AA

Selger 100 tonn kaffe i året

  • Eventyret startet for 25 år siden, da Per Ole Pedersen (t.h.) begynte å sysle med krydder som hobby. I dag omsetter Cemo for 54 millioner kroner i året. Og det er kaffesalget som bidrar mest til suksessen. T.v. driftssjef Terje Oksum
spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Nordmenns kjærlighet for kaffe har gitt Cemo Gourmet et stort løft. Nå har de flyttet til Mjåvann for å kunne levere enda mer.

– Vi satser mer og mer på produksjon. Det er derfor vi trenger nye lokaler, sier daglig leder ved Cemo Gourmet, Per Ole Pedersen.

I august flytter virksomheten fra 1700 kvadratmeter i Høllen Vest i Søgne til 4800 kvadratmeter på Mjåvann i Kristiansand.

Cemos nye lokaler ligger på Mjåvann industriområde, som teller rundt 100 bedrifter og 1500 arbeidsplasser.

Spenn besøker de nye lokalene noen dager etter overtagelsen. De ansatte holder fortsatt på å gjøre seg kjent. Noen paller med varer står uåpnet på lagergulvet. Springsteens «The River» ljomer over høyttalerne og forsvinner inn i et ekko i det store lokalet.

– Bygget er et verktøy som gir oss helt andre muligheter. Det vil gi mer effektiv produksjon, større kapasitet, og en helt annen vareflyt, sier Pedersen.

– I Søgne hadde vi ikke så god plass at vi kunne ha alt på ett sted, det var spredt over flere områder. Det gjorde prosessen mer komplisert. Nå ønsker vi å gjøre en større del av produksjon og pakking i én enhet, sier driftssjef Terje Oksum.

Stor økning i omsetning

Cemo Gourmet produserer blant annet krydder, kaffe, te og sjokolade, og er representert i over 400 butikker i Norge. Per Ole Pedersen begynte å sysle med krydder som hobby allerede for 25 år siden. I 2004 startet han Cemo sammen med Trond Gabrielsen, som solgte seg ut i fjor.

– Hvorfor satset du på krydder?

– Jeg skjønte at det var noe spennende, det er noe folk bruker hele tiden, og de synes det er gøy med nye smaker. Da vi startet Cemo Gourmet ønsket vi ikke å lage noe til dagligvaresegmentet, det skulle være et nisjeprodukt, en litt sånn «high end» merkevare, og det har vi lykkes med, sier Pedersen.

Spesialkaffe

I 2016 hadde Cemo et resultat før skatt på 4,1 millioner kroner, og en omsetning på 54 millioner. Det er en økning på 42 prosent fra året før. Mye av årsaken er nordmenns økende interesse for spesialkaffe.

– I Norge står Joh. Johannson, Friele og Coop for majoriteten av kaffemarkedet. Vi er en av de større av de som står for resten. Vi driver et spesialbrenneri, et mikrobrenneri, og kaffen selges mest i spesialforretninger. Der vokser vi veldig. Vi leverer bortimot hundre tonn i året, sier Pedersen.

Cemo kjøper kaffe fra blant andre land som Rwanda, Honduras og Brasil.

– Vi handler direkte med gårdene og er opptatt av at bøndene skal ha riktig betalt for kvalitet, det er viktig når vi markedsfører spesialkaffe. Vi kjøper direkte fra de små produsentene, vi kjøper ikke fra de store. Og da ser man at ting vokser der nede også, sier Pedersen.

Løft i tunge tider

Cemo Gourmet har 18 fast ansatte, men har opp til fire ganger så mange på lønningslista i travle perioder.

– Føler dere at dere er i en trygg posisjon nå, eller er det en skjør bransje å være i?

– Tallene viser vel at det ikke er skjørt lenger. Hver gang det har vært en konjunkturnedgang, så har vi hatt et løft. Folk vil kanskje kose seg litt mer hjemme, med god mat og drikke. Og der skal vi være en viktig aktør. Vi skal være best på kjøkkenet, det er vårt mål. Og det er blitt veldig populært å gi matgaver, vi merker en stor økning på det, sier Pedersen, som kanskje vil se utover landegrensene dersom ting fortsetter å gå bra.

– Skandinavia er en mulighet. Jeg kjenner ikke til at det er noen andre i Skandinavia som gjør det som vi gjør, på så mange områder. Markedet er der, og det gir oss store muligheter å gjøre alt i ett hus her på Mjåvann, sier Pedersen.

Mer netthandel

Cemo er blitt kjent for sine gaveesker med krydder, kaffe og te, som de skreddersyr til individuelle kunder. Driftssjef Oksum sier at det er viktig å beholde denne signaturen i fremtiden. Og så vil han bli bedre og tydeligere på nett.

– Vi ser at netthandelen blir mer og mer viktig. Snart vil ikke folk gå ut og handle lenger, de vil bare få varene levert. Så det blir viktig å utvikle netthandelen, få den opp og gå på et høyere nivå enn i dag, sier Oksum.

– Så hvor håper du dere er om fem år?

– Da håper jeg vi planlegger enda et nytt og større bygg, humrer driftssjefen.

 

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Nordmenns kjærlighet for kaffe har gitt Cemo Gourmet et stort løft. Nå har de flyttet til Mjåvann for å kunne levere enda mer.

– Vi satser mer og mer på produksjon. Det er derfor vi trenger nye lokaler, sier daglig leder ved Cemo Gourmet, Per Ole Pedersen.

I august flytter virksomheten fra 1700 kvadratmeter i Høllen Vest i Søgne til 4800 kvadratmeter på Mjåvann i Kristiansand.

Cemos nye lokaler ligger på Mjåvann industriområde, som teller rundt 100 bedrifter og 1500 arbeidsplasser.

Spenn besøker de nye lokalene noen dager etter overtagelsen. De ansatte holder fortsatt på å gjøre seg kjent. Noen paller med varer står uåpnet på lagergulvet. Springsteens «The River» ljomer over høyttalerne og forsvinner inn i et ekko i det store lokalet.

– Bygget er et verktøy som gir oss helt andre muligheter. Det vil gi mer effektiv produksjon, større kapasitet, og en helt annen vareflyt, sier Pedersen.

– I Søgne hadde vi ikke så god plass at vi kunne ha alt på ett sted, det var spredt over flere områder. Det gjorde prosessen mer komplisert. Nå ønsker vi å gjøre en større del av produksjon og pakking i én enhet, sier driftssjef Terje Oksum.

Stor økning i omsetning

Cemo Gourmet produserer blant annet krydder, kaffe, te og sjokolade, og er representert i over 400 butikker i Norge. Per Ole Pedersen begynte å sysle med krydder som hobby allerede for 25 år siden. I 2004 startet han Cemo sammen med Trond Gabrielsen, som solgte seg ut i fjor.

– Hvorfor satset du på krydder?

– Jeg skjønte at det var noe spennende, det er noe folk bruker hele tiden, og de synes det er gøy med nye smaker. Da vi startet Cemo Gourmet ønsket vi ikke å lage noe til dagligvaresegmentet, det skulle være et nisjeprodukt, en litt sånn «high end» merkevare, og det har vi lykkes med, sier Pedersen.

Spesialkaffe

I 2016 hadde Cemo et resultat før skatt på 4,1 millioner kroner, og en omsetning på 54 millioner. Det er en økning på 42 prosent fra året før. Mye av årsaken er nordmenns økende interesse for spesialkaffe.

– I Norge står Joh. Johannson, Friele og Coop for majoriteten av kaffemarkedet. Vi er en av de større av de som står for resten. Vi driver et spesialbrenneri, et mikrobrenneri, og kaffen selges mest i spesialforretninger. Der vokser vi veldig. Vi leverer bortimot hundre tonn i året, sier Pedersen.

Cemo kjøper kaffe fra blant andre land som Rwanda, Honduras og Brasil.

– Vi handler direkte med gårdene og er opptatt av at bøndene skal ha riktig betalt for kvalitet, det er viktig når vi markedsfører spesialkaffe. Vi kjøper direkte fra de små produsentene, vi kjøper ikke fra de store. Og da ser man at ting vokser der nede også, sier Pedersen.

Løft i tunge tider

Cemo Gourmet har 18 fast ansatte, men har opp til fire ganger så mange på lønningslista i travle perioder.

– Føler dere at dere er i en trygg posisjon nå, eller er det en skjør bransje å være i?

– Tallene viser vel at det ikke er skjørt lenger. Hver gang det har vært en konjunkturnedgang, så har vi hatt et løft. Folk vil kanskje kose seg litt mer hjemme, med god mat og drikke. Og der skal vi være en viktig aktør. Vi skal være best på kjøkkenet, det er vårt mål. Og det er blitt veldig populært å gi matgaver, vi merker en stor økning på det, sier Pedersen, som kanskje vil se utover landegrensene dersom ting fortsetter å gå bra.

– Skandinavia er en mulighet. Jeg kjenner ikke til at det er noen andre i Skandinavia som gjør det som vi gjør, på så mange områder. Markedet er der, og det gir oss store muligheter å gjøre alt i ett hus her på Mjåvann, sier Pedersen.

Mer netthandel

Cemo er blitt kjent for sine gaveesker med krydder, kaffe og te, som de skreddersyr til individuelle kunder. Driftssjef Oksum sier at det er viktig å beholde denne signaturen i fremtiden. Og så vil han bli bedre og tydeligere på nett.

– Vi ser at netthandelen blir mer og mer viktig. Snart vil ikke folk gå ut og handle lenger, de vil bare få varene levert. Så det blir viktig å utvikle netthandelen, få den opp og gå på et høyere nivå enn i dag, sier Oksum.

– Så hvor håper du dere er om fem år?

– Da håper jeg vi planlegger enda et nytt og større bygg, humrer driftssjefen.

 

Tagger:,

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor