SPENN
- Vi begynte i det små, og det har vært noen tøffe tider underveis, sier Elin Krumm, daglig leder i Pippin.

Supporteren

25.11.2021 | Tekst: Jan Frantzen. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland
Elin Krumm hadde et rekordår som Pippin-sjef i fjor. Nå skal hun også bidra til å gjenreise Sørlandets fotballstolthet, som styreleder i Start.
Gærningene. Utskuddene. Opprørerne og bråkmakerne. De som ser ting annerledes, de som ikke følger reglene. Det er de som fremheves på veggen utenfor kontoret til Elin Krumm, i et gammelt sitat fra Applegründeren Steve Jobs.

– Det er ofte de som sitter bakerst i klasserommet på videregående, de som bråker mest og kanskje ikke kommer ut med et vitnemål, som en dag blir gründere og får ting til, sier Krumm.

– Jeg var ikke en sånn type, smiler hun.

Krumm var imidlertid hardtarbeidende og målbevisst. Det måtte hun være da hun startet Applebutikken Pippin sammen med daværende ektemann, Jesper Elimar Krumm, i 2007. Hun ble daglig leder da den første butikken åpnet i Henrik Wergelands gate, uten særlig erfaring fra verken teknologibransje eller ledelse.

– Jeg ville være med på å bygge opp noe, skape noe nytt. Det ble en vanvittig bratt læringskurve, forteller Krumm.

– Det første året var tungt. Det ble ekstremt mye jobb, og vi måtte ha mye hjelp fra naboer, familie og venner. Vi begynte i det små, og det har vært noen tøffe tider underveis. Men veksten kom etter hvert, sier hun.

Lært mye

I dag kan man kjøpe Appleprodukter nærmest hvor som helst. Den gangen var Pippin mer eller mindre alene om å tilby dette i en fysisk butikk i Kristiansand. Og etter et besøk fra Apple Norge fikk de den høyeste sertifiseringen en forhandler kan få hos Apple. Det første driftsåret ga en omsetning på 14 millioner. I fjor var tallet nesten det femdobbelte. Og antall årsverk har økt fra 2,5 til 20. Elin Krumm er også en helt annen leder enn hun var i 2007.

– Jeg har lært mye i løpet av disse årene. Først og fremst har jeg blitt en bedre menneskekjenner, og fått forståelse for at folk har ulike behov når det gjelder opplæring, motivasjon og trivsel. Jeg har utviklet meg mye på det området, sier hun, og slår fast at hun gjerne kunne vært litt strengere som sjef.

Kanskje kommer tålmodigheten fra erfaringen med å jobbe med ankomstservice i SAS som ung.

– Da møtte jeg mange sinte mennesker som hadde mistet bagasje eller flyforbindelser, og jeg lærte mye om kundehåndtering. Det hendte at det ble ganske opphetet, og da måtte man forholde seg rolig. Jeg har lært at det ikke nytter å hisse seg opp, sier Krumm.

Butikkdrift i endring

Etter påske i fjor begynte nordmenn å innse at de ikke kunne bruke pengene sine på utenlandsferie under pandemien. Det resulterte blant annet i rekordomsetning for Pippin i 2020. Men Krumm er forberedt på at butikkdrift vil endre seg de nærmeste årene.

– Det er vanskelig å forutse hvordan en butikk vil se ut om fem år, men jeg tror det er viktig at kunder får en god opplevelse når de kommer inn. Og det er avgjørende med kompetanse og god kundeservice. Vi ble kjøpt opp av Infografikk i Sarpsborg i fjor, og det gjør at vi står bedre rustet. Mens vi har vært flinke på privatmarkedet, har de hatt hovedfokus på bedriftsmarkedet. Vi blir sterkere med et større team som jobber sammen, og det blir nok viktig i fremtidens butikkdrift at man har solide eiere bak seg, sier hun.

Hjerte for Start

En av Krumms aller fremste lidenskaper er fotball. Og først og fremst Start. I sommer fikk hun den lidenskapen enda tettere på kroppen, da hun som nestleder i Start-styret rykket opp og overtok ledervervet fordi Andreas Ivan Nielsen fratrådte av helsemessige årsaker.

– Jeg har et stort hjerte for Start, og har gått på kamper siden jeg var fire–fem år. Jeg kan telle på én hånd de hjemmekampene jeg har gått glipp av det siste tiåret. Så jeg ønsker å bidra, sier hun.

– Er det noe du kan overføre fra Pippin-suksessen til vervet i Start?

– Jeg har fått mye erfaring i å jobbe under hardt press og i situasjoner som krever stor arbeidskapasitet. Og jeg har lært mye om å bygge merkevare og skape engasjement, som blir en del av min oppgave i Start – i tillegg til å passe på at styret tilrettelegger for at de som jobber der i det daglige har de vilkårene som trengs for å løfte klubben. Det er viktig for Sørlandet og Kristiansand at byen har en fotballklubb på høyt  nivå. Det er viktig for næringslivet og det er viktig for de unge å ha noen å se opp til, sier hun.

– Hva må til for at Start skal bli en sånn klubb igjen?

– Hardt arbeid. Produktet ligger i det som skjer på banen. Så fort det kommer noen seire, vil engasjementet øke. Vi må inn på vinnersporet igjen. Det har vært veldig tøft i noen år, mange ting har skjedd på en gang. Når ting ikke stemmer på banen får det konsekvenser i alle kanter, med uro i klubben og litt dårlig stemning over hele linja.

Optimisme

Krumm mener det er optimisme i gangene på Sparebanken Sør Arena, på tross av en skuffende sesong. En ung og spennende trener er kommet inn, det samme er en klubbdirektør med gode forutsetninger til å styre Start tilbake til toppen av norsk fotball.

– Det er mye positivt som skjer, som kommer i skyggen av dårlige resultater. Det er også spennende at det er vedtatt å sette i gang en prosess med fotball for kvinner i Start. Tiden er inne for å ta tak i det. Det kan gi et ekstra løft for klubben og bidra til engasjement om man får det på plass, sier Krumm.

– Så supporter-hjertet er ikke utslitt etter dårlige resultater?

– Nei, jeg kjenner at lidenskapen for klubben blir enda litt sterkere i tunge tider. Og nå kan det bare gå én vei.

Elin Krumm (46)

Stilling: Daglig leder i Pippin.

Familie: Separert, to barn.

Bakgrunn: Har vært daglig leder i Pippin siden den første butikken åpnet i 2007.

Leser: Nettaviser og gjerne en god bok når det en sjelden gang er tid til det.

Hører på: Alt fra Sam Smith til The Weeknd.

Ser på: Elsker serier. Humor og drama.

Gir inspirasjon: Positive mennesker. Engasjement. Trening.
facebook

Relaterte saker