SPENN
Transportbransjen skriker etter flere yrkessjåfører. Nå håper Rita Birkeland (til venstre) og Hilde Nyhaven at flere kvinner
vil komme på banen.

- Uten lastebilen stopper Norge

18.12.2019 | Tekst: Camilla Høy. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland.
Hos Bendiks Transport og søsterbedriften Bendiks olje i Lillesand, er det Hilde Nyhaven og Rita Birkeland som sørger for at hjulene går rundt. De to tilhører en bransje som skriker etter økt rekruttering, og da særlig kvinner.
- Vi har statistikken på vår side. Kvinnelige lastebil- og trailersjåfører har færre ulykker enn menn, og ulykkene de er innblandet i har generelt lavere skadekostnader. Vi er rett og slett mer lønnsomme, sier Rita Birkeland, og blunker ertende til mannen sin Robert Birkeland, som er på vei ut døren for å utføre dagens transportoppdrag.

Fordommer

Robert er tredje generasjon til å eie og drive familiebedriften Bendiks Transport i Lillesand. Fra 1988 til 2015 jobbet Rita med administrative oppgaver her, for så å overta som daglig leder i søsterselskapet Bendiks olje. Hun har også vært fylkesleder for Agder i Norges Lastebileierforbund (NLF) i en årrekke.

– Da jeg begynte i bransjen måtte de få kvinnelige yrkessjåførene som fantes bevise mer enn menn at de dugde, sier Birkeland.

Også hun møtte innimellom på fordommer. Som den kunden som kom inn på kontoret hennes og trengte hjelp for å laste noe over på en bil.

– Han etterlyste noen som kunne kjøre truck. Men da jeg tilbød ham hjelpen min så han bare dumt på meg og svarte: «Nei, hjelpe meg. Da kan jeg heller gjøre det selv», forteller hun.

Den gang var transportsektoren om mulig enda mer mannsdominert enn den er i dag. Stereotypiske forestillinger om lastebil- og trailersjåfører som coladrikkende asfaltcowboyer ble gjerne forsterket gjennom film og media.

[caption id="attachment_17415" align="alignnone" width="800"] Bendiks har tradisjoner helt tilbake til 1929.[/caption]

Sjåførmangel

– Joda, yrkessjåførene har i lange tider slitt med et ufortjent dårlig rykte. Bransjen har blitt litt uglesett av flere ulike årsaker, men dette er heldigvis i ferd med å snu nå, sier Birkeland.

For med den stadig økende godsmengden som skal fraktes rundt på veiene fremover, vil NLF-bedriftene mangle over 1000 nye sjåfører hvert eneste år, påpeker hun.

Som en følge av dette opprettes det i dag landslinjer for transport og logistikk i stor stil, og det gis lærlingegaranti i hele Norge. Også NAV har et utdanningsløp i samarbeid med transportnæringen, og Lånekassen er nå med på å finansiere utdanningen for voksne som gjennomfører denne i privat regi.

– Med økt kompetanse følger trygghet og økt yrkesstolthet, hvilket igjen vil bidra til å heve yrkessjåførenes status. Da håper vi at også flere kvinner vil sikte seg inn mot transportbransjen. Det er nemlig ingen grunn til at dette skal være et mannsdominert yrke i 2019, mener Rita.

Respekt

I dag har Bendiks Transport én kvinnelig trailersjåfør i stallen, og på nyåret får de en ung, kvinnelig lærling med på laget.

– Det jubler vi selvsagt for. Det er viktig på alle arbeidsplasser at både kvinner og menn er representert, ikke minst fordi det skaper et bedre arbeidsmiljø. Men i en bransje med et såpass stort behov for økt rekruttering er det også viktig at vi går ut og rekrutterer bredt, og da må damene med, sier Hilde Nyhaven.

For fire år siden var det hun om tok over det administrative ansvaret i Bendiks Transport etter Birkeland. Bedriften har nå 48 ansatte som driver med lokaltransport i Agder og langtransport i Sør Norge. Ved hjelp av firmaets bilpark på 40 biler, de fleste av dem med lavutslipp Euro IV-motorer, fraktes alle typer gods. Mye er for faste kunder som Rema 1000, Europris, Tine, og Igland garasjer. Den lengste ruta er til Levanger, hvor det hentes fløte til Hennig-Olsen Is og deres iskremproduksjon. Hele 30 000 liter i hver vending.
Yrkessjåførene har lenge slitt med et ufortjent dårlig rykte. - Rita Birkeland

– Jeg har fått en enorm respekt for yrkessjåfører etter at jeg begynte å arbeide her. Når du skal kjøre en tungbil på rundt 50 tonn gjennom kupert terreng i all slags vær, da skal du være utrolig dyktig på det du driver med. I tillegg skal du laste og losse, være kundebehandler og bedriftens ansikt utad, for å nevne noe, sier Nyhaven, og minner om følgende:

– Uten lastebilen stopper Norge! Jeg tror de færreste av oss tenker over yrkessjåførenes innsats når vi rasker med oss melk og brød fra butikkhyllene, eller fyller drivstoff på bilene våre. Yrkessjåførene står på for meg og deg og alle andre døgnet rundt.

Jubileum

I høst ble de ansatte i Bendiks Transport hedret for den viktige jobben de gjør. Da feiret bedriften 90 år med storstilt fest på Hunsfos hvor også kunder og leverandører ble invitert med. Bedriften omsetter nå for rundt 70 millioner, og selv om det er tøff konkurranse i bransjen og mange som sliter, har Bendiks-bedriftene fortsatt positive tall på bunnlinjen.

– Foruten den fantastiske gjengen som arbeider for oss, har vi en lojal og stabil kundemasse, og gode leverandører og samarbeidspartnere som sammen gir oss tro på at Bendiksnavnet vil rulle på veiene i mange år fremover, sier Birkeland.

FAKTA: Bendiks Transport

Adresse: Storemyrsletta 1, Lillesand

Etablert: 1929

Ansatte: 48

Eier og daglig leder: Robert Birkeland
facebook