AA

Kristiansandsfirma opplever enorm vekst

  • 24 Bedriften Nibbler (3)
    Kjetil Tversland savnet selv en tjeneste hvor han kunne få kjørt mat hjem fra mange av byens restauranter. Nå har han vært med på å utvikle den selv, og er en av fire eiere.
spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

I ett år har Nibbler kjørt mat fra byens restauranter hjem til kunder. Det kristiansandsbaserte firmaet melder om enorm vekst, og er på jakt etter nye investorer.

– I starten var det krevende å få med seg restaurantene, de visste jo ikke hva Nibbler var og hadde ingen forventninger til oss. Men så begynte snøballen å rulle, sier Kjetil Tversland, initiativtaker og en av Nibblers fire eiere.

 

Arbeidet med å bygge opp Nibbler startet for halvannet år siden, og for ett år siden begynte de å kjøre mat hjem til kundene. På nettsiden nibbler.no er i skrivende stund 28 spisesteder registrert i Kristiansand. 19 i Trondheim, hvor de også ha startet opp. Kundene klikker på restauranten de ønsker, bestiller og betaler – og får maten levert på døren av Nibbler.

Investering i tid

– Som så mange gründerideer vokste den ut fra eget behov, sier Tversland, og legger til at de jobber med å tilby enda flere tjenester på døren.

– Bidrar ikke det at vi kan bestille mer og mer på døren til at vi blir stadig latere?

– For meg handler det mer om hvordan folk velger å investere tiden sin. Kanskje vil de heller bruke tiden på gjestene enn matlaging, eller på trening og andre nyttige ting.

– Noen restauranter har eget take away-tilbud, hvorfor trenger vi Nibbler?

– Det er et stadig større fokus på sunn og god mat, folk har forventninger til kvalitet og valgmuligheter. Vi har også et stort nedslagsfelt, med en radius på 13 km leverer vi helt til Flekkerøy, sier Tversland.

Trives bak rattet

Det har kommet en ny lunchbestilling, og Lise Dybvik er klar. Hun har vært med fra starten og trives godt bak rattet.

Marius Ask ved Will.i.juice forteller at å koble seg på Nibbler helt klart har økt salget, uten at han kan si nøyaktig hvor mye. Han har pakket maten klar når Lise Dybvik kommer inn for å hente.

– Jeg prøvde sykkelen en gang, men kom meg bare to meter før jeg syklet i en murvegg, ler Dybvik, som flyttet fra Ålesund til Kristiansand på grunn av kjærligheten. Varme følelser har hun også for arbeidet.

– Dette er den beste jobben jeg har hatt. Jeg møter positive folk hele tiden, de er så glade når de får mat levert på døren, sier hun.

Hun anslår at hun kjører 10-25 turer hvert skift. Den korteste var da hun leverte mat fra en restaurant til leiligheten i etasjen over.

– Det virker som om folk er glade for å slippe å gå ut av huset, sier Dybvik, som koser seg med å kjøre rundt i elbilen mens hun hører på musikk og drikker kaffe.

– Jeg har skaffet meg kaffeavtale for å si det sånn, smiler hun.

I nyoppussede lokaler hos Will.i.juice pakker Marius Ask bestillingen i brune papirposer.

– Både vi og kundene er veldig fornøyde med denne ordningen. Bestillingene gjennom Nibbler har tatt seg veldig opp i det siste, og de hjelper definitivt på salget, forteller han, før Dybvik er på vei til en arbeidsplass på Lund med dagens lunch.

Mindre byer

Nibbler kjører ut mat i mange kategorier, spesielt populært er sushi, indisk, burgere, vietnamesisk og helsekost som wraps og smoothies. Bilparken deres i Kristiansand består av seks biler og en sykkel, som manøvreres av femten ansatte fordelt på ni årsverk. Nibbler jobber med å bygge opp tilbudet i flere byer, gjerne hvor det ikke finnes konkurrerende tilbud, som Foodora i Oslo, Bergen og Stavanger. Det viser seg å være fruktbart.

Å vokse er bra, men også utfordrende. Man må ta tak i veksten og sikre en stadig raskere utvikling

– Omsetningen øker gjennomsnittlig med 24 prosent fra måned til måned, og vi har omtrent tusen nye brukere i måneden bare i Kristiansand, sier Tversland, og legger til:

– Dette er en enorm vekst, og vi er derfor på jakt etter en investor. Å vokse er bra, men også utfordrende. Man må ta tak i veksten og sikre en stadig raskere utvikling.

Tversland er ikke fremmed for at Nibbler også kan finnes i utlandet en dag, litt avhengig av hva nye investorer ønsker.

Som en forelskelse

Lokalet i Tordenskjoldsgate er under oppussing, så vi sitter på en kafé rett over gata for å prate om Tverslands hjertebarn.

– Når jeg ser Nibbler-bilene på veien, og tenker på at jeg er med på å sysselsette og skape arbeidsplasser, samt se tjenesten bli flittig tatt i bruk, er det nesten som å være forelsket, sier han.

Eierne ser Nibbler vokse, ansatte stortrives og restauranter melder om økt salg. Noen utfordringer må det også ha vært?

– Utfordringen er å holde utviklingsraten på et nivå vi ønsker, mens vi jobber med å utvikle tjenesten. Når vi nå opplever en så enorm økning av brukere og omsetning, handler det om å kunne sette av enda mer midler, finne noen til å ta tak i dette – og best mulig utnytte denne veksten, forklarer Tversland.

Han legger til at eierne har jobbet mye for lite siden oppstarten, noe man ifølge ham må være beredt på når man starter en bedrift uten noen i ryggen.

Til slutt, hvorfor navnet Nibbler?

– Det betyr å småspise, men det er også navnet på en karakter i tv-serien Futurama. Nibbler er en liten kar med verdens største apetitt, forklarer han med et smil, før han haster videre for å stilne kristiansanderes sult.

Fakta om : Nibbler

– Bindeledd mellom restauranter og kunder. Restauranter kan registrere seg på nibbler.no, kunder bestiller mat/drikke fra valgfri restaurant gjennom nettsiden og Nibbler kjører maten hjem til kunden.

– Startet i Kristiansand av Kjetil Tversland, Tomas Skøie og Christian Zachariasen. Oddmund Aga ble så med, og de fire eier nå Nibbler sammen.

– Har foreløpig tilbud i Kristiansand og Trondheim, men jobber med å starte opp i flere byer.

 

 

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
I ett år har Nibbler kjørt mat fra byens restauranter hjem til kunder. Det kristiansandsbaserte firmaet melder om enorm vekst, og er på jakt etter nye investorer.

– I starten var det krevende å få med seg restaurantene, de visste jo ikke hva Nibbler var og hadde ingen forventninger til oss. Men så begynte snøballen å rulle, sier Kjetil Tversland, initiativtaker og en av Nibblers fire eiere.

 

Arbeidet med å bygge opp Nibbler startet for halvannet år siden, og for ett år siden begynte de å kjøre mat hjem til kundene. På nettsiden nibbler.no er i skrivende stund 28 spisesteder registrert i Kristiansand. 19 i Trondheim, hvor de også ha startet opp. Kundene klikker på restauranten de ønsker, bestiller og betaler – og får maten levert på døren av Nibbler.

Investering i tid

– Som så mange gründerideer vokste den ut fra eget behov, sier Tversland, og legger til at de jobber med å tilby enda flere tjenester på døren.

– Bidrar ikke det at vi kan bestille mer og mer på døren til at vi blir stadig latere?

– For meg handler det mer om hvordan folk velger å investere tiden sin. Kanskje vil de heller bruke tiden på gjestene enn matlaging, eller på trening og andre nyttige ting.

– Noen restauranter har eget take away-tilbud, hvorfor trenger vi Nibbler?

– Det er et stadig større fokus på sunn og god mat, folk har forventninger til kvalitet og valgmuligheter. Vi har også et stort nedslagsfelt, med en radius på 13 km leverer vi helt til Flekkerøy, sier Tversland.

Trives bak rattet

Det har kommet en ny lunchbestilling, og Lise Dybvik er klar. Hun har vært med fra starten og trives godt bak rattet.

Marius Ask ved Will.i.juice forteller at å koble seg på Nibbler helt klart har økt salget, uten at han kan si nøyaktig hvor mye. Han har pakket maten klar når Lise Dybvik kommer inn for å hente.

– Jeg prøvde sykkelen en gang, men kom meg bare to meter før jeg syklet i en murvegg, ler Dybvik, som flyttet fra Ålesund til Kristiansand på grunn av kjærligheten. Varme følelser har hun også for arbeidet.

– Dette er den beste jobben jeg har hatt. Jeg møter positive folk hele tiden, de er så glade når de får mat levert på døren, sier hun.

Hun anslår at hun kjører 10-25 turer hvert skift. Den korteste var da hun leverte mat fra en restaurant til leiligheten i etasjen over.

– Det virker som om folk er glade for å slippe å gå ut av huset, sier Dybvik, som koser seg med å kjøre rundt i elbilen mens hun hører på musikk og drikker kaffe.

– Jeg har skaffet meg kaffeavtale for å si det sånn, smiler hun.

I nyoppussede lokaler hos Will.i.juice pakker Marius Ask bestillingen i brune papirposer.

– Både vi og kundene er veldig fornøyde med denne ordningen. Bestillingene gjennom Nibbler har tatt seg veldig opp i det siste, og de hjelper definitivt på salget, forteller han, før Dybvik er på vei til en arbeidsplass på Lund med dagens lunch.

Mindre byer

Nibbler kjører ut mat i mange kategorier, spesielt populært er sushi, indisk, burgere, vietnamesisk og helsekost som wraps og smoothies. Bilparken deres i Kristiansand består av seks biler og en sykkel, som manøvreres av femten ansatte fordelt på ni årsverk. Nibbler jobber med å bygge opp tilbudet i flere byer, gjerne hvor det ikke finnes konkurrerende tilbud, som Foodora i Oslo, Bergen og Stavanger. Det viser seg å være fruktbart.

Å vokse er bra, men også utfordrende. Man må ta tak i veksten og sikre en stadig raskere utvikling

– Omsetningen øker gjennomsnittlig med 24 prosent fra måned til måned, og vi har omtrent tusen nye brukere i måneden bare i Kristiansand, sier Tversland, og legger til:

– Dette er en enorm vekst, og vi er derfor på jakt etter en investor. Å vokse er bra, men også utfordrende. Man må ta tak i veksten og sikre en stadig raskere utvikling.

Tversland er ikke fremmed for at Nibbler også kan finnes i utlandet en dag, litt avhengig av hva nye investorer ønsker.

Som en forelskelse

Lokalet i Tordenskjoldsgate er under oppussing, så vi sitter på en kafé rett over gata for å prate om Tverslands hjertebarn.

– Når jeg ser Nibbler-bilene på veien, og tenker på at jeg er med på å sysselsette og skape arbeidsplasser, samt se tjenesten bli flittig tatt i bruk, er det nesten som å være forelsket, sier han.

Eierne ser Nibbler vokse, ansatte stortrives og restauranter melder om økt salg. Noen utfordringer må det også ha vært?

– Utfordringen er å holde utviklingsraten på et nivå vi ønsker, mens vi jobber med å utvikle tjenesten. Når vi nå opplever en så enorm økning av brukere og omsetning, handler det om å kunne sette av enda mer midler, finne noen til å ta tak i dette – og best mulig utnytte denne veksten, forklarer Tversland.

Han legger til at eierne har jobbet mye for lite siden oppstarten, noe man ifølge ham må være beredt på når man starter en bedrift uten noen i ryggen.

Til slutt, hvorfor navnet Nibbler?

– Det betyr å småspise, men det er også navnet på en karakter i tv-serien Futurama. Nibbler er en liten kar med verdens største apetitt, forklarer han med et smil, før han haster videre for å stilne kristiansanderes sult.

Fakta om : Nibbler

– Bindeledd mellom restauranter og kunder. Restauranter kan registrere seg på nibbler.no, kunder bestiller mat/drikke fra valgfri restaurant gjennom nettsiden og Nibbler kjører maten hjem til kunden.

– Startet i Kristiansand av Kjetil Tversland, Tomas Skøie og Christian Zachariasen. Oddmund Aga ble så med, og de fire eier nå Nibbler sammen.

– Har foreløpig tilbud i Kristiansand og Trondheim, men jobber med å starte opp i flere byer.

 

 

Tagger:

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor