AA

Viser frem Sørlandet

  • Morten Rød på takterrassen, som byr på gode muligheter for TV innslag med hele byen som bakteppe. Sander Heggheim (t.v.) og Hans Erik Weiby i bakgrunnen.
spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Hos NRK Sørlandet går det sport i å gjøre landsdelen synlig for hele Norge. De nye lokalene med topp moderne utstyr skal hjelpe dem med å nå enda bredere ut.

Morgensendingen svinner ut i det kombinerte radio- og TV-studioet. Med vinduer fra gulv til tak, formelig svever man over Markens mens man snakker til lytterne. Dagens gjester har gått, og programlederne kan ta seg en velfortjent kaffepause før neste dag planlegges. Svart kaffe blir det mye av når de går på lufta klokka seks. Spesielt om man heter Eirik Damsgaard og har ei vekkerklokke som ringer fem over fire.

– Og lakenskrekk. Jeg legger meg altfor sent, og føler meg grå og gusten mot slutten av uka, sier han med et smil.

I likhet med Yngve Stiansen, som han ledet dagens radiosending med, veksler han mellom å være radioprogramleder og journalist. Begge har jobbet i NRK Sørlandet i ti år, og synes det er stas å kunne leke seg med nytt utstyr når de lager radio. Som programledere styrer de både teknikk og innhold.

– Lytterne kjenner stemmen deres gjennom radio, men ikke ansiktet. Merkes det når dere ferdes ute i byen?

– Ja. Jeg kan stå og snakke med en ekspeditør i butikken, og oppleve at folk i køen snur seg når de hører stemmen min. Da er det bare å nikke og si hei, sier Damsgaard.

Snart blir også ansiktene deres kjent for folk flest. Med nytt lokale og utstyr følger flere muligheter. Etter hvert skal radiosendingene streames, slik at man både kan se og høre dem på nettsiden.

– Det kan jo bli interessant fredag morgen etter ei uke med tidligvakter, ler Damsgaard.

– Vi må vel få eget sminkerom til radiofolket også, da, skyter Stiansen inn.

– Hva er en god radiosending for dere?

– Først og fremst handler det om kjemi mellom programlederne, sier Stiansen.

– Er vi borte i et tema som engasjerer og betyr noe for folk flest, da har du et flott medium, sier Damsgaard.

Eirik Damsgaard trives godt med radiosendinger i nye lokaler. Her er Elin Nygård og Britt-Synnøve Johansen på besøk i studio.

Tett på

Morten Rød har vært distriktsredaktør i NRK Sørlandetsiden årsskiftet 2016/2017. Han forteller at flyttingen er som et pilotprosjekt å regne i moderbedriften, da flere av NRKs distriktskontorer skal flyttes.

– NRK skal ikke lenger eie sine bygg, men leie – og være tettere på publikum i de byene vi er. Når det først var slik at vi skulle flytte fra våre lokaler på Tangen, ønsket vi å komme så nær bylivet som mulig, sier Rød.

Ingenting er tilfeldig på distriktskontorets nye tilholdssted. Det åpne kontorlandskapet er brutt litt opp av mindre soner og skillevegger. Det er det første distriktskontoret i NRK med kombinert radio- og TV-studio. Og går man opp på takterrassen, blir man stående og lete frem landemerker over hele byen.

– Her ønsker vi å gjøre innslag fra når det passer, både til nett og TV, sier Rød.

Han mener flyttingen har løftet både teknologi og arbeidsmiljø.

– Vi har fått mer effektiv teknologi, og en litt annen sosial setting. Det er slutt på å sitte og spise ved pultene våre og i redigeringsrom, nå har alle som er inne felles lunsj hver dag. Det har blitt et fint sosialt møtepunkt.

Synlig

Rød har tidligere jobbet i kommersielle medier som Aftenposten, VG, Fædrelandsvennen og Agderposten, men mener ikke den journalistiske overgangen til statseide NRK har vært stor.

– Det handler om journalistikk og historiefortelling, vi tenker ganske likt i de forskjellige mediehusene. Nå er jo vi i NRK i den heldige situasjonen at vi har inntekter uten et kommersielt press rundt leser-, seer- eller lytterall, men vi ønsker selvsagt å bli lest, sett og hørt av flest mulig.

NRK Sørlandet har egne distriktssendinger på TV og radio, i tillegg til å drive nettavis. Samtidig leverer de hyppig innslag til rikssendinger.

Ann Helen Gjerde (f.v.), Morten Rød og Hans Erik Weiby tar en prat i et av møterommene på huset.

– Vi ønsker å løfte saker fra Sørlandet. Vi synes det er viktig å vise fram landsdelen, og det som rører seg her, til hele nasjonen.

I dag er det rundt 44 årsverk i NRK Sørlandet, som tilhører regionen som omfatter begge Agderfylkene, Telemark og Vestfold.

– Ønsket og målsettingen må være å la teknologien, der den kan gjøre jobben, frigjøre hoder slik at flere kan være ute og hente inn godt innhold. Vi bør være mer ute blant publikum, det er ofte nøkkelen til god journalistikk, sier Rød.

– Hva er det mest spennende og det mest utfordrende med være distriktsredaktør i NRK Sørlandet?

– Det mest givende er når våre medarbeidere markerer seg med vesentlig og god journalistikk som setter dagsorden, både på Sørlandet og nasjonalt. Det mest utfordrende er jevnlig å servere gode saker til publikum på nett og mobil, parallelt med at seks timer radio og tre TV-sendinger daglig skal fylles med godt og interessant innhold. Det krever mye av våre medarbeidere.

Blanke ark

De to radioprogramlederne er strålende fornøyde med nye lokaler. Damsgaard kan ta seg i å savne nærheten til sjøen, men så er han spesielt glad i havet. Og i kaffe.

– Her er kaffen bedre enn på Tangen, men det er litt lenger til kaffeautomaten. Nå må vi virkelig beregne god tid for å rekke å hente en ny kopp, og ofte velge mellom kaffe og dobesøk, sier han.

Stiansen nyter å komme på jobb om morgenen og kjenne lukta av nye lokaler midt i byen.

– Det er rart, har man først vært et sted i 23 år, sitter mye igjen i veggene fra tidligere tider. Gamle konflikter kan fremdeles farge et bygg. Kommer vi da et sted hvor alt er nyoppusset, er det som Alf Prøysen sa: Vi kan begynne med blanke ark og fargestifter til.

FAKTA:

Navn: NRK Sørlandet
Adresse: Markens gate 9, Kristiansand
På nett: nrk.no/sorlandet
Årsverk: 44
Ditriktsredaktør: Morten Rød

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Hos NRK Sørlandet går det sport i å gjøre landsdelen synlig for hele Norge. De nye lokalene med topp moderne utstyr skal hjelpe dem med å nå enda bredere ut.

Morgensendingen svinner ut i det kombinerte radio- og TV-studioet. Med vinduer fra gulv til tak, formelig svever man over Markens mens man snakker til lytterne. Dagens gjester har gått, og programlederne kan ta seg en velfortjent kaffepause før neste dag planlegges. Svart kaffe blir det mye av når de går på lufta klokka seks. Spesielt om man heter Eirik Damsgaard og har ei vekkerklokke som ringer fem over fire.

– Og lakenskrekk. Jeg legger meg altfor sent, og føler meg grå og gusten mot slutten av uka, sier han med et smil.

I likhet med Yngve Stiansen, som han ledet dagens radiosending med, veksler han mellom å være radioprogramleder og journalist. Begge har jobbet i NRK Sørlandet i ti år, og synes det er stas å kunne leke seg med nytt utstyr når de lager radio. Som programledere styrer de både teknikk og innhold.

– Lytterne kjenner stemmen deres gjennom radio, men ikke ansiktet. Merkes det når dere ferdes ute i byen?

– Ja. Jeg kan stå og snakke med en ekspeditør i butikken, og oppleve at folk i køen snur seg når de hører stemmen min. Da er det bare å nikke og si hei, sier Damsgaard.

Snart blir også ansiktene deres kjent for folk flest. Med nytt lokale og utstyr følger flere muligheter. Etter hvert skal radiosendingene streames, slik at man både kan se og høre dem på nettsiden.

– Det kan jo bli interessant fredag morgen etter ei uke med tidligvakter, ler Damsgaard.

– Vi må vel få eget sminkerom til radiofolket også, da, skyter Stiansen inn.

– Hva er en god radiosending for dere?

– Først og fremst handler det om kjemi mellom programlederne, sier Stiansen.

– Er vi borte i et tema som engasjerer og betyr noe for folk flest, da har du et flott medium, sier Damsgaard.

Eirik Damsgaard trives godt med radiosendinger i nye lokaler. Her er Elin Nygård og Britt-Synnøve Johansen på besøk i studio.

Tett på

Morten Rød har vært distriktsredaktør i NRK Sørlandetsiden årsskiftet 2016/2017. Han forteller at flyttingen er som et pilotprosjekt å regne i moderbedriften, da flere av NRKs distriktskontorer skal flyttes.

– NRK skal ikke lenger eie sine bygg, men leie – og være tettere på publikum i de byene vi er. Når det først var slik at vi skulle flytte fra våre lokaler på Tangen, ønsket vi å komme så nær bylivet som mulig, sier Rød.

Ingenting er tilfeldig på distriktskontorets nye tilholdssted. Det åpne kontorlandskapet er brutt litt opp av mindre soner og skillevegger. Det er det første distriktskontoret i NRK med kombinert radio- og TV-studio. Og går man opp på takterrassen, blir man stående og lete frem landemerker over hele byen.

– Her ønsker vi å gjøre innslag fra når det passer, både til nett og TV, sier Rød.

Han mener flyttingen har løftet både teknologi og arbeidsmiljø.

– Vi har fått mer effektiv teknologi, og en litt annen sosial setting. Det er slutt på å sitte og spise ved pultene våre og i redigeringsrom, nå har alle som er inne felles lunsj hver dag. Det har blitt et fint sosialt møtepunkt.

Synlig

Rød har tidligere jobbet i kommersielle medier som Aftenposten, VG, Fædrelandsvennen og Agderposten, men mener ikke den journalistiske overgangen til statseide NRK har vært stor.

– Det handler om journalistikk og historiefortelling, vi tenker ganske likt i de forskjellige mediehusene. Nå er jo vi i NRK i den heldige situasjonen at vi har inntekter uten et kommersielt press rundt leser-, seer- eller lytterall, men vi ønsker selvsagt å bli lest, sett og hørt av flest mulig.

NRK Sørlandet har egne distriktssendinger på TV og radio, i tillegg til å drive nettavis. Samtidig leverer de hyppig innslag til rikssendinger.

Ann Helen Gjerde (f.v.), Morten Rød og Hans Erik Weiby tar en prat i et av møterommene på huset.

– Vi ønsker å løfte saker fra Sørlandet. Vi synes det er viktig å vise fram landsdelen, og det som rører seg her, til hele nasjonen.

I dag er det rundt 44 årsverk i NRK Sørlandet, som tilhører regionen som omfatter begge Agderfylkene, Telemark og Vestfold.

– Ønsket og målsettingen må være å la teknologien, der den kan gjøre jobben, frigjøre hoder slik at flere kan være ute og hente inn godt innhold. Vi bør være mer ute blant publikum, det er ofte nøkkelen til god journalistikk, sier Rød.

– Hva er det mest spennende og det mest utfordrende med være distriktsredaktør i NRK Sørlandet?

– Det mest givende er når våre medarbeidere markerer seg med vesentlig og god journalistikk som setter dagsorden, både på Sørlandet og nasjonalt. Det mest utfordrende er jevnlig å servere gode saker til publikum på nett og mobil, parallelt med at seks timer radio og tre TV-sendinger daglig skal fylles med godt og interessant innhold. Det krever mye av våre medarbeidere.

Blanke ark

De to radioprogramlederne er strålende fornøyde med nye lokaler. Damsgaard kan ta seg i å savne nærheten til sjøen, men så er han spesielt glad i havet. Og i kaffe.

– Her er kaffen bedre enn på Tangen, men det er litt lenger til kaffeautomaten. Nå må vi virkelig beregne god tid for å rekke å hente en ny kopp, og ofte velge mellom kaffe og dobesøk, sier han.

Stiansen nyter å komme på jobb om morgenen og kjenne lukta av nye lokaler midt i byen.

– Det er rart, har man først vært et sted i 23 år, sitter mye igjen i veggene fra tidligere tider. Gamle konflikter kan fremdeles farge et bygg. Kommer vi da et sted hvor alt er nyoppusset, er det som Alf Prøysen sa: Vi kan begynne med blanke ark og fargestifter til.

FAKTA:

Navn: NRK Sørlandet
Adresse: Markens gate 9, Kristiansand
På nett: nrk.no/sorlandet
Årsverk: 44
Ditriktsredaktør: Morten Rød

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du bli medlem?

Fyll ut skjemaet nedenfor