AA

Sørlandsk blikk på South by Southwest

  • Alexander Salveson Nossum i Norkart skriver om sine opplevelser på South by Southwest.
Medlemsnytt

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

I mars var flere aktører fra Sørlandet samlet i Austin, USA for å delta på bransjetreffet «South by Southwest». Teknologidirektør i Norkart, Alexander Salveson Nossum, har skrevet om hvordan han opplevde konferansen.

En uke i mars drar store deler av verdens tech-folk til the Lone Star State – nærmere bestemt Austin for å være med på en gigantisk festival som feirer «all things tech, music, film, creatives». I år var vi en gjeng fra teknologiselskapet Norkart som ønsket å bruke SXSW til inspirasjon og nettverk.

Vi var langt fra alene – da nærmere 500 nordmenn deltar på denne interaktive kulturfestivalen og hvor SAS og samarbeidspartnere har rigget et eget “House of Scandinavia”, hvor debatter, foredrag, mingling og popup-restauranter gir innsikt i verdier, kultur og teknologi Norden byr på.

Etter en innholdsrik og hektisk uke sitter jeg på flyet tilbake – lastet med større innsikt i trender, observasjoner og nye relasjoner. Det er tydelig at SXSW er et sted hvor det tverrfaglige får en helt ny betydning. Og sjeldent passer det bedre enn akkurat den tiden vi lever i innenfor teknologiutvikling – og jeg tenkte å dele noen av mine refleksjoner med dere.

Diversity – mangfold 

Et gjennomgående tema i de fleste bransjer – fra startups til helseinformatikk – er diversity og mangfold. Diversitybudskapet er mangfold på etnisitet, alder, kunnskap og ikke minst fagekspertise. Hjemme i Norge har vi hørt om tverrfaglighet lenge og vi er rimelig gode på det i prosjekter og når vi «lager noe» – men det slår meg at flere og flere peker på at suksessen skapes mellom å blande ekspertise gjennomgående i hele organisasjonen. Et eksempel er et sitat fra markedsdirektøren (CMO) fra helseteknologiselskapet Optum: «The difference between the CTO and the CMO is that we are like Ying and Yang – we cannot live without each other”. Denne ekspertiseglidningen er noe mange smykker seg med, men som nå ser ut til å bli mer avgjørende for å omfavne for å inneha konkurransekraft fremover. Suksess i flere og flere selskaper handler ikke om den rene teknologiutviklingen eller datakraften, men hvordan man med suksess anvender teknologi, data, innsikt inn i ekspertisesiloer som reklame, merkevarebygging, helse, brukervennlighet/UX, kundeopplevelsen.

Data, tillit og personvern

I mange år har hele teknologibransjen snakket om innsamling av data og metoder for analyse og innsikt inn i massive datastrømmer. Det slår meg at dette nå er et mindre tema. Nå er diskusjonen virkelig modnet og handler om hvem som eier dataene dine, begrensninger på salg av data, personvernet og kanskje vanskeligst og viktigst: tillit i hele dataøkonomien. “Privacy is Dead” blir løftet frem som en av de viktigste trendene av blant annet Amy Web, og peker tydelig på en fremtid som er ganske annerledes rundt data og personvern. Giganter som Facebook, Google og lignende får økt kritikk fra politisk hold, offentlig regulering av datamakten, trusselbildet og mulighetsrommet gjennom dataøkonomien diskuteres oftere.

For meg sier dette noe om at vi har kommet et viktig steg fremover. Heldigvis er det ikke bare hos de store gigantene dette er tema – også på House of Scandinavia var det flere seanser rundt dataøkonomi, personvern og teknologi. Vi fikk blant annet høre om suksesshistorier fra smartbyen Stavanger, ATEA, UrbanSharing, AirThings og IKT-Norge om hvordan dette er i Norge. Det slår meg at vi er faktisk langt fremme her hjemme på berget – hvor vi sammen åpent diskuterer løsninger og muligheter på tvers av offentlig/privat. Det nordiske verdisettet og kulturen vår kan være en forklaring på hvorfor vi så enkelt får til dette sammenlignet med andre land og kulturer. For egen del er det fantastisk spennende å se at “lille” Norkart jobber med de samme tema, problemstillinger og teknologi som store ledende konsern globalt – og hvor viktig en bærekraftig dataøkonomi er fremover.

Atferd, teknologi, marketing og økonomi

Kanskje det mest tydelige tegnet på at vi er i smeltedigelen SXSW er at det er gjennomgående trend i diskusjoner og presentasjoner å ta opp effekten mellom ulike fagområder. Innhold, historiefortelling, markedsføring, teknologi blir alle blandet sammen og ser ut til å være viktigere og viktigere for både offentlig og private organisasjoner. Det som slår meg er hvor mange som nå kombinerer «soft science» med «hard science» – tydeligst eksemplifisert gjennom å fokusere på empati, følelser og atferd i markedsføring og utvikling av teknologitunge merkevarer. For ikke mange år siden husker jeg å være på fagtunge akademiske konferanser hvor det var ansett som svært innovativt å kombinere atferdspsykologi med kartteknologi. Nå ser jeg at kombinasjonen mellom psykologi, atferd, sosiologi og teknologi, salg, økonomi nå er ansett som ganske naturlig og en suksessfaktor for vellykkede organisasjoner. Effekten er at vi får mer meningsfylte merkevarer hvor «purpose» og «empathy» er viktige drivere. Helt i tråd med hvordan jeg har sett på vår egen teknologiutvikling og rekruttering de siste årene.

AI – kunstig intelligens

Er du på verdens største teknologifestival så er kunstig intelligens, AI, et obligatorisk tema. Det er en av dette tiårets aller største trender – og hype. Og det skjer fantastiske fremskritt på selve teorien og teknologien – men det som slår meg mest er et skifte fra å snakke veldig mye om teorien og teknologien – så snakkes det nå mer og mer om anvendelser og hvilken effekt AI, maskinlæring og data science skaper. Også rundt AI og maskinlæring diskuteres det kraftig rundt etikken, personvernet og trusselbildet som reiser seg. Som tidligere akademiker setter jeg også stor pris på at det nå diskuteres mye rundt data bias – altså det veldig kjente problemet med at kvalitet og aspekter med grunnlagsdata påvirker resultatet uten at det nødvendigvis er synlig. Uten fokus på dette øker trusselbildet dramatisk mye. AI og maskinlæring på SXSW mener jeg peker på at vi virkelig er på vei til å skape nytteverdi av de nye metodene og kombinere dette med alle datastrømmene vi omgir oss med.

SXSW er en sørlig smeltedigel i Austin – hvor fag, mennesker, kulturer, etnisiteter, kjønn, ekspertiser møtes og ser fremover i amerikansk «forward thinking mode». Som sørlending, slår sammenligningen med Arendalsuka meg. Hver sensommer opplever vi mye av den samme sørlige smeltedigelen i Arendal – foreløpig i litt mindre skala og mye mer kortreist. Håper vi også sees der til like inspirerende smeltedigel!

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
I mars var flere aktører fra Sørlandet samlet i Austin, USA for å delta på bransjetreffet "South by Southwest". Teknologidirektør i Norkart, Alexander Salveson Nossum, har skrevet om hvordan han opplevde konferansen.

En uke i mars drar store deler av verdens tech-folk til the Lone Star State – nærmere bestemt Austin for å være med på en gigantisk festival som feirer «all things tech, music, film, creatives». I år var vi en gjeng fra teknologiselskapet Norkart som ønsket å bruke SXSW til inspirasjon og nettverk.

Vi var langt fra alene – da nærmere 500 nordmenn deltar på denne interaktive kulturfestivalen og hvor SAS og samarbeidspartnere har rigget et eget “House of Scandinavia”, hvor debatter, foredrag, mingling og popup-restauranter gir innsikt i verdier, kultur og teknologi Norden byr på.

Etter en innholdsrik og hektisk uke sitter jeg på flyet tilbake – lastet med større innsikt i trender, observasjoner og nye relasjoner. Det er tydelig at SXSW er et sted hvor det tverrfaglige får en helt ny betydning. Og sjeldent passer det bedre enn akkurat den tiden vi lever i innenfor teknologiutvikling – og jeg tenkte å dele noen av mine refleksjoner med dere.

Diversity – mangfold 

Et gjennomgående tema i de fleste bransjer – fra startups til helseinformatikk – er diversity og mangfold. Diversitybudskapet er mangfold på etnisitet, alder, kunnskap og ikke minst fagekspertise. Hjemme i Norge har vi hørt om tverrfaglighet lenge og vi er rimelig gode på det i prosjekter og når vi «lager noe» – men det slår meg at flere og flere peker på at suksessen skapes mellom å blande ekspertise gjennomgående i hele organisasjonen. Et eksempel er et sitat fra markedsdirektøren (CMO) fra helseteknologiselskapet Optum: «The difference between the CTO and the CMO is that we are like Ying and Yang – we cannot live without each other”. Denne ekspertiseglidningen er noe mange smykker seg med, men som nå ser ut til å bli mer avgjørende for å omfavne for å inneha konkurransekraft fremover. Suksess i flere og flere selskaper handler ikke om den rene teknologiutviklingen eller datakraften, men hvordan man med suksess anvender teknologi, data, innsikt inn i ekspertisesiloer som reklame, merkevarebygging, helse, brukervennlighet/UX, kundeopplevelsen.

Data, tillit og personvern

I mange år har hele teknologibransjen snakket om innsamling av data og metoder for analyse og innsikt inn i massive datastrømmer. Det slår meg at dette nå er et mindre tema. Nå er diskusjonen virkelig modnet og handler om hvem som eier dataene dine, begrensninger på salg av data, personvernet og kanskje vanskeligst og viktigst: tillit i hele dataøkonomien. “Privacy is Dead” blir løftet frem som en av de viktigste trendene av blant annet Amy Web, og peker tydelig på en fremtid som er ganske annerledes rundt data og personvern. Giganter som Facebook, Google og lignende får økt kritikk fra politisk hold, offentlig regulering av datamakten, trusselbildet og mulighetsrommet gjennom dataøkonomien diskuteres oftere.

For meg sier dette noe om at vi har kommet et viktig steg fremover. Heldigvis er det ikke bare hos de store gigantene dette er tema – også på House of Scandinavia var det flere seanser rundt dataøkonomi, personvern og teknologi. Vi fikk blant annet høre om suksesshistorier fra smartbyen Stavanger, ATEA, UrbanSharing, AirThings og IKT-Norge om hvordan dette er i Norge. Det slår meg at vi er faktisk langt fremme her hjemme på berget – hvor vi sammen åpent diskuterer løsninger og muligheter på tvers av offentlig/privat. Det nordiske verdisettet og kulturen vår kan være en forklaring på hvorfor vi så enkelt får til dette sammenlignet med andre land og kulturer. For egen del er det fantastisk spennende å se at “lille” Norkart jobber med de samme tema, problemstillinger og teknologi som store ledende konsern globalt – og hvor viktig en bærekraftig dataøkonomi er fremover.

Atferd, teknologi, marketing og økonomi

Kanskje det mest tydelige tegnet på at vi er i smeltedigelen SXSW er at det er gjennomgående trend i diskusjoner og presentasjoner å ta opp effekten mellom ulike fagområder. Innhold, historiefortelling, markedsføring, teknologi blir alle blandet sammen og ser ut til å være viktigere og viktigere for både offentlig og private organisasjoner. Det som slår meg er hvor mange som nå kombinerer «soft science» med «hard science» – tydeligst eksemplifisert gjennom å fokusere på empati, følelser og atferd i markedsføring og utvikling av teknologitunge merkevarer. For ikke mange år siden husker jeg å være på fagtunge akademiske konferanser hvor det var ansett som svært innovativt å kombinere atferdspsykologi med kartteknologi. Nå ser jeg at kombinasjonen mellom psykologi, atferd, sosiologi og teknologi, salg, økonomi nå er ansett som ganske naturlig og en suksessfaktor for vellykkede organisasjoner. Effekten er at vi får mer meningsfylte merkevarer hvor «purpose» og «empathy» er viktige drivere. Helt i tråd med hvordan jeg har sett på vår egen teknologiutvikling og rekruttering de siste årene.

AI – kunstig intelligens

Er du på verdens største teknologifestival så er kunstig intelligens, AI, et obligatorisk tema. Det er en av dette tiårets aller største trender – og hype. Og det skjer fantastiske fremskritt på selve teorien og teknologien – men det som slår meg mest er et skifte fra å snakke veldig mye om teorien og teknologien – så snakkes det nå mer og mer om anvendelser og hvilken effekt AI, maskinlæring og data science skaper. Også rundt AI og maskinlæring diskuteres det kraftig rundt etikken, personvernet og trusselbildet som reiser seg. Som tidligere akademiker setter jeg også stor pris på at det nå diskuteres mye rundt data bias – altså det veldig kjente problemet med at kvalitet og aspekter med grunnlagsdata påvirker resultatet uten at det nødvendigvis er synlig. Uten fokus på dette øker trusselbildet dramatisk mye. AI og maskinlæring på SXSW mener jeg peker på at vi virkelig er på vei til å skape nytteverdi av de nye metodene og kombinere dette med alle datastrømmene vi omgir oss med.

SXSW er en sørlig smeltedigel i Austin – hvor fag, mennesker, kulturer, etnisiteter, kjønn, ekspertiser møtes og ser fremover i amerikansk «forward thinking mode». Som sørlending, slår sammenligningen med Arendalsuka meg. Hver sensommer opplever vi mye av den samme sørlige smeltedigelen i Arendal – foreløpig i litt mindre skala og mye mer kortreist. Håper vi også sees der til like inspirerende smeltedigel!

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor