AA

– Vi har vært heldige

  • - Det å navigere i en så uoversiktlig situasjon har vært veldig utfordrende, men også veldig lærerikt, sier Tom Erik Mykjåland.
spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Daglig leder i Norwegian Concept, Tom Erik Mykjåland, forventet at pandemien skulle få store konsekvenser for salget. I stedet opplevde han en betydelig vekst.

– La oss gå tilbake til 2020. Hva var det første du gjorde da du hørte om en pandemi?

– Jeg kom hjem fra Kina i januar 2020, og hadde hørt rykter der om at noe var i ferd med å skje. Vi har de fleste leverandørene våre i Kina, og det første vi tenkte var at vi fikk et problem med forsyningen. Vi begynte å forberede oss på forsinkelser og kanselleringer av bestillinger. Da det smalt i Norge trodde vi det ville gå utover salget, og budsjettene vi la i mars var av den negative sorten. Alt var usikkert og uoversiktlig, og vi trodde konsekvensene ville bli store for oss. Men vi har vært heldige. Utfordringene med transport ble riktignok slik vi fryktet – og de står vi i fremdeles, men det ble jo også slik at varene våre ble mer etterspurt.

– Dere har økt både omsetning og antall ansatte under pandemien – hva krevde den perioden av deg som leder?

– Det å navigere i en så uoversiktlig situasjon har vært veldig utfordrende, men også veldig lærerikt. Jeg måtte sørge for en så normal drift som mulig, på en trygg og ansvarlig måte. Og jeg kjente jo på et stort ansvar for alle som jobber her. Da fokuserte jeg på hyppig informasjon og prøvde i den grad det var mulig å lage retningslinjer som folk opplevde som rimelige. Det var krevende at mulighetsrommet ble begrenset og vi ikke kunne gjennomføre ting slik vi har pleid. Det aller mest krevende har vært å få inn nye ansatte. Det er ikke gunstig å begynne i ny jobb og ikke kunne møte på arbeidsplassen.

– Det finnes jo noen utfordringer med arbeiderrettigheter og lignende i Kina, hvor dere har leverandører. Hvordan forholder bedriften seg til etikk og bærekraft?

– Vi har vært medlem av Etisk handel siden 2013, og vi har fått en bærerkaftansvarlig i fulltidsstilling. Vi er på besøk hos fabrikkene selv og har to ansatte i Kina som gjør kvalitetssjekker av leveranser og også besøker anleggene regelmessig. Bærekraft og etikk vil bare bli viktigere og viktigere fremover. Bransjen vår har vært preget av en del «grønnvasking», man tar én enkelt ting og fremstiller det som større enn det er, men vi er opptatt av å jobbe systematisk med dette. Jeg er glad for at vi er blitt såpass store at vi kan ha en egen stilling for disse tingene.

– Hva slags fordeler og ulemper er det ved å drive en familiebedrift?

– Fordelen er at det er smidig. Det går raskt å snu seg rundt. Vi har kunnet bygge en bedrift med folk som er her veldig lenge og et miljø hvor de ansatte trives og har det bra. Det tror jeg er en nøkkel. Ulempen er jo at det kan oppstå rollekonflikter, men jeg synes vi har en god balanse. Og foreløpig har ingenting gått utover familierelasjonene. Vi har naturligvis diskusjoner, men jeg har aldri opplevd at vi ikke har kommet i mål på en god måte.

– Er det mulig å fortsette veksten dere har opplevd de siste årene?

– Vi har gode indikasjoner for neste år, og tror utviklingen kommer til å fortsette. Folk bruker naturen mer, og undersøkelser viser også at det er flere som ønsker å reise innad i Norge. Uavhengig av hva vi driver med, så er jo det en veldig fin ting.

Tom Erik Mykjåland (38)

Stilling: Daglig leder i Norwegian Concept, som designer og utvikler sports- og fritidsklær samt barneklær gjennom merkene Twentyfour, Gullkorn Design og Daniel Franck.

Bor: I Kristiansand

Bakgrunn: Begynte i Norwegian Concept i 2007. Startet med innkjøp og produktutvikling, overtok som daglig leder i 2015.

Tre prinsipper for ledelse:

1 – Langsiktighet og ansvarlighet går hånd i hånd

2 – Skap en tydelig retning, men gi stor frihet

3 – Alltid ha åpen dør, for det finnes mer enn jobb

 

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Daglig leder i Norwegian Concept, Tom Erik Mykjåland, forventet at pandemien skulle få store konsekvenser for salget. I stedet opplevde han en betydelig vekst.

– La oss gå tilbake til 2020. Hva var det første du gjorde da du hørte om en pandemi?

– Jeg kom hjem fra Kina i januar 2020, og hadde hørt rykter der om at noe var i ferd med å skje. Vi har de fleste leverandørene våre i Kina, og det første vi tenkte var at vi fikk et problem med forsyningen. Vi begynte å forberede oss på forsinkelser og kanselleringer av bestillinger. Da det smalt i Norge trodde vi det ville gå utover salget, og budsjettene vi la i mars var av den negative sorten. Alt var usikkert og uoversiktlig, og vi trodde konsekvensene ville bli store for oss. Men vi har vært heldige. Utfordringene med transport ble riktignok slik vi fryktet – og de står vi i fremdeles, men det ble jo også slik at varene våre ble mer etterspurt.

– Dere har økt både omsetning og antall ansatte under pandemien – hva krevde den perioden av deg som leder?

– Det å navigere i en så uoversiktlig situasjon har vært veldig utfordrende, men også veldig lærerikt. Jeg måtte sørge for en så normal drift som mulig, på en trygg og ansvarlig måte. Og jeg kjente jo på et stort ansvar for alle som jobber her. Da fokuserte jeg på hyppig informasjon og prøvde i den grad det var mulig å lage retningslinjer som folk opplevde som rimelige. Det var krevende at mulighetsrommet ble begrenset og vi ikke kunne gjennomføre ting slik vi har pleid. Det aller mest krevende har vært å få inn nye ansatte. Det er ikke gunstig å begynne i ny jobb og ikke kunne møte på arbeidsplassen.

– Det finnes jo noen utfordringer med arbeiderrettigheter og lignende i Kina, hvor dere har leverandører. Hvordan forholder bedriften seg til etikk og bærekraft?

– Vi har vært medlem av Etisk handel siden 2013, og vi har fått en bærerkaftansvarlig i fulltidsstilling. Vi er på besøk hos fabrikkene selv og har to ansatte i Kina som gjør kvalitetssjekker av leveranser og også besøker anleggene regelmessig. Bærekraft og etikk vil bare bli viktigere og viktigere fremover. Bransjen vår har vært preget av en del «grønnvasking», man tar én enkelt ting og fremstiller det som større enn det er, men vi er opptatt av å jobbe systematisk med dette. Jeg er glad for at vi er blitt såpass store at vi kan ha en egen stilling for disse tingene.

– Hva slags fordeler og ulemper er det ved å drive en familiebedrift?

– Fordelen er at det er smidig. Det går raskt å snu seg rundt. Vi har kunnet bygge en bedrift med folk som er her veldig lenge og et miljø hvor de ansatte trives og har det bra. Det tror jeg er en nøkkel. Ulempen er jo at det kan oppstå rollekonflikter, men jeg synes vi har en god balanse. Og foreløpig har ingenting gått utover familierelasjonene. Vi har naturligvis diskusjoner, men jeg har aldri opplevd at vi ikke har kommet i mål på en god måte.

– Er det mulig å fortsette veksten dere har opplevd de siste årene?

– Vi har gode indikasjoner for neste år, og tror utviklingen kommer til å fortsette. Folk bruker naturen mer, og undersøkelser viser også at det er flere som ønsker å reise innad i Norge. Uavhengig av hva vi driver med, så er jo det en veldig fin ting.

Tom Erik Mykjåland (38)

Stilling: Daglig leder i Norwegian Concept, som designer og utvikler sports- og fritidsklær samt barneklær gjennom merkene Twentyfour, Gullkorn Design og Daniel Franck.

Bor: I Kristiansand

Bakgrunn: Begynte i Norwegian Concept i 2007. Startet med innkjøp og produktutvikling, overtok som daglig leder i 2015.

Tre prinsipper for ledelse:

1 – Langsiktighet og ansvarlighet går hånd i hånd

2 – Skap en tydelig retning, men gi stor frihet

3 – Alltid ha åpen dør, for det finnes mer enn jobb

 

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor