AA

Twentyfour svever høyt i Kollen

  • Tom Erik Mykjåland, daglig leder i Norwegian Concept som eier merkevaren Twentyfour og Kristin Vestgren Sæterøy, daglig leder i Holmenkollen Skifestival, i det offisielle frivillig antrekket fra Twentyfour. Foto: Ida Bjørkås.
Medlemsnytt

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

I 2006 ble familiebedriften Norwegian Concept startet, med Twentyfour-merkevaren i spissen. 13 år senere kler de opp Norges største vinterfolkefest, som offisiell klesleverandør for Holmenkollen Skifestival.

Det hele startet da et lokalt idrettslag på Sørlandet trengte nye drakter. 27 år var gått siden den da 19 år gamle Frank Mykjåland startet sitt importfirma sammen med sin bror, og det som tidligere hadde vært en drøm om å drive med sport og tekstil, ble plutselig et mål og en konkret mulighet. Norwegian Concept ble etablert, og samtidig ble det satset mot sportsbutikker under merket Twentyfour som raskt fikk et godt fotfeste i markedet.

Morsomt og lønnsomt

– Randesund IL, vårt lokale idrettslag på Søm, hadde akutt behov for nye drakter da deres eksisterende klesleverandør ikke kunne levere etter behov. Avgjørelsen om å etablere oss i sportsbransjen var egentlig allerede tatt, men det ga oss et håndfast produkt å gå i gang med, sier Frank Mykjåland, som også forteller at veivalget møtte begge kriteriene han alltid har levd etter:

-Er det morsomt og lønnsomt, så gjør vi det, sier Frank Mykjåland, styreleder i Norwegian Concept  som eier merkevaren Twentyfour.

Siden den gang har Tom Erik Mykjåland, Franks sønn, tatt over roret. I 2019 leverte Norwegian Concept en omsetning på 179 millioner kroner (ikke revidert), og viser en omsetningsøkning på 78 prosent siden 2016. Sterkt fokus på merkevarebygging og en stor tro på merkevarens identitet er to suksesskriterier, ifølge Tom Erik Mykjåland, daglig leder.

– Skjæringspunktet sport og mote ble raskt en naturlig vei for Twentyfour, da vi selv så et markedsbehov for dette. Vi jobber kontinuerlig med å tilby varm og funksjonell bekledning som passer både i byen og på fjellet, og ikke minst som takler de store temperatur- og værendringene vi er blitt vant med her i Norge.

Inntar klestronen i Kollen

Holmenkollen Skifestival er ett av de virkelig store vinterarrangementene i Norge. Hvert eneste år samler den tusenvis av nordmenn til en folkefest av dimensjoner. Skifesten har i alle år spilt på særnorske friluftstradisjoner, med lusekofter, nikkers og Norge-flagg, mens dens geografiske plassering i hovedstadens nasjonalanlegg har tilført urbanitet. Samspillet mellom norske vintertradisjoner og urban ungdommelighet har gjort Holmenkollen Skifest til den perfekte arena for Twentyfour å utfolde seg på, og fra 2020 blir merkevaren offisiell klesleverandør til den store festen.

– Med en sterk omsetningsvekst spesielt de siste fire årene ser Twentyfour for seg å etablere seg som en ledende aktør innen outdoor-bekledning. Som et ledd i dette er det naturlig å inngå et samarbeid med en av de virkelig store vinterinstitusjonene i Norge. Holmenkollen Skifest spiller på den norske friluftstradisjonen i en urban setting, noe som klinger perfekt med vår urban outdoor-profil, og det er en stor glede å samarbeide med en aktør som ligger så tett til vårt DNA, sier Mykjåland.

Arbeider for å minimere fotavtrykket

I Twentyfour har Holmenkollen Skifest også funnet en samarbeidspartner med samme etiske forankring og fokus på mer bærekraftig virksomhet. Den offisielle bekledningen til alle de frivillige er uten fluor i impregneringen og med et ytterstoff i resirkulert polyester. Dette er i tråd med selskapets fokus på en lønnsom, men bærekraftig vekst.

– Lønnsom, men bærekraftig vekst handler om å stadig forbedre og utvikle våre klær videre og jobbe kontinuerlig med forbedringstiltak på miljø, klima og samfunn. Vi jobber for å redusere vårt fotavtrykk ved først og fremst å fokusere på å forlenge produktenes levetid. Dessuten skal vår ansvarlige og anerkjente innkjøpspraksis fortsette å være et forbilde for andre bedrifter, sier Mykjåland.

Kristin Vestgren Sæterøy, daglig leder i Holmenkollen Skifestival, roser merkevarens fokus på bærekraft.

– I Holmenkollen Skifestival jobber vi hver dag for å minimere fotavtrykket vårt. Da er det avgjørende å få med samarbeidspartnere som tenker og jobber for det samme. Vi er stolte over å ha Twentyfour med oss på laget, dette samarbeidet gleder vi oss til, sier Sæterøy, som også presiserer hvordan skifestens 1800 frivillige har blitt lyttet til av merkevaren som nå står for den offisielle bekledningen.

– De frivillige er våre viktigste støttespillere og ambassadører, og det at de er fornøyde er ekstremt viktig for oss. Vi har fått en klespartner som har tatt de frivillige på alvor og lyttet til de tilbakemeldingene og innspillene vi har kommet med. Sammen med Twentyfour har vi utviklet en jakke som er spesielt tilpasset de frivillige sine arbeidsoppgaver og behov, og det er vi veldig takknemlige for, sier Kristin Vestgren Sæterøy.

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN
Annonse
Annonse
Annonse
I 2006 ble familiebedriften Norwegian Concept startet, med Twentyfour-merkevaren i spissen. 13 år senere kler de opp Norges største vinterfolkefest, som offisiell klesleverandør for Holmenkollen Skifestival.

Det hele startet da et lokalt idrettslag på Sørlandet trengte nye drakter. 27 år var gått siden den da 19 år gamle Frank Mykjåland startet sitt importfirma sammen med sin bror, og det som tidligere hadde vært en drøm om å drive med sport og tekstil, ble plutselig et mål og en konkret mulighet. Norwegian Concept ble etablert, og samtidig ble det satset mot sportsbutikker under merket Twentyfour som raskt fikk et godt fotfeste i markedet.

Morsomt og lønnsomt

– Randesund IL, vårt lokale idrettslag på Søm, hadde akutt behov for nye drakter da deres eksisterende klesleverandør ikke kunne levere etter behov. Avgjørelsen om å etablere oss i sportsbransjen var egentlig allerede tatt, men det ga oss et håndfast produkt å gå i gang med, sier Frank Mykjåland, som også forteller at veivalget møtte begge kriteriene han alltid har levd etter:

-Er det morsomt og lønnsomt, så gjør vi det, sier Frank Mykjåland, styreleder i Norwegian Concept  som eier merkevaren Twentyfour.

Siden den gang har Tom Erik Mykjåland, Franks sønn, tatt over roret. I 2019 leverte Norwegian Concept en omsetning på 179 millioner kroner (ikke revidert), og viser en omsetningsøkning på 78 prosent siden 2016. Sterkt fokus på merkevarebygging og en stor tro på merkevarens identitet er to suksesskriterier, ifølge Tom Erik Mykjåland, daglig leder.

– Skjæringspunktet sport og mote ble raskt en naturlig vei for Twentyfour, da vi selv så et markedsbehov for dette. Vi jobber kontinuerlig med å tilby varm og funksjonell bekledning som passer både i byen og på fjellet, og ikke minst som takler de store temperatur- og værendringene vi er blitt vant med her i Norge.

Inntar klestronen i Kollen

Holmenkollen Skifestival er ett av de virkelig store vinterarrangementene i Norge. Hvert eneste år samler den tusenvis av nordmenn til en folkefest av dimensjoner. Skifesten har i alle år spilt på særnorske friluftstradisjoner, med lusekofter, nikkers og Norge-flagg, mens dens geografiske plassering i hovedstadens nasjonalanlegg har tilført urbanitet. Samspillet mellom norske vintertradisjoner og urban ungdommelighet har gjort Holmenkollen Skifest til den perfekte arena for Twentyfour å utfolde seg på, og fra 2020 blir merkevaren offisiell klesleverandør til den store festen.

– Med en sterk omsetningsvekst spesielt de siste fire årene ser Twentyfour for seg å etablere seg som en ledende aktør innen outdoor-bekledning. Som et ledd i dette er det naturlig å inngå et samarbeid med en av de virkelig store vinterinstitusjonene i Norge. Holmenkollen Skifest spiller på den norske friluftstradisjonen i en urban setting, noe som klinger perfekt med vår urban outdoor-profil, og det er en stor glede å samarbeide med en aktør som ligger så tett til vårt DNA, sier Mykjåland.

Arbeider for å minimere fotavtrykket

I Twentyfour har Holmenkollen Skifest også funnet en samarbeidspartner med samme etiske forankring og fokus på mer bærekraftig virksomhet. Den offisielle bekledningen til alle de frivillige er uten fluor i impregneringen og med et ytterstoff i resirkulert polyester. Dette er i tråd med selskapets fokus på en lønnsom, men bærekraftig vekst.

– Lønnsom, men bærekraftig vekst handler om å stadig forbedre og utvikle våre klær videre og jobbe kontinuerlig med forbedringstiltak på miljø, klima og samfunn. Vi jobber for å redusere vårt fotavtrykk ved først og fremst å fokusere på å forlenge produktenes levetid. Dessuten skal vår ansvarlige og anerkjente innkjøpspraksis fortsette å være et forbilde for andre bedrifter, sier Mykjåland.

Kristin Vestgren Sæterøy, daglig leder i Holmenkollen Skifestival, roser merkevarens fokus på bærekraft.

– I Holmenkollen Skifestival jobber vi hver dag for å minimere fotavtrykket vårt. Da er det avgjørende å få med samarbeidspartnere som tenker og jobber for det samme. Vi er stolte over å ha Twentyfour med oss på laget, dette samarbeidet gleder vi oss til, sier Sæterøy, som også presiserer hvordan skifestens 1800 frivillige har blitt lyttet til av merkevaren som nå står for den offisielle bekledningen.

– De frivillige er våre viktigste støttespillere og ambassadører, og det at de er fornøyde er ekstremt viktig for oss. Vi har fått en klespartner som har tatt de frivillige på alvor og lyttet til de tilbakemeldingene og innspillene vi har kommet med. Sammen med Twentyfour har vi utviklet en jakke som er spesielt tilpasset de frivillige sine arbeidsoppgaver og behov, og det er vi veldig takknemlige for, sier Kristin Vestgren Sæterøy.

Tagger:,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor