AA

– Slik lykkes du på LinkedIn

  • "Vær attraktiv på LinkedIn" var tittelen på Nina Torjesens foredrag. Foto: Roar Engen

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

– Visittkort er ut. Man blir skeptisk om man ikke finner deg på LinkedIn, sa Nina Torjesen fra Evry da hun holdt foredrag om temaet i Næringsforeningen mandag 22. oktober.

Hennes budskap var at man bør gjøre seg selv attraktiv på LinkedIn, uansett om man er aktivt jobbsøkende eller ikke. Torjesen mener bedrifter har god nytte av at medarbeidere bruker plattformen aktivt.

– Det er fort å glemme at det er de ansatte som først og fremst representerer kompetansen i bedriften.

Rekrutteringsbransjen bruker LinkedIn

Hun har foretatt en undersøkelse blant 17 rekrutteringsbyråer i Agder, og 78 prosent av disse opplyser at de bruker LinkedIn i rekrutteringsprosesser. 85 prosent oppgir at de alltid, eller ofte i tillegg, sjekker kandidaters LinkedIn-profil selv ved rekruttering via andre metoder.

Torjesen kom med flere gode tips til en vellykket LinkedIn-profil.

– Det handler om å forstå at dette er et nettverksverktøy, og at det tar tid å bygge opp dette. Vær aktiv, og bruk tid, sa hun.

Tips til en god profil

Her er noen av tipsene som kom frem under foredraget:

  • Profilbildet er avgjørende.

– Velg et bilde som du ville hatt på en CV eller på bedriftens hjemmeside, sa Torjesen.

  • Lag en overskrift som sier noe om hva du er god på

– Prøv å skrive hva du kan, hva du gjør og hva som gjør deg interessant for andre.

  • Lag et godt sammendrag

– Her bør du fokusere på hva du kan gjøre for andre. Dette skal være et sammendrag av hva du leverer i dag, og hva du kan levere. Her kan du også ta med kontaktdetaljer, og gjøre det enkelt for folk å komme i kontakt med deg.

  • Beskriv arbeidsoppgavene dine

– Skriv hva du har gjort, skapt og levert.

Videre kom det frem at man bør legge inn detaljert beskrivelse av sin utdanning, for eksempel ved å beskrive hvilke fag man har hatt. Man bør også oppdatere profilen når man skifter jobb, også dersom du skifter rolle internt. Andre tips er å være aktiv, uten å spamme kontaktene dine.

I sitt foredrag viste Torjesen til en av LinkedIns funksjoner, nemlig LinkedIn Learning. Dette er små kurs du kan ta for å tilegne deg ny informasjon og kunnskap om temaer.

– Funksjonen koster penger, men kan være en fin måte å vise at du er interessert i å lære deg nye ting, sa Torjesen.

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
- Visittkort er ut. Man blir skeptisk om man ikke finner deg på LinkedIn, sa Nina Torjesen fra Evry da hun holdt foredrag om temaet i Næringsforeningen mandag 22. oktober.

Hennes budskap var at man bør gjøre seg selv attraktiv på LinkedIn, uansett om man er aktivt jobbsøkende eller ikke. Torjesen mener bedrifter har god nytte av at medarbeidere bruker plattformen aktivt.

– Det er fort å glemme at det er de ansatte som først og fremst representerer kompetansen i bedriften.

Rekrutteringsbransjen bruker LinkedIn

Hun har foretatt en undersøkelse blant 17 rekrutteringsbyråer i Agder, og 78 prosent av disse opplyser at de bruker LinkedIn i rekrutteringsprosesser. 85 prosent oppgir at de alltid, eller ofte i tillegg, sjekker kandidaters LinkedIn-profil selv ved rekruttering via andre metoder.

Torjesen kom med flere gode tips til en vellykket LinkedIn-profil.

– Det handler om å forstå at dette er et nettverksverktøy, og at det tar tid å bygge opp dette. Vær aktiv, og bruk tid, sa hun.

Tips til en god profil

Her er noen av tipsene som kom frem under foredraget:

  • Profilbildet er avgjørende.

– Velg et bilde som du ville hatt på en CV eller på bedriftens hjemmeside, sa Torjesen.

  • Lag en overskrift som sier noe om hva du er god på

– Prøv å skrive hva du kan, hva du gjør og hva som gjør deg interessant for andre.

  • Lag et godt sammendrag

– Her bør du fokusere på hva du kan gjøre for andre. Dette skal være et sammendrag av hva du leverer i dag, og hva du kan levere. Her kan du også ta med kontaktdetaljer, og gjøre det enkelt for folk å komme i kontakt med deg.

  • Beskriv arbeidsoppgavene dine

– Skriv hva du har gjort, skapt og levert.

Videre kom det frem at man bør legge inn detaljert beskrivelse av sin utdanning, for eksempel ved å beskrive hvilke fag man har hatt. Man bør også oppdatere profilen når man skifter jobb, også dersom du skifter rolle internt. Andre tips er å være aktiv, uten å spamme kontaktene dine.

I sitt foredrag viste Torjesen til en av LinkedIns funksjoner, nemlig LinkedIn Learning. Dette er små kurs du kan ta for å tilegne deg ny informasjon og kunnskap om temaer.

– Funksjonen koster penger, men kan være en fin måte å vise at du er interessert i å lære deg nye ting, sa Torjesen.

Tagger:,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor