AA

Bygger Kristiansands nye møteplass

  • Daglig leder for Teateret, Kjetil Nordhus, begynner å bli utålmodig. Oppussingsprosessen har tatt litt lenger tid enn planlagt. Men snart kan han invitere inn i lokalet som vil romme fire scener, i tillegg til foajé.
  • 22 Teateret (4)
    Det var med en nødskrik at Teateret ble vernet for riving. Siden mai 2017 har huset vært stengt for oppussing.
spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Kjetil Nordhus vil at Teateret skal bli en plass for engasjerte mennesker. Hele uka.

Kjetil Nordhus står i foajeen på Teateret. Med hjelm og signalvest. I skrivende stund er det en byggeplass, men om noen måneder skal det være liv her. Hele dagen. Hver dag. I hvert fall er det målet for daglig leder Nordhus.

– Foajeen blir viktig, både økonomisk og identitetsmessig, sier han.

– Jeg ønsker at det skal være et åpent rom, det skal bli Kristiansands store, nye møteplass. Og rommet skal endre seg utover dagen. Det skal være et lunsj- og kaffefokus tidlig, hvor man kan sette seg i et hjørne med dataen og jobbe litt, eller sette seg i en litt bedre stol og prate med venner. Og så skal det gå over i å bli et utested utover kvelden. Et sted hvor man kan samles før eller etter en tur på kino, Kilden eller et arrangement hos oss. Dette skal gjøres med noen enkle og godt planlagte grep, som belysning og musikk, forklarer han.

Lært mye

Det gamle teaterbygget nederst i Kongens gate, som skulle rives, men ble reddet i siste liten, skal altså bli utestedet man har savnet i Kristiansand. Gjerne også for de som ikke har vært helt klar over at de har
savnet det, sier Nordhus. Han fikk jobben som daglig leder av Teaterets eiere, Kristiansand Næringsselskap, på sensommeren i fjor. Siden da har huset delvis vært stengt, men likevel har det vært arrangert både konserter, foredrag og andre ting her. Og det har Nordhus lært mye av.

– Jeg lærte mye om hva slags ting som ikke passer i enkelte rom. For eksempel, det arrangementet vi hadde soleklart flest tilskuere på i foajeen, var Finn Skårderuds foredrag.

Da var det 200 mennesker til stede, og vi omsatte for null kroner i løpet av en og en halv time. Det er dårlig business. Den type arrangement burde være på biscenen eller intimscenen, eller hovedscenen, og så kan foajeen leve sitt eget liv.

Skape engasjement

La oss få oversikt. For i tillegg til en foajé med mye liv, skal det naturligvis skapes kultur på Teateret. Og det fins mange egnede rom. Intimscenen har 100 sitteplasser, biscenen 144 sitteplasser – eventuelt 220 ståplasser, hovedscenen har litt over 400 sitteplasser, mens det de kaller pop-up scenen, tar omtrent 100. I tillegg er det mulig å arrangere mindre ting andre steder på huset. Nordhus håper alt vil bli Kristiansands
nye møteplass Kjetil Nordhus vil at Teateret skal bli en plass for engasjerte mennesker. Hele uka.

– Jeg vil skape en arena der engasjerte folk kan få utløp for sitt engasjement, uansett hva det måtte være. Vi skal være et studenthus, et kulturhus og et litteraturhus. Men vi må ha is i magen, og ikke forvente suksess fra første øyeblikk.

– Men du må vel levere noe fra start?

– Ja, det må jeg. Så de største risikoprosjektene bør ikke være de dyreste. Vi satser på flere kort og til sammen skal det bli bra. Jeg er ambisiøs på byens vegne, men man må gi folk en grunn til å komme. Det er
ikke nok å bare åpne dørene og tro at det går automatisk. Vi må ha små og middels store arrangementer som trekker folk fra så mange forskjellige grupper som mulig.

Jobber med eierstruktur

I mai startet et stort oppussingsprosjekt, og mye er blitt gjort siden da. Viktige ting, som kanskje ikke folk ser, men som de kommer til å merke, sier Nordhus.

