens Sørlandschips har redusert plastforbruket sitt.

– Vårt mål er at alle våre produktposer skal være 100 prosent resirkulerbare, sier Kjartan Rønvik, fabrikk- og produksjonssjef i Sørlandschips.

– Jeg har lyst til å trekke fram Kristiansand kommune, som kanskje er Norges mest innovative, uttaler Erik Severin Svensen, daglig leder i NorEngros Gustav Pedersen, og trekker fram kommunes satsing på resirkulerbare søppelposer.

Øystein Frustøl, daglig leder i Pure Norway Water, som produserer vann på aluminiumsbokser, sier de har et klart mål om å bidra til plastreduksjon gjennom produktet sitt. Ideen oppstod da de så et stort problem med håndtering av plast, særlig i Asia. På verdensbasis resirkuleres kun 3 prosent av plasten, mens 70 prosent av aluminium resirkuleres.

Årets TV-aksjon er 18. oktober, men man kan allerede nå melde seg som digital bøssebærer. I tillegg skal næringslivet i Kristiansand ha ringedugnad tirsdag 13. oktober.

– Vi oppfordrer alle som har mulighet til å melde seg som digitale bøssebærere, og på tirsdag sitter næringslivsledere og andre og ringer, fra restauranten Under og Grønt Senter i Kristiansand, for å samle inn penger, sier Torunn Sandve, leder av kommunekomiteen for TV-aksjonen i Kristiansand.

Om årets TV-aksjon:
TV-aksjonen 2020 går til World Wildlife Foundation (WWF) med tema “Et hav av muligheter”. Innsamlingen går til å bekjempe plast i havet i Sør-Øst Asia – der problemet anses å være størst. Midlene skal gi lokalt næringsliv nye avfallssystemer for å fase ut engangsplast, opplæring av muligheter for inntekter av sortert avfall, kommersiell utnyttelse av organisk avfall, lære fiskebåter å fase ut engangsplast og bistå bedrifter med alternativer til engangsplast.

Tagger:

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor