Medlemsnytt
Liv Iversen sammen med et knippe av kollegaene.

Starter egen utviklingsavdeling

02.05.2019 | May Baagøe Broughton
Crane Service Norway AS, med base i Vennesla, har i løpet av et år vokst fra tre til tyve ansatte. Nå starter de sin egen forskning- og utviklingsavdeling.
- Vi ser at det skaper ny verdi for bedriften, og ved å starte denne avdelingen kan vi nå ut til nye markedsområder, forteller daglig leder for Crane Service Norway, Liv Iversen.

Crane Service Norway Service AS ble etablert i juni 2017, og startet for fullt i januar 2018. Gründer i firmaet er Ronnie Johannessen, og sammen med Håkon Aadnevik og Liv Iversen har han tatt opp kampen med de store aktørene i olje- og gassmarkedet. Det startet med service og delesalg i kran- og riggmarkedet, og nå har de altså laget et tredje bein hvor de satser på nye konsepter og teknologi.

- Helt fra begynnelsen har det vært en plan om at vi skulle starte opp med teknologisk utvikling, det kom bare litt tidligere enn planlagt, sier Iversen.

I den nye avdelingen er det ansatt tre personer, som foreløpig jobber med to nye konsepter; intern digitalutvikling og et eksternt tilbudsområde som skal forenkle kundens hverdag. Det vil være utvikling av både soft- og hardware.

Målet er at kunder skal kontakte dem for hele sirkelen på service, deler og konseptutvikling. De ønsker å være en uavhengig tredjepart.

Gir nye muligheter


Ifølge Iversen vil den nye avdelingen gi dem helt nye muligheter både i eksisterende markeder og innen nye markedsområder. De får et solid konsept og et større nedslagsfelt i verdikjeden.

- Andre deler av samfunnet har kommet langt innen teknologi. Olje og gass har hatt en utvikling på  noen områder, men er konservative på andre. I brytningen vokser det frem andre muligheter på grunn av nye lover og regler fra høyere hold, og en generell endring. De systemene vi har utviklet til nå kan brukes i andre fagområder, blant annet fornybar energi, forteller Iversen.

Flere lokale og internasjonale samarbeidspartnere


Iversen ser at nettverk er alfa og omega for bedriften, og sammen med de andre ansatte har hun  bygd opp et stort nettverk både lokalt og internasjonalt, gjennom lang fartstid i bransjen.

De har gode kontakter, blant annet i Dubai, gjennom sørlendingen Jan Sigurd Aukland i Teco Marine. Rune Haugen, som er ansatt i CSN jobber tett med ham, og sammen kan firmaene gjøre større jobber.

- I tillegg til godt samarbeid skaper det også flere muligheter da dette er et knutepunkt for nærliggende land i Afrika og Asia, understreker Iversen.

Lav konjunktur over flere år har ifølge Iversen vært årsaken til mange nye og annerledes samarbeid. Hun forteller at hun tror på nye strukturer, og at samarbeid som kommer i 2019 vil være veldig spennende for dem.

-  Vi har en høy standing i markedet på grunn av vår kompetanse, og det er jo kult at flere ønsker å samarbeide med et firma fra lille Vennesla på grunn av det vi driver med, sier Iversen.

Ser lyset i enden av tunnelen

For CSN har det vært et spennende oppstartsår, og de ser lyset i enden av tunnelen for bransjen. De rigger for vekst, og har kontor i Brasil samt at de skal åpne en ny avdeling i Singapore i løpet av 2019. I tillegg har bedriften fått på plass et arbeidende styre som skal hjelpe dem med videre vekst.

I en tidligere utgave av SPENNmagasinet har er det gjort et intervju med Liv Iversen. Det kan du lese her.
facebook