AA

– Who´s gonna care?

spenn logo

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

Det hjelper ikke om alt står der, hvis det er så langt, irrelevant og gørr kjedelig at ingen gidder å lese det du skriver. Du kan ikke favne alle. Du er nødt til å velge en målgruppe for å nå ut.

Målgruppen er alle innbyggere.

Spaltist: Kristin Øygarden, leder PR og rådgivning Fundament

Setningen over har i litt ulike varianter gått igjen i flere tilbudsforespørsler jeg har lest det siste året. Hver gang tenker jeg: Ok. Lykke til! For når dette er briefen er det ikke lett å vite hvor man skal begynne. Til lags åt alle kan ingen gjera, skrev Ivar Aasen alt i 1850. Det gjelder selvfølgelig fremdeles. Og det blir ikke mindre aktuelt når antallet kommunikasjonskanaler øker.

Hvis du ønsker å lykkes med å nå ut med et budskap, enten det er en nyhet, en pressemelding, et kjempetilbud eller en tjeneste, må du starte med å definere hvem du vil nå.

Who´s gonna care?

Er det en tenåring? En småbarnsfamilie i etableringsfasen? En eldre person? Det er vanligvis ikke pent å generalisere, men her er det lov. Generaliser, visualiser eller personifiser. Hvordan er din målgruppe må få budskapet servert for at de skal fatte interesse? Og i hvilken kanal? Papiravisen? Nettavisen? Snapchat?

Det er lite som er så bortkasta som å bruke skikkelig mye penger på PR og markedsføring som ikke virker. Men det er også litt bortkasta å lage noe fint, eller gjøre noe bra, uten å si det til noen. Det er jo dessuten helt ubibelsk! Det står i skriften at man ikke skal sette sitt lys under en skjeppe. Det må jo bety at et minste minimum av PR burde være obligatorisk for den som vil bli med til himmelens land, som de sang på søndagsskolen.

Så. Du må velge. Først budskap. (Ett budskap, til nøds to, ikke fire!) Du må velge vinkling av budskapet. Så kanal. Og deretter må budskapet tilpasses kanalen.

Men så, i korrekturrunden, så kobler fagavdelingen seg på. Budskapet ditt er jo altfor forenklet! Og du har jo glemt å nevne alt det andre som også er viktig? Stå i mot, sier jeg da. Stå som Daniel! Eller var det Ruth? Glem det, stå på ditt! Du kan ikke nevne alt. Da er det ingen som gidder å bry seg. Og da er det bare å la være. (Eller ringe oss.)

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse

DEL

TWITTER
FACEBOOK
LINKEDIN

VIL DU MOTTA SPENN I POSTEN?

Annonse
Annonse
Annonse
Det hjelper ikke om alt står der, hvis det er så langt, irrelevant og gørr kjedelig at ingen gidder å lese det du skriver. Du kan ikke favne alle. Du er nødt til å velge en målgruppe for å nå ut.

Målgruppen er alle innbyggere.

Spaltist: Kristin Øygarden, leder PR og rådgivning Fundament

Setningen over har i litt ulike varianter gått igjen i flere tilbudsforespørsler jeg har lest det siste året. Hver gang tenker jeg: Ok. Lykke til! For når dette er briefen er det ikke lett å vite hvor man skal begynne. Til lags åt alle kan ingen gjera, skrev Ivar Aasen alt i 1850. Det gjelder selvfølgelig fremdeles. Og det blir ikke mindre aktuelt når antallet kommunikasjonskanaler øker.

Hvis du ønsker å lykkes med å nå ut med et budskap, enten det er en nyhet, en pressemelding, et kjempetilbud eller en tjeneste, må du starte med å definere hvem du vil nå.

Who´s gonna care?

Er det en tenåring? En småbarnsfamilie i etableringsfasen? En eldre person? Det er vanligvis ikke pent å generalisere, men her er det lov. Generaliser, visualiser eller personifiser. Hvordan er din målgruppe må få budskapet servert for at de skal fatte interesse? Og i hvilken kanal? Papiravisen? Nettavisen? Snapchat?

Det er lite som er så bortkasta som å bruke skikkelig mye penger på PR og markedsføring som ikke virker. Men det er også litt bortkasta å lage noe fint, eller gjøre noe bra, uten å si det til noen. Det er jo dessuten helt ubibelsk! Det står i skriften at man ikke skal sette sitt lys under en skjeppe. Det må jo bety at et minste minimum av PR burde være obligatorisk for den som vil bli med til himmelens land, som de sang på søndagsskolen.

Så. Du må velge. Først budskap. (Ett budskap, til nøds to, ikke fire!) Du må velge vinkling av budskapet. Så kanal. Og deretter må budskapet tilpasses kanalen.

Men så, i korrekturrunden, så kobler fagavdelingen seg på. Budskapet ditt er jo altfor forenklet! Og du har jo glemt å nevne alt det andre som også er viktig? Stå i mot, sier jeg da. Stå som Daniel! Eller var det Ruth? Glem det, stå på ditt! Du kan ikke nevne alt. Da er det ingen som gidder å bry seg. Og da er det bare å la være. (Eller ringe oss.)

Våre hovedsamarbeidspartnere

Vil du motta nyhetsbrev og invitasjoner?

Fyll ut skjemaet nedenfor