– Ventilasjonsrommet ble helt ribbet, alt er nytt der nå. Og det var en stor jobb å bytte ut glassfasaden. Strømmen stolte jeg ikke på, så vi legger opp ny strøm. Den var et lappeteppe fra 1976. Vi kunne ikke risikere at den plutselig gikk under en konsert, forteller han. Det som gjenstår før huset kan tas i bruk, er å finne en løsning på eierstrukturen.

– Vi er ganske langt inne i fasen med å finne en løsning på det. Nå er det KNAS som eier 66 prosent og Glastad Farsund 34 prosent av husene og driftsselskapet. De skal på sikt bare være huseiere, og vi jobber med å finne en løsning på hvordan driftsselskapet skal se ut. Når det er klart, så kan vi ta avgjørelsene om hvordan det skal se ut i foajeen, hva matkonseptet skal være, og sånne ting. Vi vil kunne definere en åpningsdato, og sette alle kluter til for å være klar til den datoen. Sannsynligvis blir det ikke så altfor langt ut i 2018. Det er spennende, og jeg er selvfølgelig veldig utålmodig, sier Nordhus.

– Vi skal være et studenthus, et kulturhus og et litteraturhus, sier Kjetil Nordhus om det nye Teateret.

Store forventninger

I november ble bransjetreffet Sørveiv arrangert på Teateret, og omtrent samtidig flyttet konsertarrangøren TrashPop inn i lokalene. Responsen har vært god.

– Det har vært tydelig at folk synes det er gøy å være på Teateret. De går inn med store øyne, og liker å være der. Pop-up-scenen er et ganske ekstraordinært rom, ingen  har vært på konsert på et sånt sted i byen før.

Nordhus sier han merker forventningene. Men han føler ikke press.

– Hadde byen vært delt i sin oppfatning om stedet, så hadde jeg kanskje følt et større press. Men jeg synes forventningene er positive.

– Tenker du at Teateret kan bli en legendarisk plass? Sånn at folk vil skryte av at de har spilt der, vært der, hengt der?

– Klart det er et mål. Det er mye arbeid som gjenstår før det kan bli sånn, men hele prosjektet er gjennomsyret av en ambisjon om at det er mulig.

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Kjetil Nordhus vil at Teateret skal bli en plass for engasjerte mennesker. Hele uka.

Kjetil Nordhus står i foajeen på Teateret. Med hjelm og signalvest. I skrivende stund er det en byggeplass, men om noen måneder skal det være liv her. Hele dagen. Hver dag. I hvert fall er det målet for daglig leder Nordhus.

– Foajeen blir viktig, både økonomisk og identitetsmessig, sier han.

– Jeg ønsker at det skal være et åpent rom, det skal bli Kristiansands store, nye møteplass. Og rommet skal endre seg utover dagen. Det skal være et lunsj- og kaffefokus tidlig, hvor man kan sette seg i et hjørne med dataen og jobbe litt, eller sette seg i en litt bedre stol og prate med venner. Og så skal det gå over i å bli et utested utover kvelden. Et sted hvor man kan samles før eller etter en tur på kino, Kilden eller et arrangement hos oss. Dette skal gjøres med noen enkle og godt planlagte grep, som belysning og musikk, forklarer han.

Lært mye

Det gamle teaterbygget nederst i Kongens gate, som skulle rives, men ble reddet i siste liten, skal altså bli utestedet man har savnet i Kristiansand. Gjerne også for de som ikke har vært helt klar over at de har
savnet det, sier Nordhus. Han fikk jobben som daglig leder av Teaterets eiere, Kristiansand Næringsselskap, på sensommeren i fjor. Siden da har huset delvis vært stengt, men likevel har det vært arrangert både konserter, foredrag og andre ting her. Og det har Nordhus lært mye av.

– Jeg lærte mye om hva slags ting som ikke passer i enkelte rom. For eksempel, det arrangementet vi hadde soleklart flest tilskuere på i foajeen, var Finn Skårderuds foredrag.

Da var det 200 mennesker til stede, og vi omsatte for null kroner i løpet av en og en halv time. Det er dårlig business. Den type arrangement burde være på biscenen eller intimscenen, eller hovedscenen, og så kan foajeen leve sitt eget liv.

Skape engasjement

La oss få oversikt. For i tillegg til en foajé med mye liv, skal det naturligvis skapes kultur på Teateret. Og det fins mange egnede rom. Intimscenen har 100 sitteplasser, biscenen 144 sitteplasser – eventuelt 220 ståplasser, hovedscenen har litt over 400 sitteplasser, mens det de kaller pop-up scenen, tar omtrent 100. I tillegg er det mulig å arrangere mindre ting andre steder på huset. Nordhus håper alt vil bli Kristiansands
nye møteplass Kjetil Nordhus vil at Teateret skal bli en plass for engasjerte mennesker. Hele uka.

– Jeg vil skape en arena der engasjerte folk kan få utløp for sitt engasjement, uansett hva det måtte være. Vi skal være et studenthus, et kulturhus og et litteraturhus. Men vi må ha is i magen, og ikke forvente suksess fra første øyeblikk.

– Men du må vel levere noe fra start?

– Ja, det må jeg. Så de største risikoprosjektene bør ikke være de dyreste. Vi satser på flere kort og til sammen skal det bli bra. Jeg er ambisiøs på byens vegne, men man må gi folk en grunn til å komme. Det er
ikke nok å bare åpne dørene og tro at det går automatisk. Vi må ha små og middels store arrangementer som trekker folk fra så mange forskjellige grupper som mulig.

Jobber med eierstruktur

I mai startet et stort oppussingsprosjekt, og mye er blitt gjort siden da. Viktige ting, som kanskje ikke folk ser, men som de kommer til å merke, sier Nordhus.

– Ventilasjonsrommet ble helt ribbet, alt er nytt der nå. Og det var en stor jobb å bytte ut glassfasaden. Strømmen stolte jeg ikke på, så vi legger opp ny strøm. Den var et lappeteppe fra 1976. Vi kunne ikke risikere at den plutselig gikk under en konsert, forteller han. Det som gjenstår før huset kan tas i bruk, er å finne en løsning på eierstrukturen.

– Vi er ganske langt inne i fasen med å finne en løsning på det. Nå er det KNAS som eier 66 prosent og Glastad Farsund 34 prosent av husene og driftsselskapet. De skal på sikt bare være huseiere, og vi jobber med å finne en løsning på hvordan driftsselskapet skal se ut. Når det er klart, så kan vi ta avgjørelsene om hvordan det skal se ut i foajeen, hva matkonseptet skal være, og sånne ting. Vi vil kunne definere en åpningsdato, og sette alle kluter til for å være klar til den datoen. Sannsynligvis blir det ikke så altfor langt ut i 2018. Det er spennende, og jeg er selvfølgelig veldig utålmodig, sier Nordhus.

– Vi skal være et studenthus, et kulturhus og et litteraturhus, sier Kjetil Nordhus om det nye Teateret.

Store forventninger

I november ble bransjetreffet Sørveiv arrangert på Teateret, og omtrent samtidig flyttet konsertarrangøren TrashPop inn i lokalene. Responsen har vært god.

– Det har vært tydelig at folk synes det er gøy å være på Teateret. De går inn med store øyne, og liker å være der. Pop-up-scenen er et ganske ekstraordinært rom, ingen  har vært på konsert på et sånt sted i byen før.

Nordhus sier han merker forventningene. Men han føler ikke press.

– Hadde byen vært delt i sin oppfatning om stedet, så hadde jeg kanskje følt et større press. Men jeg synes forventningene er positive.

– Tenker du at Teateret kan bli en legendarisk plass? Sånn at folk vil skryte av at de har spilt der, vært der, hengt der?

– Klart det er et mål. Det er mye arbeid som gjenstår før det kan bli sånn, men hele prosjektet er gjennomsyret av en ambisjon om at det er mulig.

Tagger:,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor