AA

Trives som underdog

  • Liv Iversen er i dag leder for 14 ansatte, men planlegger å øke staben til 25 i løpet av året.
spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Når Liv Iversen sier hva hun jobber med, så er det ingen som tror hun er sjef.

Du er ikke bare adm.dir., du har også vært med på dette prosjektet fra idéfasen?

– Det stemmer, og jeg er kjempestolt over hva vi har utrettet på kort tid. Ideen var der hele tiden, men den lojalitetskulturen vi har fått på plass så fort, er over all forventning. Og det handler jo rett og slett om menneskene. Vi har fått 14 ansatte siden starten, og de er eksperter på et område som er ganske snevert i verden. Denne gjengen, som driver service på aktive bølge-kompenserte kraner rundt omkring, er best i verden på det de gjør. Det glemmer nok Sørlandet av og til.

Hvordan har du havnet i denne bransjen?

– Oljebransjen på Sørlandet rommer egentlig alle, uansett utdannelse og bakgrunn. Gründeren har vært i mitt nettverk i mange år, og vi har alltid hatt en gjensidig forståelse og enighet når vi snakker om ting. Han hadde den tekniske biten, kjennskap og kunnskap, og jeg den overordnede biten med kommunikasjon og overblikk. Det er et fint team, men vi er begge litt sånn fremoverlente drømmere, så vi fikk med oss en service manager som er litt mer realistisk. Det hjelper.

Kan du beskrive deg selv som leder?

– Jeg liker det enkle, det alle har hørt om, som de kan forstå og relatere seg til. Jeg trenger ikke finne opp kruttet, det er veldig mange gode prinsipper når det gjelder ledelse. Alle vet at min jobb er å få de som jobber her til å yte sitt beste. Det gjør jeg ved å sørge for at alle føler at de har et ord med i laget, at de kan si høyt det de mener. Det er noe man mister litt hvis man får den topptunge organiseringen. Det er ikke jeg som er best på det tekniske, det vet alle, og da føler de seg trygge på at de kan si det de ønsker. Det viktigste er at alle ansatte eier sin egen hverdag. Bygger man en unik internkultur, så kommer kundeservicen av seg selv, og det er jo den vi skal leve av.

Crane Services Norway har kontorer i Hunsfos Næringspark i Vennesla.

Hva er det viktigste du har lært i løpet av ditt studie- og arbeidsliv?

– Tida i Berlin var en dannelsesreise. Jeg var en fotballjente fra veldig trygge rammer i Vennesla, som dro ut og fikk et helt annet bilde av hvordan ting kan være, og er, for mange. Jeg gikk på internasjonale studier med folk fra hele verden, og det å forstå andre kulturer og andre språk ga meg nye perspektiv. Man skal ikke langt før man ser klasseforskjellene. I Tyskland skjønte de ikke at en arbeiderklassejente fra Vennesla kunne ha samme utdannelse som dem, det var et sjokk for studentene der. Som jente, så har jeg hatt skikkelig flaks med å bli født i Norge.

Apropos nye perspektiv: Foreløpig er ikke mangfoldet all verden i bedriften. Du er én kvinne blant mange menn?

– Det er en naturlig start. Det er en mannsdominert bransje, spesielt når det gjelder servicebiten. Så er det en større diskusjon hvordan man skal koble sammen kvinner og teknologi. Kjønn er ikke så viktig for meg i denne sammenhengen. Jeg synes det er gull å være underdog, og det er man når man kommer med denne dialekten og det blonde håret, og sier man jobber med heisekran.

Underdog? Føler du det sånn?

– Både ja og nei. Jeg liker den posisjonen litt, så jeg inntar den nok bevisst. Jeg er jo underdog, siden jeg er en ny leder i en bransje der det ikke er typisk at det er kvinnelige ledere. Og ingen forventer det. Hvis jeg sier at jeg jobber med bølgekompenserte kraner, så er det ingen som antar at jeg er sjef. Det kan være en fordel. Og så er det naturligvis noen som sier «nå skal du høre her».

Etter det som må kalles en oljekrise, hvordan ser du på veien videre i bransjen?

Oljeprisen er på vei opp, og det hjelper mange. Men bransjen er stor. Det vi ser når det gjelder vårt eget felt er at vår kompetanse er ganske unik. Vi ser hvor etterspurte vi er, og det har gått fort. Vi har en ambisjon om at vi i løpet av 2018 skal øke fra 14 til 25 ansatte på service.

Jeg har hørt at venndøler er Sørlandets nordlendinger. Flyr det en kule eller to her innimellom?

– Ja, det gjør det. Vi er direkte. Vi er ekstremt joviale og veldig uhøytidelige. Det kan absolutt fly en kule av og til, men vi er alltid gode venner etterpå.

 

FAKTA:

Liv Iversen

Stilling: Adm. dir. i Crane Services Norway i Vennesla. Selskapet leverer service på aktive bølge-kompenserte kraner, subsea og offshore. Startet opp i juni 2017, har nå 14 ansatte.

Fra: Vennesla

Bor: Kristiansand

Alder: 36

Sivilstand: Singel

Bakgrunn: Har en bachelor i internasjonale relasjoner og politikk fra Berlin og en master i politikk og ledelse fra UiA. Har jobbet i Scan Trade AS, med blant annet kommunikasjon og markedsføring. Vært innom Aker Solutions og NOV, som prosjektleder og omstillingskoordinator.

Hører på: Glad i Coldplay og U2.

Leser: Mye krim, men først og fremst de store klassikerne. «Stormfulle høyder» er fremdeles en favoritt.

Får energi av: Å trekke meg litt bort, koble ut verden.

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Når Liv Iversen sier hva hun jobber med, så er det ingen som tror hun er sjef.

Du er ikke bare adm.dir., du har også vært med på dette prosjektet fra idéfasen?

– Det stemmer, og jeg er kjempestolt over hva vi har utrettet på kort tid. Ideen var der hele tiden, men den lojalitetskulturen vi har fått på plass så fort, er over all forventning. Og det handler jo rett og slett om menneskene. Vi har fått 14 ansatte siden starten, og de er eksperter på et område som er ganske snevert i verden. Denne gjengen, som driver service på aktive bølge-kompenserte kraner rundt omkring, er best i verden på det de gjør. Det glemmer nok Sørlandet av og til.

Hvordan har du havnet i denne bransjen?

– Oljebransjen på Sørlandet rommer egentlig alle, uansett utdannelse og bakgrunn. Gründeren har vært i mitt nettverk i mange år, og vi har alltid hatt en gjensidig forståelse og enighet når vi snakker om ting. Han hadde den tekniske biten, kjennskap og kunnskap, og jeg den overordnede biten med kommunikasjon og overblikk. Det er et fint team, men vi er begge litt sånn fremoverlente drømmere, så vi fikk med oss en service manager som er litt mer realistisk. Det hjelper.

Kan du beskrive deg selv som leder?

– Jeg liker det enkle, det alle har hørt om, som de kan forstå og relatere seg til. Jeg trenger ikke finne opp kruttet, det er veldig mange gode prinsipper når det gjelder ledelse. Alle vet at min jobb er å få de som jobber her til å yte sitt beste. Det gjør jeg ved å sørge for at alle føler at de har et ord med i laget, at de kan si høyt det de mener. Det er noe man mister litt hvis man får den topptunge organiseringen. Det er ikke jeg som er best på det tekniske, det vet alle, og da føler de seg trygge på at de kan si det de ønsker. Det viktigste er at alle ansatte eier sin egen hverdag. Bygger man en unik internkultur, så kommer kundeservicen av seg selv, og det er jo den vi skal leve av.

Crane Services Norway har kontorer i Hunsfos Næringspark i Vennesla.

Hva er det viktigste du har lært i løpet av ditt studie- og arbeidsliv?

– Tida i Berlin var en dannelsesreise. Jeg var en fotballjente fra veldig trygge rammer i Vennesla, som dro ut og fikk et helt annet bilde av hvordan ting kan være, og er, for mange. Jeg gikk på internasjonale studier med folk fra hele verden, og det å forstå andre kulturer og andre språk ga meg nye perspektiv. Man skal ikke langt før man ser klasseforskjellene. I Tyskland skjønte de ikke at en arbeiderklassejente fra Vennesla kunne ha samme utdannelse som dem, det var et sjokk for studentene der. Som jente, så har jeg hatt skikkelig flaks med å bli født i Norge.

Apropos nye perspektiv: Foreløpig er ikke mangfoldet all verden i bedriften. Du er én kvinne blant mange menn?

– Det er en naturlig start. Det er en mannsdominert bransje, spesielt når det gjelder servicebiten. Så er det en større diskusjon hvordan man skal koble sammen kvinner og teknologi. Kjønn er ikke så viktig for meg i denne sammenhengen. Jeg synes det er gull å være underdog, og det er man når man kommer med denne dialekten og det blonde håret, og sier man jobber med heisekran.

Underdog? Føler du det sånn?

– Både ja og nei. Jeg liker den posisjonen litt, så jeg inntar den nok bevisst. Jeg er jo underdog, siden jeg er en ny leder i en bransje der det ikke er typisk at det er kvinnelige ledere. Og ingen forventer det. Hvis jeg sier at jeg jobber med bølgekompenserte kraner, så er det ingen som antar at jeg er sjef. Det kan være en fordel. Og så er det naturligvis noen som sier «nå skal du høre her».

Etter det som må kalles en oljekrise, hvordan ser du på veien videre i bransjen?

Oljeprisen er på vei opp, og det hjelper mange. Men bransjen er stor. Det vi ser når det gjelder vårt eget felt er at vår kompetanse er ganske unik. Vi ser hvor etterspurte vi er, og det har gått fort. Vi har en ambisjon om at vi i løpet av 2018 skal øke fra 14 til 25 ansatte på service.

Jeg har hørt at venndøler er Sørlandets nordlendinger. Flyr det en kule eller to her innimellom?

– Ja, det gjør det. Vi er direkte. Vi er ekstremt joviale og veldig uhøytidelige. Det kan absolutt fly en kule av og til, men vi er alltid gode venner etterpå.

 

FAKTA:

Liv Iversen

Stilling: Adm. dir. i Crane Services Norway i Vennesla. Selskapet leverer service på aktive bølge-kompenserte kraner, subsea og offshore. Startet opp i juni 2017, har nå 14 ansatte.

Fra: Vennesla

Bor: Kristiansand

Alder: 36

Sivilstand: Singel

Bakgrunn: Har en bachelor i internasjonale relasjoner og politikk fra Berlin og en master i politikk og ledelse fra UiA. Har jobbet i Scan Trade AS, med blant annet kommunikasjon og markedsføring. Vært innom Aker Solutions og NOV, som prosjektleder og omstillingskoordinator.

Hører på: Glad i Coldplay og U2.

Leser: Mye krim, men først og fremst de store klassikerne. «Stormfulle høyder» er fremdeles en favoritt.

Får energi av: Å trekke meg litt bort, koble ut verden.

Tagger:

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du bli medlem?

Fyll ut skjemaet nedenfor