AA

– Vi er livredde for å bli forbigått

  • Lene Johansen jobber for å male Europa rosa gjennom Brandsdal Group.
spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Brandsdal Group har hatt en økt omsetning på over hundre prosent i koronaperioden. Det vil kommersiell direktør Lene Johansen helst ikke snakke om.

– Brandsdal Group er blitt et milliardkonsern, hva har dere gjort riktig?

– Det handler om menneskene vi har klart å tiltrekke oss til Kristiansand, fagmiljøet vi har bygget her. I tillegg får vi dem til å trives og bli værende. Kontinuiteten er en suksessfaktor. Vi er størst, men vi er livredde for å bli forbigått. Det er derfor vi lykkes. Det er også viktig at vi har alt in-house. Vi trenger ikke stå og vente på noe som helst. Hvis jeg har en god idé, så vandrer jeg bare over gangen til IT-avdelingen, og pitcher den.

– Hvordan har det gått hos dere i koronaperioden?

– Vi har hatt en strategi om ikke å fronte det noe særlig. Mange har det vanskelig, og vi føler ikke at vi trenger å dytte våre resultater oppi ansiktet på folk. Selskapet har hatt over hundre prosent vekst i koronaperioden, men vi vet at dette er på bekostning av andre. Frisører og hudpleiere, for eksempel, har hatt det veldig tøft. Mange nye kunder har kommet til BliVakker fordi de fysiske butikkene er stengt ned og tax freehandelen er ikke-eksisterende.

Kan du si litt konkret om markedsføringsstrategien deres?

– Vi har en eneeier, og for å vokse må vi kunne tjene penger. Vi kan ikke kaste ut kapital, vi må hele tiden vite hva vi får tilbake. Når vi markedsfører må vi kunne måle hver eneste krone. Derfor bruker vi ikke penger på TV eller fysiske aviser. Vi må ha det digitalt, slik at vi kan måle lønnsomheten. Hvis vi velger å bruke influensere, gir vi dem en rabattkode, slik at vi i etterkant kan måle verdien av det de gjorde.

– For en stund siden tok et knippe influensere til orde for boikott av selskapet, på grunn av noen av eierens ytringer. Hvordan håndterte dere det?

– For oss var det viktig å ikke helle bensin på bålet, selv om vi visste at mye av det som ble sagt ikke hadde rot i virkeligheten. Skulle vi gått ut og forsvart oss ville det hver gang bli lagt et nytt digitalt spor med «boikott BliVakker» på Google. Vi visste at det ville blåse over etter hvert.

– En del av kundene deres er jenter og unge kvinner. Er det en vanskelig balansegang å markedsføre BliVakker uten å bidra til skjønnhetspress?

– Ja og nei. Mange av kundene kommer til oss fordi de vet hva de skal ha. De får ikke testet produktene hos oss. Dette med skjønnhetspress ligger ikke i vårt DNA. Det er egentlig bare navnet som kan være ødeleggende for oss. Hadde vi visst hvordan verden utviklet seg for 13 år siden, hadde vi ikke valgt BliVakker som navn på virksomheten. Men nå er vi heldigitale, og kan ikke bytte.

– Du har hatt lederposisjoner lenge, kan du beskrive lederstilen din?

– Siden jeg fikk stor tillit og frihet da jeg begynte, kommer det alltid til å være en del av min lederstil. Det er lite micromanagement fra min side. Jeg snudde tidlig medarbeidersamtaler til å bli utviklingsplaner, og jobber med den enkelte medarbeiders personlige utvikling framfor å snakke om utfordringer som har vært. Vi sier ikke bare at utviklingsmulighetene er store, vi setter det i system. Det er kultur for det.

– Du er ganske så mild og sørlandsk akkurat i denne praten, når slår du i bordet?

– Det verste folk kan gjøre mot meg er å feie ting under teppet. Jeg er tydelig og ærlig i tilbakemeldingene til de jeg jobber sammen med, og jeg forventer det samme i retur. De som får et kortvarig arbeidsforhold hos oss, er de som feier ting under teppet. For jeg finner det. Men det skjer svært sjelden. Det er lov å prøve og feile, og prøve igjen.

– Utviklingen går fort, hvordan jobber selskapet for å forsikre seg om at ingen vipper dere av tronen?

– Vi bruker store ressurser på å følge med i utviklingen og tiden. Facebook var for bare få år siden den hotteste plassen for oss å skape butikk, i dag er den kanalen helt død. Vi ser tydelig at kundene flytter seg mot prissammenligningssider og Google Shopping. Samtidig har også bruk av mikroinfluensere vist seg å være lønnsomt. Vi har hatt livesendinger i mange år, men nå er utviklingen kommet dit at man kan handle direkte i sendingen. Hvis det ikke har skjedd noe spesielt, blir vi først ut i Norge på det. Dette krever sultne ansatte som leter etter det neste nye, og som aldri blir lei av det.

 

FAKTA: Lene Johansen (39)

Stilling: Kommersiell direktør i Brandsdal Group

Bakgrunn: Jobbet 13 år som leder i Brandsdal Group i forskjellige roller, innen HR, kundeservice, salg, markedsføring og innkjøp

Bor: I Kristiansand

Familie: Samboer, et barn og et bonusbarn

Leser: Lite bøker, mye internett

Hører på: Topp 40 og Pink

Gir meg energi: Mennesker. Jeg er en tier på ekstrovert-skalaen!

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Brandsdal Group har hatt en økt omsetning på over hundre prosent i koronaperioden. Det vil kommersiell direktør Lene Johansen helst ikke snakke om.

– Brandsdal Group er blitt et milliardkonsern, hva har dere gjort riktig?

– Det handler om menneskene vi har klart å tiltrekke oss til Kristiansand, fagmiljøet vi har bygget her. I tillegg får vi dem til å trives og bli værende. Kontinuiteten er en suksessfaktor. Vi er størst, men vi er livredde for å bli forbigått. Det er derfor vi lykkes. Det er også viktig at vi har alt in-house. Vi trenger ikke stå og vente på noe som helst. Hvis jeg har en god idé, så vandrer jeg bare over gangen til IT-avdelingen, og pitcher den.

– Hvordan har det gått hos dere i koronaperioden?

– Vi har hatt en strategi om ikke å fronte det noe særlig. Mange har det vanskelig, og vi føler ikke at vi trenger å dytte våre resultater oppi ansiktet på folk. Selskapet har hatt over hundre prosent vekst i koronaperioden, men vi vet at dette er på bekostning av andre. Frisører og hudpleiere, for eksempel, har hatt det veldig tøft. Mange nye kunder har kommet til BliVakker fordi de fysiske butikkene er stengt ned og tax freehandelen er ikke-eksisterende.

Kan du si litt konkret om markedsføringsstrategien deres?

– Vi har en eneeier, og for å vokse må vi kunne tjene penger. Vi kan ikke kaste ut kapital, vi må hele tiden vite hva vi får tilbake. Når vi markedsfører må vi kunne måle hver eneste krone. Derfor bruker vi ikke penger på TV eller fysiske aviser. Vi må ha det digitalt, slik at vi kan måle lønnsomheten. Hvis vi velger å bruke influensere, gir vi dem en rabattkode, slik at vi i etterkant kan måle verdien av det de gjorde.

– For en stund siden tok et knippe influensere til orde for boikott av selskapet, på grunn av noen av eierens ytringer. Hvordan håndterte dere det?

– For oss var det viktig å ikke helle bensin på bålet, selv om vi visste at mye av det som ble sagt ikke hadde rot i virkeligheten. Skulle vi gått ut og forsvart oss ville det hver gang bli lagt et nytt digitalt spor med «boikott BliVakker» på Google. Vi visste at det ville blåse over etter hvert.

– En del av kundene deres er jenter og unge kvinner. Er det en vanskelig balansegang å markedsføre BliVakker uten å bidra til skjønnhetspress?

– Ja og nei. Mange av kundene kommer til oss fordi de vet hva de skal ha. De får ikke testet produktene hos oss. Dette med skjønnhetspress ligger ikke i vårt DNA. Det er egentlig bare navnet som kan være ødeleggende for oss. Hadde vi visst hvordan verden utviklet seg for 13 år siden, hadde vi ikke valgt BliVakker som navn på virksomheten. Men nå er vi heldigitale, og kan ikke bytte.

– Du har hatt lederposisjoner lenge, kan du beskrive lederstilen din?

– Siden jeg fikk stor tillit og frihet da jeg begynte, kommer det alltid til å være en del av min lederstil. Det er lite micromanagement fra min side. Jeg snudde tidlig medarbeidersamtaler til å bli utviklingsplaner, og jobber med den enkelte medarbeiders personlige utvikling framfor å snakke om utfordringer som har vært. Vi sier ikke bare at utviklingsmulighetene er store, vi setter det i system. Det er kultur for det.

– Du er ganske så mild og sørlandsk akkurat i denne praten, når slår du i bordet?

– Det verste folk kan gjøre mot meg er å feie ting under teppet. Jeg er tydelig og ærlig i tilbakemeldingene til de jeg jobber sammen med, og jeg forventer det samme i retur. De som får et kortvarig arbeidsforhold hos oss, er de som feier ting under teppet. For jeg finner det. Men det skjer svært sjelden. Det er lov å prøve og feile, og prøve igjen.

– Utviklingen går fort, hvordan jobber selskapet for å forsikre seg om at ingen vipper dere av tronen?

– Vi bruker store ressurser på å følge med i utviklingen og tiden. Facebook var for bare få år siden den hotteste plassen for oss å skape butikk, i dag er den kanalen helt død. Vi ser tydelig at kundene flytter seg mot prissammenligningssider og Google Shopping. Samtidig har også bruk av mikroinfluensere vist seg å være lønnsomt. Vi har hatt livesendinger i mange år, men nå er utviklingen kommet dit at man kan handle direkte i sendingen. Hvis det ikke har skjedd noe spesielt, blir vi først ut i Norge på det. Dette krever sultne ansatte som leter etter det neste nye, og som aldri blir lei av det.

 

FAKTA: Lene Johansen (39)

Stilling: Kommersiell direktør i Brandsdal Group

Bakgrunn: Jobbet 13 år som leder i Brandsdal Group i forskjellige roller, innen HR, kundeservice, salg, markedsføring og innkjøp

Bor: I Kristiansand

Familie: Samboer, et barn og et bonusbarn

Leser: Lite bøker, mye internett

Hører på: Topp 40 og Pink

Gir meg energi: Mennesker. Jeg er en tier på ekstrovert-skalaen!

Tagger:,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor