AA

Sommeren ingen kunne forestille seg

  • Markedssjef Inger Marie Pedersen og administrerende direktør John Olsen håper på godt besøk på Kristiansand museum i sommermånedene, til tross for få eller ingen cruiseanløp.
spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Noen styrer mot omsetningsrekord, mens andre har økonomiske utfordringer på grunn av koronautbruddet. Denne sommeren er kampen om turistene viktigere enn noen gang.

– Vi lå an til den beste cruisesesongen noensinne, og en fjerdedel av inntjeningen vi hadde regnet med skulle komme fra denne næringen, forteller John Olsen, administrerende direktør ved Vest- Agder Museet.

Koronapandemien har ført til stengte grenser, og selv om grensene på forsommeren ble åpnet litt og litt er det fremdeles lenge igjen til turister kan reise fritt rundt. Vest-Agder Museet består av elleve avdelinger, og særlig er det Setesdalsbanen og Kristiansand museum som merker fraværet av cruiseturistene.

– Slik det ser ut nå, så kommer det ingen cruiseskip til Kristiansand i år. Det er det vi tar høyde for, og på Kristiansand museum utgjør cruiseturistene som regel i underkant av 50 prosent av de besøkende. Det er klart det merkes, supplerer markedssjef Inger Marie Pedersen.

Stille før stormen ved Tingsaker Familiecamping.

Sørlandet kan bli vinneren

Kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad, tror Sørlandet kan være en av landsdelene som får flest besøkende i år.

– Dette er nok først og fremst nordmenns ferieparadis. De første meldinger fra reiselivsbedrifter som faktisk opplevde å være fullbooket fikk vi nettopp fra Sørlandsregionen. Nå vil det nok være store variasjoner, og det er nok fortsatt plass både på hoteller og campingplasser. Det er jo et stort mangfold av aktiviteter og ting å gjøre, med Dyreparken som den absolutt største aktøren, som nok i år kan få mye besøk.

Hun forteller om en bransje som trenger lang tid på å reise seg etter koronakrisen.

– Reiselivet er næringen som ble truffet først, hardest og som antagelig vil bruke lengst tid på å komme tilbake til normalen. Kundegrunnlaget til reiselivsnæringen kan deles inn i tre grupper: 40 prosent av omsetningen kommer fra forretningsmarkedet, 30 prosent fra utenlandske turister, og 30 prosent fra norske feriegjester. Med andre ord har norsk reiseliv mistet 70 prosent av sitt marked, sier hun.

Habberstad tror ikke det at nordmenn i år ferierer i Norge er nok til å redde reiselivet.

– Ifølge NHOs økonomibarometer sier åtte av ti reiselivsbedrifter at de vil trenge langt mer enn ett år for å komme tilbake til en normalsituasjon. Norske turister vil ikke erstatte pengebruken til de utenlandske reisende.

Kristiansand museum er et av elleve museer tilknyttet Vest-Agder Museet.

Kyst og fjell

Innovasjon Norges årlige turistundersøkelse viser at det i løpet av sommeren 2019 var 1,3 millioner overnattinger registrert på Sørlandet, hvor den absolutt største andelen av disse var knyttet til norske turister. Ifølge Synnøve Aabrekk, daglig leder i USUS, en næringsklynge for kultur-, opplevelses-, og reiselivsbedrifter, er fordelingen 85–15 med 85 prosent norske turister. Disse oppholder seg særlig langs kysten, mens Setesdal er den delen av Agder som har flest utenlandske gjester.

– Her er opp mot 25 prosent av gjestene fra utlandet, sier Aabrekk.

Ved Neset camping i Byglandsfjord merker de godt fraværet av turister fra andre land.

– Uka før Norge ble stengt ned i mars hadde jeg tyske bobiler. Så ble det helt dødt, sier Olav Neset, daglig leder ved campingen.

Han forteller at det særlig er i ukedagene de merker at noe er annerledes.

– Vi har hatt godt belegg i helgene, men utlendingene er her ofte hele uka. Når det er sagt merker vi at det kommer flere nordmenn i år, og det har kommet flere bestillinger enn vanlig tidlig i sesongen. Om dette veier opp for de utenlandske vi mister gjenstår å se.

Han er optimist, og håper nordmenn nå får øynene opp for eget land.

– Jeg tror vi har godt av å se hvor flott land vi bor i.

Historisk trekkplaster

Ifølge turistundersøkelsen er det å besøke historiske bygninger og steder den viktigste kulturaktiviteten for turistene. Dette gjør at Vest-Agder Museet fremdeles er optimistiske med tanke på årets sesong.

– Nå som alle nordmenn skal feriere i Norge håper vi på et større besøk på våre andre museer, fra Flekkefjord i vest til Kristiansand i øst.

Nå ønsker de å skape attraktivitet rundt de ulike museene som inngår i Vest-Agder Museet.

– Vi jobber for å få folk til å spre seg rundt på alle de elleve museene i sommer. For å få til det har vi blant annet laget en sommerbingo, hvor man samler klistremerker på de ulike stedene og kan vinne premier, forteller Pedersen.

Væravhengig

Selv om koronakrisen har ført til store økonomiske tap for mange, har det også dukket opp muligheter.

– Vi merker at det har vært mye folk på uteområdene våre i koronatiden, for eksempel på Kanonmuseet. Dette er noe vi vil satse videre på fremover, og lage digitale løsninger slik at folk kan kombinere et museumsbesøk med å gå seg en tur.

For at sesongen skal bli god, ønsker de ansatte ved Vest-Agder Museet seg følgende:

– Det er viktig at det kommer mange turister til Sørlandet. At folk velger Sørlandet. Og passe godt museumsvær, slik at de som kommer hit ikke bare ligger på stranda!

Ferie i nærområdet

Og det er nettopp dette som er alfa omega for denne sommeren. At de som skal reise, velger å dra til Sørlandet. Men vel så viktig er det at sørlendinger selv velger å bli i landsdelen, og utforske nærområdet sitt.

Synnøve Aabrekk, USUS

– Sørlandet har en god standing som sommerferiedestinasjon for nordmenn, men det som skjer nå er at vi konkurrerer med de andre landsdelene. Jeg er usikker på om vi klarer å opprettholde vår posisjon i år, men jeg håper det. Det blir en kamp om gjestene, så det er viktig å skape oppmerksomhet rundt destinasjonen, sier Synnnøve Aabrekk i USUS.

Hun håper alle landsdeler klarer seg gjennom denne sesongen, som beskrives som den mest krevende noensinne.

– For Norge som destinasjon er det viktig at hele landet overlever, for grensene åpner jo igjen. Vår viktigste oppgave nå er å bidra til å skape omsetning i sommer, slik at bedriftene klarer å holde seg flytende til neste sesong. Jeg håper sørlendinger kan ha samme tilnærming til en reise i egen region som en reise til en annen landsdel. Tenk gjennom hva du har lyst til å gjøre.

Mindre pengebruk

For Sørlandet er turisme en svært viktig inntektskilde, og ifølge Visit Norway legger turister igjen 10,3 milliarder kroner igjen i landsdelen i løpet av fem sommermåneder fra mai til august.

– Færre gjester betyr mindre penger i kassa for alle, sier Aabrekk.

Denne sommeren ser ut til å bli annerledes på flere områder, og Virkes befolkningsundersøkelse fra mai viser at nordmenn planlegger å bruke mindre penger på ferie i år enn tidligere. Årets sommerferiebudsjett ligger på 27 000 kroner, mot 36 000–44 000 de siste åtte årene. Av de som opplyser at de skal reise på norgesferie sier imidlertid 36 prosent at de skal bo på hotell, campingplasser eller leie innkvartering privat, et tall som er positivt for den delen av reiselivet.

Ved Tingsaker Familiecamping i Lillesand er de klar for storinnrykk i sommer. Daglig leder Espen Sjølund tror camping vil få et bedre rykte fremover.

Norgesferie

Da Norge stengte grensene i vår uttalte statsminister Erna Solberg at nordmenn i år må belage seg på ferie i eget land. Uttalelsen har gitt en boost for enkelte aktører.

– Da Erna sa at «nå blir det norgesferie», eksploderte det hos oss. For eksempel var det dobbelt så mye folk her i Kristi Himmelfartshelga enn det som er vanlig, sier Espen Sjølund, daglig leder ved Tingsaker Familiecamping i Lillesand.

Campingplassen er vanligvis fullbooket i juli, men i år ser også skuldersesongen med mai, juni og august ut til å fylles opp.

– Vi kunne solgt hyttene flere ganger, og mange bobiler vil reservere plass. Vi har få nummererte plasser, og lite reservasjon i utgangspunktet. Nå har vi bestemt oss for kun å ha drop-in i juli fordi vi ikke vil klare å holde unna på reservasjoner.

Sjølund er svært fornøyd med sesongen, som i vinter og vår var preget av avbestillinger men nå ligger an til å bli meget bra.

– For oss er det en bonus å få så bra skuldersesong. Det er rett på bunnlinja. I 2018 hadde vi en drømmesommer, med vanvittig omsetning. I fjor klarte vi nesten å slå den, men ikke helt. Rett før påske i år lå vi an til en nedgang i omsetning på 30 til 40 prosent, men dette har snudd totalt. Hvis sommeren fortsetter med normalt vær og lite smitte, så tror jeg kanskje vi kan slå 2018!

Både nye og gamle gjester dukker opp på campingplassen, som vanligvis har rundt 19 000 gjester i løpet av fire sommermåneder. Sjølund håper på flere gjengangere til neste år.

– Vi ser at det er mange nye folk hos oss nå, og vet at mange har leid bobil denne sesongen. Det er viktig for oss å levere et godt produkt slik at gjestene kommer tilbake.

Det blir en kamp om gjestene. Synnøve Aabrekk, USUS

Smittevern

Et viktig fokusområde denne sommeren er smittevern, og både overnattingssteder og attraksjoner er opptatt av å trygge sine gjester og besøkende.

– Vi må levere på smittevern, og vi er i kontakt med kommunelegen i Lillesand angående dette. Blant annet er vi nøye med desinfisering, informasjon og har satt opp pleksiglass. Folk må også ta ansvar selv, noe vi opplever at de gjør, forteller Sjølund.

For å hjelpe de ulike aktørene, har NHO Reiseliv laget egne bransjeveiledere for smittevern.

– Disse legger en bransjenorm på hvordan bedriftene kan finne gode løsninger både for hvordan de kan ha et forsterket renhold og med tanke på å finne gode løsninger på hvordan avstands- og antallsbegrensningene kan opprettholdes på en trygg måte, forteller kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad.

Ved Vest-Agder Museet har de valgt å holde stengt de attraksjonene hvor smittevernet ville være vanskelig å opprettholde, for eksempel museumsskipet Hestmanden som skulle vært på jubileumsseilas i disse dager.

– Vi er veldig opptatt av det skal oppleves som trygt å besøke oss, og vi er svært nøye med smitteverntiltak. På Hestmanden ville det ikke være mulig å opprettholde alle nødvendige tiltak, derfor holder vi den stengt. Det samme gjelder Gimle gård, forteller administrerende direktør Olsen.

Hovedaksjonær ved Tingsaker familiecamping Gunnar Kulia er prosjektleder, Lillesand for Næringsforeningen.

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Noen styrer mot omsetningsrekord, mens andre har økonomiske utfordringer på grunn av koronautbruddet. Denne sommeren er kampen om turistene viktigere enn noen gang.

– Vi lå an til den beste cruisesesongen noensinne, og en fjerdedel av inntjeningen vi hadde regnet med skulle komme fra denne næringen, forteller John Olsen, administrerende direktør ved Vest- Agder Museet.

Koronapandemien har ført til stengte grenser, og selv om grensene på forsommeren ble åpnet litt og litt er det fremdeles lenge igjen til turister kan reise fritt rundt. Vest-Agder Museet består av elleve avdelinger, og særlig er det Setesdalsbanen og Kristiansand museum som merker fraværet av cruiseturistene.

– Slik det ser ut nå, så kommer det ingen cruiseskip til Kristiansand i år. Det er det vi tar høyde for, og på Kristiansand museum utgjør cruiseturistene som regel i underkant av 50 prosent av de besøkende. Det er klart det merkes, supplerer markedssjef Inger Marie Pedersen.

Stille før stormen ved Tingsaker Familiecamping.

Sørlandet kan bli vinneren

Kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad, tror Sørlandet kan være en av landsdelene som får flest besøkende i år.

– Dette er nok først og fremst nordmenns ferieparadis. De første meldinger fra reiselivsbedrifter som faktisk opplevde å være fullbooket fikk vi nettopp fra Sørlandsregionen. Nå vil det nok være store variasjoner, og det er nok fortsatt plass både på hoteller og campingplasser. Det er jo et stort mangfold av aktiviteter og ting å gjøre, med Dyreparken som den absolutt største aktøren, som nok i år kan få mye besøk.

Hun forteller om en bransje som trenger lang tid på å reise seg etter koronakrisen.

– Reiselivet er næringen som ble truffet først, hardest og som antagelig vil bruke lengst tid på å komme tilbake til normalen. Kundegrunnlaget til reiselivsnæringen kan deles inn i tre grupper: 40 prosent av omsetningen kommer fra forretningsmarkedet, 30 prosent fra utenlandske turister, og 30 prosent fra norske feriegjester. Med andre ord har norsk reiseliv mistet 70 prosent av sitt marked, sier hun.

Habberstad tror ikke det at nordmenn i år ferierer i Norge er nok til å redde reiselivet.

– Ifølge NHOs økonomibarometer sier åtte av ti reiselivsbedrifter at de vil trenge langt mer enn ett år for å komme tilbake til en normalsituasjon. Norske turister vil ikke erstatte pengebruken til de utenlandske reisende.

Kristiansand museum er et av elleve museer tilknyttet Vest-Agder Museet.

Kyst og fjell

Innovasjon Norges årlige turistundersøkelse viser at det i løpet av sommeren 2019 var 1,3 millioner overnattinger registrert på Sørlandet, hvor den absolutt største andelen av disse var knyttet til norske turister. Ifølge Synnøve Aabrekk, daglig leder i USUS, en næringsklynge for kultur-, opplevelses-, og reiselivsbedrifter, er fordelingen 85–15 med 85 prosent norske turister. Disse oppholder seg særlig langs kysten, mens Setesdal er den delen av Agder som har flest utenlandske gjester.

– Her er opp mot 25 prosent av gjestene fra utlandet, sier Aabrekk.

Ved Neset camping i Byglandsfjord merker de godt fraværet av turister fra andre land.

– Uka før Norge ble stengt ned i mars hadde jeg tyske bobiler. Så ble det helt dødt, sier Olav Neset, daglig leder ved campingen.

Han forteller at det særlig er i ukedagene de merker at noe er annerledes.

– Vi har hatt godt belegg i helgene, men utlendingene er her ofte hele uka. Når det er sagt merker vi at det kommer flere nordmenn i år, og det har kommet flere bestillinger enn vanlig tidlig i sesongen. Om dette veier opp for de utenlandske vi mister gjenstår å se.

Han er optimist, og håper nordmenn nå får øynene opp for eget land.

– Jeg tror vi har godt av å se hvor flott land vi bor i.

Historisk trekkplaster

Ifølge turistundersøkelsen er det å besøke historiske bygninger og steder den viktigste kulturaktiviteten for turistene. Dette gjør at Vest-Agder Museet fremdeles er optimistiske med tanke på årets sesong.

– Nå som alle nordmenn skal feriere i Norge håper vi på et større besøk på våre andre museer, fra Flekkefjord i vest til Kristiansand i øst.

Nå ønsker de å skape attraktivitet rundt de ulike museene som inngår i Vest-Agder Museet.

– Vi jobber for å få folk til å spre seg rundt på alle de elleve museene i sommer. For å få til det har vi blant annet laget en sommerbingo, hvor man samler klistremerker på de ulike stedene og kan vinne premier, forteller Pedersen.

Væravhengig

Selv om koronakrisen har ført til store økonomiske tap for mange, har det også dukket opp muligheter.

– Vi merker at det har vært mye folk på uteområdene våre i koronatiden, for eksempel på Kanonmuseet. Dette er noe vi vil satse videre på fremover, og lage digitale løsninger slik at folk kan kombinere et museumsbesøk med å gå seg en tur.

For at sesongen skal bli god, ønsker de ansatte ved Vest-Agder Museet seg følgende:

– Det er viktig at det kommer mange turister til Sørlandet. At folk velger Sørlandet. Og passe godt museumsvær, slik at de som kommer hit ikke bare ligger på stranda!

Ferie i nærområdet

Og det er nettopp dette som er alfa omega for denne sommeren. At de som skal reise, velger å dra til Sørlandet. Men vel så viktig er det at sørlendinger selv velger å bli i landsdelen, og utforske nærområdet sitt.

Synnøve Aabrekk, USUS

– Sørlandet har en god standing som sommerferiedestinasjon for nordmenn, men det som skjer nå er at vi konkurrerer med de andre landsdelene. Jeg er usikker på om vi klarer å opprettholde vår posisjon i år, men jeg håper det. Det blir en kamp om gjestene, så det er viktig å skape oppmerksomhet rundt destinasjonen, sier Synnnøve Aabrekk i USUS.

Hun håper alle landsdeler klarer seg gjennom denne sesongen, som beskrives som den mest krevende noensinne.

– For Norge som destinasjon er det viktig at hele landet overlever, for grensene åpner jo igjen. Vår viktigste oppgave nå er å bidra til å skape omsetning i sommer, slik at bedriftene klarer å holde seg flytende til neste sesong. Jeg håper sørlendinger kan ha samme tilnærming til en reise i egen region som en reise til en annen landsdel. Tenk gjennom hva du har lyst til å gjøre.

Mindre pengebruk

For Sørlandet er turisme en svært viktig inntektskilde, og ifølge Visit Norway legger turister igjen 10,3 milliarder kroner igjen i landsdelen i løpet av fem sommermåneder fra mai til august.

– Færre gjester betyr mindre penger i kassa for alle, sier Aabrekk.

Denne sommeren ser ut til å bli annerledes på flere områder, og Virkes befolkningsundersøkelse fra mai viser at nordmenn planlegger å bruke mindre penger på ferie i år enn tidligere. Årets sommerferiebudsjett ligger på 27 000 kroner, mot 36 000–44 000 de siste åtte årene. Av de som opplyser at de skal reise på norgesferie sier imidlertid 36 prosent at de skal bo på hotell, campingplasser eller leie innkvartering privat, et tall som er positivt for den delen av reiselivet.

Ved Tingsaker Familiecamping i Lillesand er de klar for storinnrykk i sommer. Daglig leder Espen Sjølund tror camping vil få et bedre rykte fremover.

Norgesferie

Da Norge stengte grensene i vår uttalte statsminister Erna Solberg at nordmenn i år må belage seg på ferie i eget land. Uttalelsen har gitt en boost for enkelte aktører.

– Da Erna sa at «nå blir det norgesferie», eksploderte det hos oss. For eksempel var det dobbelt så mye folk her i Kristi Himmelfartshelga enn det som er vanlig, sier Espen Sjølund, daglig leder ved Tingsaker Familiecamping i Lillesand.

Campingplassen er vanligvis fullbooket i juli, men i år ser også skuldersesongen med mai, juni og august ut til å fylles opp.

– Vi kunne solgt hyttene flere ganger, og mange bobiler vil reservere plass. Vi har få nummererte plasser, og lite reservasjon i utgangspunktet. Nå har vi bestemt oss for kun å ha drop-in i juli fordi vi ikke vil klare å holde unna på reservasjoner.

Sjølund er svært fornøyd med sesongen, som i vinter og vår var preget av avbestillinger men nå ligger an til å bli meget bra.

– For oss er det en bonus å få så bra skuldersesong. Det er rett på bunnlinja. I 2018 hadde vi en drømmesommer, med vanvittig omsetning. I fjor klarte vi nesten å slå den, men ikke helt. Rett før påske i år lå vi an til en nedgang i omsetning på 30 til 40 prosent, men dette har snudd totalt. Hvis sommeren fortsetter med normalt vær og lite smitte, så tror jeg kanskje vi kan slå 2018!

Både nye og gamle gjester dukker opp på campingplassen, som vanligvis har rundt 19 000 gjester i løpet av fire sommermåneder. Sjølund håper på flere gjengangere til neste år.

– Vi ser at det er mange nye folk hos oss nå, og vet at mange har leid bobil denne sesongen. Det er viktig for oss å levere et godt produkt slik at gjestene kommer tilbake.

Det blir en kamp om gjestene. Synnøve Aabrekk, USUS

Smittevern

Et viktig fokusområde denne sommeren er smittevern, og både overnattingssteder og attraksjoner er opptatt av å trygge sine gjester og besøkende.

– Vi må levere på smittevern, og vi er i kontakt med kommunelegen i Lillesand angående dette. Blant annet er vi nøye med desinfisering, informasjon og har satt opp pleksiglass. Folk må også ta ansvar selv, noe vi opplever at de gjør, forteller Sjølund.

For å hjelpe de ulike aktørene, har NHO Reiseliv laget egne bransjeveiledere for smittevern.

– Disse legger en bransjenorm på hvordan bedriftene kan finne gode løsninger både for hvordan de kan ha et forsterket renhold og med tanke på å finne gode løsninger på hvordan avstands- og antallsbegrensningene kan opprettholdes på en trygg måte, forteller kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad.

Ved Vest-Agder Museet har de valgt å holde stengt de attraksjonene hvor smittevernet ville være vanskelig å opprettholde, for eksempel museumsskipet Hestmanden som skulle vært på jubileumsseilas i disse dager.

– Vi er veldig opptatt av det skal oppleves som trygt å besøke oss, og vi er svært nøye med smitteverntiltak. På Hestmanden ville det ikke være mulig å opprettholde alle nødvendige tiltak, derfor holder vi den stengt. Det samme gjelder Gimle gård, forteller administrerende direktør Olsen.

Hovedaksjonær ved Tingsaker familiecamping Gunnar Kulia er prosjektleder, Lillesand for Næringsforeningen.

Tagger:, , ,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor