AA

Stengte butikken – doblet omsetningen

  • Trine Rønnevig er ikke redd for å gå ut av komfortsonen.
spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Koronakrisen førte til at Trine Rønnevig måtte stenge kunstkolonialen i Lillesand. Hun fant en løsning som ga mange flere kunder, og nesten doblet omsetning.

– Det hender jeg føler meg ganske smart, sier hun, og ler høyt fra kontoret sitt.

Trine Wilhelmine Rønnevig har nettopp avsluttet en livesending på Facebook fra Harald Fjeldal Kunstkolonial i Lillesand. I midten av mars måtte hun stenge dørene på grunn av koronasituasjonen, og tok umiddelbart utfordringen på strak arm.

– Den siste dagen jeg hadde åpent kjente jeg veldig på at det begynte å bli vanskelig å tenke på renhold og desinfisering. Det var stressende å passe på at kunder holdt avstand og ikke tok på ting. Jeg var helt utmattet på ettermiddagen og tenkte at dette ikke kunne gå lenger, forteller hun.

Da tok hun imot en oppfordring fra den amerikanske tv-personligheten Mel Robbins, som hun følger i sosiale medier.

– Hun sa «ta kontroll over situasjonen», og det gjorde jeg. Jeg sa til mine to ansatte at vi måtte stenge dørene, og at jeg skulle sende live fra butikken hver dag på Facebook. Jeg hadde ingen peiling på hvordan jeg skulle gjøre det, eller hvordan det skulle fungere. Men jeg fikk ny energi av å konsentrere meg om disse sendingene, forteller Rønnevig.

Økt omsetning

Målet, sier hun, var å holde kundeforholdene varme og unngå å bli glemt, men så langt har hun oppnådd langt mer. De to første ukene etter at kunstkolonialen stengte, hadde hun en økt omsetning på over 45 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

– Jeg er jo «on a mission». Jeg gjør det som skal til for å redde butikken. Det har alltid vært gøy å teste ut ting, og det er lenge siden jeg sluttet å irritere meg over hvordan jeg ser ut og høres ut. Hvis du har noe å formidle, så må du bare hive deg rundt og gjøre det. Det går ikke å sitte på gjerdet nå, sier Rønnevig, som har lagt en sendeplan for tjue dager fremover.

Hun har forskjellige temaer hver gang, og sender gjerne fra ulike steder i løpet av uka. Det viktigste er at folk ser på – fra hele landet, og blir fristet av produktene hun forteller om. Etter sendingen kommuniserer hun med seerne på Facebook, og tar imot bestillinger.

Kundemagnet

Flere har latt seg inspirere av 58-åringen. I en Facebook-gruppe hvor hun forteller om konseptet sitt er det i skrivende stund over hundre medlemmer. Og Rønnevig har brukt sosiale medier til markedsføring før. Da har hun gjerne hatt med seg hunden sin, en brun labrador som lyder navnet Alf. Etter hvert en av Lillesands mest berømte bikkjer.

– Jeg har sett potensialet med sosiale medier, og det å by på meg selv og fortelle historier. Jeg bruker det jeg har for å nå ut, og Alf er en kundemagnet. Dette konseptet er mer seriøst, så han har ikke fått delta ennå. Men jeg tror en del savner ham, så kanskje han får bli med litt snart, sier hun.

Gammel kolonial

Rønnevig har lenge vært et kjent ansikt i hjembyen. Hun er utdannet gullsmed, og har drevet smykkeverksted i flere tiår. I 2014 tok hun over lokalene til det som en gang var Harald Fjeldal kolonialforretning på bryggekanten i Lillesand. Siden skiltet fra den gangen fortsatt hang på veggen, valgte hun å beholde det. Dermed skapte hun begrepet «kunstkolonial», som hun er den eneste om å bruke i hele verden. Herfra selger hun blant annet smykker, klær og accessoirer, først og fremst rettet mot kvinner.

– Planen var at jeg skulle drive både gullsmed og butikk. Jeg skjønte fort at jeg hadde tatt meg vann over hodet, og satset kun på butikken. Det var en bratt lærekurve, og jeg visste ikke hva jeg gikk til. Det har vært noen ganger jeg har vurdert å gi meg, men jeg har hentet meg inn igjen. Jeg blir veldig kreativ under press, og etter at jeg la ned verkstedet har jeg brukt all kreativiteten i butikken. Det er det som er så givende med dette: Det er veldig gøy å få være kreativ hver eneste dag.

Da koronaviruset kom ville Trine Rønnevig prøve å ta kontroll over situasjonen. Hun gjorde stor suksess ved å prøve nye løsninger i butikken.

Forbilde

Rønnevig er født og oppvokst i Lillesand, og har et sterkt slektskap å leve opp til. Hennes bestefar etablerte Rønnevigs bryggeri, som lenge produserte Sørlandets julebrus, mens mor er kulturvernarbeider Else «Sprossa» Rønnevig. Som de fleste i Lillesand vet, fikk hun tilnavnet sitt fordi hun så det som sin livsoppgave å verne om gamle bygninger – og spesielt vinduer.

– Hun er et stort forbilde, sier Rønnevig.

– Den dama har ingen alder, hun er ustoppelig. Det er ingen tvil om at jeg har gode gener når det gjelder kreativitet. Jeg har alltid blitt oppfordret og oppmuntret til å være kreativ. Jeg er et positivt menneske og mener at kreativiteten kan brukes på mange plan, sier hun.

Hvis du har noe å formidle, så må du bare hive deg rundt

Byutvikling

Som mangeårig leder av Lillesand Handelsstand, engasjerte Rønnevig seg sterkt i byutvikling. Det gjør hun fortsatt.

– Lillesand er fantastisk, men jeg synes de promoterer seg selv for lite. Jeg har alltid drevet med næringsvirksomhet når jeg har bodd her, og jeg har engasjert meg i alt fra gågata til åpningstidene i byen. Jeg har mange meninger og er ikke redd for å lufte dem. Så jeg har nok terget på meg en del også, sier Rønnevig, som så mange andre er usikker på hva fremtiden nå vil bringe for næringsvirksomheten

– Så lenge livesendingene fungerer, så fortsetter jeg med dem. Men om butikken vil bestå som før, vet jeg ikke. Ingenting er sikkert. Men jeg skal i hvert fall gjøre alt jeg kan. Ingen skal kunne ta meg på det.

FAKTA: Trine W. Rønnevig (58)

Stilling: Eier av Harald Fjeldal Kunstkolonial i Lillesand

Bor i Lillesand

Sivilstand: Singel

Bakgrunn: Utdannet gullsmed og har drevet smykkeverksted i 30 år

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Koronakrisen førte til at Trine Rønnevig måtte stenge kunstkolonialen i Lillesand. Hun fant en løsning som ga mange flere kunder, og nesten doblet omsetning.

– Det hender jeg føler meg ganske smart, sier hun, og ler høyt fra kontoret sitt.

Trine Wilhelmine Rønnevig har nettopp avsluttet en livesending på Facebook fra Harald Fjeldal Kunstkolonial i Lillesand. I midten av mars måtte hun stenge dørene på grunn av koronasituasjonen, og tok umiddelbart utfordringen på strak arm.

– Den siste dagen jeg hadde åpent kjente jeg veldig på at det begynte å bli vanskelig å tenke på renhold og desinfisering. Det var stressende å passe på at kunder holdt avstand og ikke tok på ting. Jeg var helt utmattet på ettermiddagen og tenkte at dette ikke kunne gå lenger, forteller hun.

Da tok hun imot en oppfordring fra den amerikanske tv-personligheten Mel Robbins, som hun følger i sosiale medier.

– Hun sa «ta kontroll over situasjonen», og det gjorde jeg. Jeg sa til mine to ansatte at vi måtte stenge dørene, og at jeg skulle sende live fra butikken hver dag på Facebook. Jeg hadde ingen peiling på hvordan jeg skulle gjøre det, eller hvordan det skulle fungere. Men jeg fikk ny energi av å konsentrere meg om disse sendingene, forteller Rønnevig.

Økt omsetning

Målet, sier hun, var å holde kundeforholdene varme og unngå å bli glemt, men så langt har hun oppnådd langt mer. De to første ukene etter at kunstkolonialen stengte, hadde hun en økt omsetning på over 45 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

– Jeg er jo «on a mission». Jeg gjør det som skal til for å redde butikken. Det har alltid vært gøy å teste ut ting, og det er lenge siden jeg sluttet å irritere meg over hvordan jeg ser ut og høres ut. Hvis du har noe å formidle, så må du bare hive deg rundt og gjøre det. Det går ikke å sitte på gjerdet nå, sier Rønnevig, som har lagt en sendeplan for tjue dager fremover.

Hun har forskjellige temaer hver gang, og sender gjerne fra ulike steder i løpet av uka. Det viktigste er at folk ser på – fra hele landet, og blir fristet av produktene hun forteller om. Etter sendingen kommuniserer hun med seerne på Facebook, og tar imot bestillinger.

Kundemagnet

Flere har latt seg inspirere av 58-åringen. I en Facebook-gruppe hvor hun forteller om konseptet sitt er det i skrivende stund over hundre medlemmer. Og Rønnevig har brukt sosiale medier til markedsføring før. Da har hun gjerne hatt med seg hunden sin, en brun labrador som lyder navnet Alf. Etter hvert en av Lillesands mest berømte bikkjer.

– Jeg har sett potensialet med sosiale medier, og det å by på meg selv og fortelle historier. Jeg bruker det jeg har for å nå ut, og Alf er en kundemagnet. Dette konseptet er mer seriøst, så han har ikke fått delta ennå. Men jeg tror en del savner ham, så kanskje han får bli med litt snart, sier hun.

Gammel kolonial

Rønnevig har lenge vært et kjent ansikt i hjembyen. Hun er utdannet gullsmed, og har drevet smykkeverksted i flere tiår. I 2014 tok hun over lokalene til det som en gang var Harald Fjeldal kolonialforretning på bryggekanten i Lillesand. Siden skiltet fra den gangen fortsatt hang på veggen, valgte hun å beholde det. Dermed skapte hun begrepet «kunstkolonial», som hun er den eneste om å bruke i hele verden. Herfra selger hun blant annet smykker, klær og accessoirer, først og fremst rettet mot kvinner.

– Planen var at jeg skulle drive både gullsmed og butikk. Jeg skjønte fort at jeg hadde tatt meg vann over hodet, og satset kun på butikken. Det var en bratt lærekurve, og jeg visste ikke hva jeg gikk til. Det har vært noen ganger jeg har vurdert å gi meg, men jeg har hentet meg inn igjen. Jeg blir veldig kreativ under press, og etter at jeg la ned verkstedet har jeg brukt all kreativiteten i butikken. Det er det som er så givende med dette: Det er veldig gøy å få være kreativ hver eneste dag.

Da koronaviruset kom ville Trine Rønnevig prøve å ta kontroll over situasjonen. Hun gjorde stor suksess ved å prøve nye løsninger i butikken.

Forbilde

Rønnevig er født og oppvokst i Lillesand, og har et sterkt slektskap å leve opp til. Hennes bestefar etablerte Rønnevigs bryggeri, som lenge produserte Sørlandets julebrus, mens mor er kulturvernarbeider Else «Sprossa» Rønnevig. Som de fleste i Lillesand vet, fikk hun tilnavnet sitt fordi hun så det som sin livsoppgave å verne om gamle bygninger – og spesielt vinduer.

– Hun er et stort forbilde, sier Rønnevig.

– Den dama har ingen alder, hun er ustoppelig. Det er ingen tvil om at jeg har gode gener når det gjelder kreativitet. Jeg har alltid blitt oppfordret og oppmuntret til å være kreativ. Jeg er et positivt menneske og mener at kreativiteten kan brukes på mange plan, sier hun.

Hvis du har noe å formidle, så må du bare hive deg rundt

Byutvikling

Som mangeårig leder av Lillesand Handelsstand, engasjerte Rønnevig seg sterkt i byutvikling. Det gjør hun fortsatt.

– Lillesand er fantastisk, men jeg synes de promoterer seg selv for lite. Jeg har alltid drevet med næringsvirksomhet når jeg har bodd her, og jeg har engasjert meg i alt fra gågata til åpningstidene i byen. Jeg har mange meninger og er ikke redd for å lufte dem. Så jeg har nok terget på meg en del også, sier Rønnevig, som så mange andre er usikker på hva fremtiden nå vil bringe for næringsvirksomheten

– Så lenge livesendingene fungerer, så fortsetter jeg med dem. Men om butikken vil bestå som før, vet jeg ikke. Ingenting er sikkert. Men jeg skal i hvert fall gjøre alt jeg kan. Ingen skal kunne ta meg på det.

FAKTA: Trine W. Rønnevig (58)

Stilling: Eier av Harald Fjeldal Kunstkolonial i Lillesand

Bor i Lillesand

Sivilstand: Singel

Bakgrunn: Utdannet gullsmed og har drevet smykkeverksted i 30 år

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor