AA

Slik vil de trekke turister til Lillesand

  • Bjørnar Heldal og Heidi Løland-Andersen er blant dem som har arbeidet tiltak for reiselivet i Lillesand.

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

I høst og vinter har flere aktører jobbet sammen for å utvikle reiselivet i Lillesand.

– Vi har satt sammen grupper med ulike aktører for å utvikle reiselivet i Lillesand. Tanken er at det som kommer frem i arbeidet skal bli innspill til en reiselivsstrategi for Lillesand kommune, sier Gunnar Kulia, prosjektleder Lillesand i Næringsforeningen.

Denne uka var aktørene samlet i eTeateret i Lillesand, for å se på hvilke forslag til tiltak de ulike gruppene har kommet frem til så langt.

– Noe av det som blir viktig for å utvikle reiselivet i byen, er å kommunisere ut gode historier om hva vi har å by på, og hva som skjer. I dette arbeidet må vi nå både de som har kommet til Lillesand, og de som sitter hjemme og lurer på om de skal reise hit, sa Heidi Løland-Andersen.

Sammen med Bjørnar Heldal har hun jobbet med nettopp kommunikasjon, og hvordan man skal tiltrekke seg enda flere reisende. En av gruppene har arbeidet med skuldersesongene, og hvordan man kan spre turismen utover fellesferien.

– Når du googler Lillesand, får du opp bilder av en “smeigedag”. Nå må vi vise at Lillesand er mer enn bare sommer. Vi trenger mer mangfold, og det er også et viktig grep som USUS har gjort i sitt arbeid, sa Løland-Andersen.

USUS har hatt god dialog med flere av gruppene underveis.

– Hvis vi skal få en helårsindustri så må aktørene komme opp med produkter utenom sommersesongen, så at man tenker på dette er veldig bra, sier daglig leder Synnøve Aabrekk.

Klatring, fisking og padling er blant aktivitetene flere av aktørene vil satse på, og som skal være med på å fremme mangfoldet i Lillesand. Det var imidlertid stor enighet om at også badegjestene er viktige.

– Allerede nå kan vi gjøre mye. Et kortsiktig tiltak vi foreslår er å lage et kart med 100 oppmerkede badeplasser. Det samme vil vi gjøre for steder å fiske, sa Bjørnar Heldal.

Flytende badstu og å få i gang en badebåt som kan kjøre turister og lokalbefolkning ut i skjærgården, er andre tiltak gruppa har stor tro på.

– Vi vil ha lys i hyttene tidligere i sesongen. Hva med å arrangere en festival eller lignende enten før eller etter høysesongen, sa Roger Heimdal.

I USUS er de imponert over innsatsen som aktørene i Lillesand har lagt ned.

– For oss er det en ønskedrøm at aktørene kommer med disse tankene og ideene. Initiativene må komme fra aktørene selv dersom man skal lykkes, så dette er veldig bra. For eksempel har dette med “100 badeplasser” og “100 fiskeplasser” potensial til å bli en skikkelig snakkis, sier Aabrekk.

 

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
I høst og vinter har flere aktører jobbet sammen for å utvikle reiselivet i Lillesand.

– Vi har satt sammen grupper med ulike aktører for å utvikle reiselivet i Lillesand. Tanken er at det som kommer frem i arbeidet skal bli innspill til en reiselivsstrategi for Lillesand kommune, sier Gunnar Kulia, prosjektleder Lillesand i Næringsforeningen.

Denne uka var aktørene samlet i eTeateret i Lillesand, for å se på hvilke forslag til tiltak de ulike gruppene har kommet frem til så langt.

– Noe av det som blir viktig for å utvikle reiselivet i byen, er å kommunisere ut gode historier om hva vi har å by på, og hva som skjer. I dette arbeidet må vi nå både de som har kommet til Lillesand, og de som sitter hjemme og lurer på om de skal reise hit, sa Heidi Løland-Andersen.

Sammen med Bjørnar Heldal har hun jobbet med nettopp kommunikasjon, og hvordan man skal tiltrekke seg enda flere reisende. En av gruppene har arbeidet med skuldersesongene, og hvordan man kan spre turismen utover fellesferien.

– Når du googler Lillesand, får du opp bilder av en “smeigedag”. Nå må vi vise at Lillesand er mer enn bare sommer. Vi trenger mer mangfold, og det er også et viktig grep som USUS har gjort i sitt arbeid, sa Løland-Andersen.

USUS har hatt god dialog med flere av gruppene underveis.

– Hvis vi skal få en helårsindustri så må aktørene komme opp med produkter utenom sommersesongen, så at man tenker på dette er veldig bra, sier daglig leder Synnøve Aabrekk.

Klatring, fisking og padling er blant aktivitetene flere av aktørene vil satse på, og som skal være med på å fremme mangfoldet i Lillesand. Det var imidlertid stor enighet om at også badegjestene er viktige.

– Allerede nå kan vi gjøre mye. Et kortsiktig tiltak vi foreslår er å lage et kart med 100 oppmerkede badeplasser. Det samme vil vi gjøre for steder å fiske, sa Bjørnar Heldal.

Flytende badstu og å få i gang en badebåt som kan kjøre turister og lokalbefolkning ut i skjærgården, er andre tiltak gruppa har stor tro på.

– Vi vil ha lys i hyttene tidligere i sesongen. Hva med å arrangere en festival eller lignende enten før eller etter høysesongen, sa Roger Heimdal.

I USUS er de imponert over innsatsen som aktørene i Lillesand har lagt ned.

– For oss er det en ønskedrøm at aktørene kommer med disse tankene og ideene. Initiativene må komme fra aktørene selv dersom man skal lykkes, så dette er veldig bra. For eksempel har dette med “100 badeplasser” og “100 fiskeplasser” potensial til å bli en skikkelig snakkis, sier Aabrekk.

 

Tagger:, ,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor