AA

Vil gjerne ha en ny og moderne kino i Kvadraturen

  • Kinodirektør Kim Skarning Andersen kan vise til en sterk økonomisk vekst og gode besøkstall på Kristiansand kino.
spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Som leder sverger kinodirektør Kim Skarning Andersen til tydelighet og stor frihet i forholdet til sine ansatte. Og kinoen går fortsatt så det suser.

Utad virker du ganske jovial og rund i kantene. Speiler det lederstilen din?

– Både og. Jeg har ingen «lederfilosofi», jeg har aldri lest meg opp på det. Jeg tror de som er rundt meg vil si at jeg er tydelig. Ingen misforstår hva jeg mener. Samtidig gir jeg veldig stor frihet. Jeg er klar på hva vi skal oppnå, angående økonomiske mål eller på prosjektbasis, men jeg blander meg ikke borti hvordan folk gjør jobben sin. Jeg følger med, men jeg driver ikke med micromanagement. Hvis noen ikke gjør jobben, så merker de nok også at jeg er tydelig. Så «jovial» som leder vil jeg nok ikke si at jeg er.

Du har ledererfaring fra flere jobber. Har det vært et mål for deg å bli sjef?

– Det var viktigere for meg da jeg var yngre, enn nå. Jeg var ganske ambisiøs da jeg begynte i IT-bransjen. Jeg har vært opptatt av å kunne være med å ta beslutninger, være involvert. Det har vært et mål for meg siden jeg var ung.

Det har gått oppover i kinobransjen de siste årene. Hvordan er tallene lokalt, kontra nasjonalt?

– I fjor hadde vi en liten dupp, men det hadde med filmutvalget å gjøre. 2016 var det beste kinoåret i Norge siden 1983, når det gjelder besøk. Tallene påvirkes lite av Netflix, HBO og andre strømmetjenester. Vi har noe lavere besøk på barnefilmer i Kristiansand, og det er først og fremst på grunn av mange kulturtilbud til barn og barnefamilier, men generelt ligger vi ganske likt med resten av landet. Vi har hatt en voldsom vekst de siste fire årene, også lokalt.

Vi har hatt en enorm økonomisk vekst, fra et resultat på 2,3 millioner i 2014, til 10,3 millioner i 2016.

La oss være ærlig: det kommer mye søppel fra Hollywood. I hvor stor grad kan du påvirke det som settes opp her?

– Det er jeg som booker alt av film til kinoen, og det er kanskje den største utfordringen i min jobb: «børs og katedral»-problemstillingen. Vi har krav til inntjening og lønnsomhet, samtidig som vi skal ivareta mangfold og kulturdelen av kinoen. Det er ikke kapasitet til å sette opp alt, så jeg prøver å ta vekk både de aller minste filmene som ingen ser, og de mest intetsigende Hollywood-filmene. Men det er klart, intetsigende Hollywood-filmer som leverer veldig gode besøkstall setter jeg selvfølgelig opp. Og jeg prøver hardt å unngå at min personlige smak skal ha noe å si. Og jo mer vi klarer å tjene på de store blockbusterne, jo mer frihet har jeg til å gjøre smalere ting. Vi har jevnlig både filmer og arrangementer som er tapsprosjekter for oss, rent økonomisk, men som er viktige for å skape et kulturelt mangfold.

I kiosken er det jo ganske stive priser, det er vel stort sett der dere tjener penger?

– Det er ikke helt riktig, men kiosken er en viktig del av lønnsomheten. Etter avgifter og diverse er det ikke så mye vi sitter igjen med av hver enkelt kinobillett. Det er nesten umulig å drive en kino i overskudd i dag, uten å ha kiosk. Så kan noen mene at det er en uønsket utvikling, men vi har pusset opp kinoen for 13 millioner de siste tre årene, og det kunne vi aldri ha gjort hvis vi ikke hadde hatt kiosken til å finansiere det med. Den er avgjørende for at vi skal kunne videreutvikle kinotilbudet. Når det gjelder prisene, så kommer det an på hva folk sammenligner med. Det er umulig å matche prisene dagligvarebransjen har. Vi har ikke de innkjøpsbetingelsene. Vi sammenligner oss med storkiosker, og da ligger vi nok på det jevne.

Hva blir du målt på som kinodirektør?

– Jeg blir målt i to retninger. Det ene er av våre eiere, rent bedriftsøkonomisk og på gjestetilfredshet. Hver dag får femti personer som har vært på kino en spørreundersøkelse tilsendt på mail. Der spørres det om man vil anbefale andre å gå på kino i Kristiansand, og da ligger vi på rundt 70 %. Det er cirka på snittet på landsbasis. I tillegg blir vi målt gjennom kommunen, fordi vi må oppfylle konsesjonskravene.

Du har vært her i fire år. Hva er det viktigste du har oppnådd så langt?

– Vi har hatt en enorm økonomisk vekst, fra et resultat på 2,3 millioner i 2014, til 10,3 millioner i 2016. Dessuten har vi strømlinjeformet mye av driften. Jeg opplever også at vi har klart å ivareta kulturdelen oppi alt dette. Det speiles av statistikken. Vi viser vel så mye film som vi gjorde for 4-5 år siden, både når det gjelder antall titler og variasjon i sjangere.

Hvordan ser kinoens fremtid ut i Kristiansand?

– Det er en diskusjon vi har sittet med i flere år: hva gjør vi nå? Bygget er fra femtitallet, og vanskelig å utvikle videre. Vi har en svær sal med 655 plasser, og så er neste nivå 94 plasser. Vi burde hatt en sal på 350 plasser, men det går ikke. Jeg vil gjerne ha en ny og moderne kino i Kvadraturen, men det er et kostnadsspørsmål, og ikke minst: hvor i all verden skal vi bygge den? Hvis vi finner ut at det ikke blir aktuelt, så må vi tenke nytt og se hva vi kan få ut av det vi har allerede.

 

FAKTA: Kim Skarning Andersen

Stilling: Kinodirektør i KinoSør AS. Tidligere daglig leder i Recommended og Fundament.

Bor: Lund, Kristiansand.

Familie: Kjæreste i Oslo, barn på 13 og 15.

Alder: 43

Leser: Holder på med den siste til Lars Saabye Christensen. Generelt har jeg veldig sans for Carl Frode Tiller, Kjell Askildsen og Johan Harstad.

Lytter til: Jeg er meget altetende. Akkurat nå er jeg inne i en hiphop-periode. Pixies er mitt favorittband, det er de jeg alltid kommer tilbake til.

Gir meg energi: Kunst og kultur. Jeg er glad i å male og tegne, på hobbybasis.

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Som leder sverger kinodirektør Kim Skarning Andersen til tydelighet og stor frihet i forholdet til sine ansatte. Og kinoen går fortsatt så det suser.

Utad virker du ganske jovial og rund i kantene. Speiler det lederstilen din?

– Både og. Jeg har ingen «lederfilosofi», jeg har aldri lest meg opp på det. Jeg tror de som er rundt meg vil si at jeg er tydelig. Ingen misforstår hva jeg mener. Samtidig gir jeg veldig stor frihet. Jeg er klar på hva vi skal oppnå, angående økonomiske mål eller på prosjektbasis, men jeg blander meg ikke borti hvordan folk gjør jobben sin. Jeg følger med, men jeg driver ikke med micromanagement. Hvis noen ikke gjør jobben, så merker de nok også at jeg er tydelig. Så «jovial» som leder vil jeg nok ikke si at jeg er.

Du har ledererfaring fra flere jobber. Har det vært et mål for deg å bli sjef?

– Det var viktigere for meg da jeg var yngre, enn nå. Jeg var ganske ambisiøs da jeg begynte i IT-bransjen. Jeg har vært opptatt av å kunne være med å ta beslutninger, være involvert. Det har vært et mål for meg siden jeg var ung.

Det har gått oppover i kinobransjen de siste årene. Hvordan er tallene lokalt, kontra nasjonalt?

– I fjor hadde vi en liten dupp, men det hadde med filmutvalget å gjøre. 2016 var det beste kinoåret i Norge siden 1983, når det gjelder besøk. Tallene påvirkes lite av Netflix, HBO og andre strømmetjenester. Vi har noe lavere besøk på barnefilmer i Kristiansand, og det er først og fremst på grunn av mange kulturtilbud til barn og barnefamilier, men generelt ligger vi ganske likt med resten av landet. Vi har hatt en voldsom vekst de siste fire årene, også lokalt.

Vi har hatt en enorm økonomisk vekst, fra et resultat på 2,3 millioner i 2014, til 10,3 millioner i 2016.

La oss være ærlig: det kommer mye søppel fra Hollywood. I hvor stor grad kan du påvirke det som settes opp her?

– Det er jeg som booker alt av film til kinoen, og det er kanskje den største utfordringen i min jobb: «børs og katedral»-problemstillingen. Vi har krav til inntjening og lønnsomhet, samtidig som vi skal ivareta mangfold og kulturdelen av kinoen. Det er ikke kapasitet til å sette opp alt, så jeg prøver å ta vekk både de aller minste filmene som ingen ser, og de mest intetsigende Hollywood-filmene. Men det er klart, intetsigende Hollywood-filmer som leverer veldig gode besøkstall setter jeg selvfølgelig opp. Og jeg prøver hardt å unngå at min personlige smak skal ha noe å si. Og jo mer vi klarer å tjene på de store blockbusterne, jo mer frihet har jeg til å gjøre smalere ting. Vi har jevnlig både filmer og arrangementer som er tapsprosjekter for oss, rent økonomisk, men som er viktige for å skape et kulturelt mangfold.

I kiosken er det jo ganske stive priser, det er vel stort sett der dere tjener penger?

– Det er ikke helt riktig, men kiosken er en viktig del av lønnsomheten. Etter avgifter og diverse er det ikke så mye vi sitter igjen med av hver enkelt kinobillett. Det er nesten umulig å drive en kino i overskudd i dag, uten å ha kiosk. Så kan noen mene at det er en uønsket utvikling, men vi har pusset opp kinoen for 13 millioner de siste tre årene, og det kunne vi aldri ha gjort hvis vi ikke hadde hatt kiosken til å finansiere det med. Den er avgjørende for at vi skal kunne videreutvikle kinotilbudet. Når det gjelder prisene, så kommer det an på hva folk sammenligner med. Det er umulig å matche prisene dagligvarebransjen har. Vi har ikke de innkjøpsbetingelsene. Vi sammenligner oss med storkiosker, og da ligger vi nok på det jevne.

Hva blir du målt på som kinodirektør?

– Jeg blir målt i to retninger. Det ene er av våre eiere, rent bedriftsøkonomisk og på gjestetilfredshet. Hver dag får femti personer som har vært på kino en spørreundersøkelse tilsendt på mail. Der spørres det om man vil anbefale andre å gå på kino i Kristiansand, og da ligger vi på rundt 70 %. Det er cirka på snittet på landsbasis. I tillegg blir vi målt gjennom kommunen, fordi vi må oppfylle konsesjonskravene.

Du har vært her i fire år. Hva er det viktigste du har oppnådd så langt?

– Vi har hatt en enorm økonomisk vekst, fra et resultat på 2,3 millioner i 2014, til 10,3 millioner i 2016. Dessuten har vi strømlinjeformet mye av driften. Jeg opplever også at vi har klart å ivareta kulturdelen oppi alt dette. Det speiles av statistikken. Vi viser vel så mye film som vi gjorde for 4-5 år siden, både når det gjelder antall titler og variasjon i sjangere.

Hvordan ser kinoens fremtid ut i Kristiansand?

– Det er en diskusjon vi har sittet med i flere år: hva gjør vi nå? Bygget er fra femtitallet, og vanskelig å utvikle videre. Vi har en svær sal med 655 plasser, og så er neste nivå 94 plasser. Vi burde hatt en sal på 350 plasser, men det går ikke. Jeg vil gjerne ha en ny og moderne kino i Kvadraturen, men det er et kostnadsspørsmål, og ikke minst: hvor i all verden skal vi bygge den? Hvis vi finner ut at det ikke blir aktuelt, så må vi tenke nytt og se hva vi kan få ut av det vi har allerede.

 

FAKTA: Kim Skarning Andersen

Stilling: Kinodirektør i KinoSør AS. Tidligere daglig leder i Recommended og Fundament.

Bor: Lund, Kristiansand.

Familie: Kjæreste i Oslo, barn på 13 og 15.

Alder: 43

Leser: Holder på med den siste til Lars Saabye Christensen. Generelt har jeg veldig sans for Carl Frode Tiller, Kjell Askildsen og Johan Harstad.

Lytter til: Jeg er meget altetende. Akkurat nå er jeg inne i en hiphop-periode. Pixies er mitt favorittband, det er de jeg alltid kommer tilbake til.

Gir meg energi: Kunst og kultur. Jeg er glad i å male og tegne, på hobbybasis.

Tagger:

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du bli medlem?

Fyll ut skjemaet nedenfor